Aivan varmasti on hyvässä maassa kasvaneessa ensi kesänä kymmenkunta oksaa.
Onkos kukaan kasvattanut maahelokkia (Oenothera cesptiosa tai caespitosa, loppuosa nimestä näytetään kirjoittavan kahdella eri tavalla…) tai komeahelokkia onkohan tämä sama kuin hopeahelokki? (Oenothera speciosa) Siemenistä? Menin tilaamaan moisia, mutta tietoa ei noista tahdo löytyä…
Vastailen itse itselleni tilanteesta nyt, kun parille muullekkin olen Komeahelokin taimia lähettänyt. Taimet kasvaa ihan hurjaa vauhtia kaikkein kuumimmalla ikkunalla ja alkoivat tuuhettua silmin nähtävästi heti latvomisen jälkeen. Siemenpussissa lupailtiin kukintaa jo ensimmäisenä vuotena aikaisin kylvettynä ja nämä on laitettu multiin jo helmikuun alussa. Tällä kasvuvauhdilla voisi onnistuakkin. Talven kestosta ei vielä ole tietoa, viherpeukalot lupailee kestäväksi mutta siemenpussissa kehoitetaan suojaamaan talveksi...
Edit: Latvapistokkaat on laitettu juurtumaan , saapi nähdä juurtuvatko.
Muutin tuon otsakkeen kattamaan kaikki helokit (oenothera). Täällähän ne kaikki jo ovatkin, ja hyvin mahtuvat samaan
Siemenketjukirjeistä sain kolmea uutta helokkia ja kaikki ovat itäneet.
Kultahelokkia olisin myös kaivannut, mutta sain kirjeistä kuitenkin iltahelokkia, joka päiväkirjan mukaan on itänyt.
Komeahelokin latvomispätkät on juurtuneet kaikki hyvin ja kasvavat ihan mahdotonta vauhtia nyt kun siirsin ne paahteiselle ikkunalle…
Eilen aloittivat kultahelokit kukinnan. Siihen asti olivatkin olleet tuntemattomia minulle. Ihan kauniita ovat.
Minulla myös aloittivat kukkimaan.
Kultahelokki lähettää Anitalle terveisiä
Vau, nuohan näyttää paremmalta kuin mulla itselläni! Se oli sitten se must
Niin oli ja olen valla hurmaantunut. Käyn sitä (tai on niitä useampia) monta kertaa päivässä katsomassa ja imemässä keltaista väriä sieluuni;-)
Ihana kuulla, trekooli! Tuollaisista sanoista tulee antajalle jo parempi mieli kuin saajalle
Ensimmäinen kukka on auennut keväällä kylvetyssä Komeahelokissa! Ihan hennon vaaleanpunainen!
Kylvin iltahelokin siemeniä tänä keväänä ja taimia on nyt ihan kiitettävästi. En tiennytkään, että ko. kasvi on kaksivuotinen…eli siis se ei ensikesän jälkeen kuki penkissäni? Pitäisiköhän taimien kaveriksi vielä syyskylvää vähän siemeniä, jotta saisin varmasti nautiskella iltahelokista seuraavanakin kesänä.
Te jotka estätte helokkia kylväytymästä: eikö helokki ole kadonnut teiltä sitten koskaan? Eli aina kuitenkin saa muutaman siemenen livautettua maahan? Hmm…toivottavasti tuosta ei tule penkissä ongelmaa, etteivät ihan täysin tukahduta pipoja ja liljoja Se kun on niin ihana kasvi. Jos muodostuu ongelmaksi niin kai sille pitää tehdä joku oma pläntti, missä saa kylväytyä suht vapaasti.
En ole uskaltanut iltahelokkia kukkapenkkiin laittaa. Myyntipenkissä se on aikamoinen riesa siementaimien takia vaikka olen mielestäni siemenet ajoissa polttanutkin.
Entä kultahelokki, onko sekin kaksivuotinen “riesa”
Kultahelokki on mahdottoman hyvä napakka perusperenna:D
Minulla on kasvamassa helokki "Oenothera longifolia “Lemon sunset”. Siemenpussissa lukee, että monivuotinen. Punaiset varret, suuret kymmensenttiset vaaleankeltaiset kukat jotka kuihduttuaaan muuttuvat punaisiksi. Onko kenellekkään tuttu? Tuon tätä muutaman taimenvaihtoon jos joku haluaisi.
Kevään siemenketjukirjeestä saatuja helokkeja. Toivottavasti talvehtivat.
Maahelokki.