Helokki, Oenothera

Eipä ollutkaan vielä palstaa iltahelokille, joten pääsee aloittamaan kukintakuvilla.

Täällä ollaan jo kukka-vaiheessa, mutta minä olisin kysellyt, mihin aikaan nuo taimet nousee, siis jo on itäviä siemeniä? Kylvin niitä viime syksynä, mutta en ole huomannut mitään minulle uusia taimia penkissä. Ovat mukavan näköisiä ja paikka olisi mielestäni niille sopiva.

Kyllä nuo keväällä aika aikaisin kasvuun lähtevät. Nämä kukkivat ovat jo viime kesänä kasvun alkuun lähteneet - kaksivuotisia kun ovat. Yleensä näiden pitäisi aika hyvin siemenestä lähteä kasvuun ja kun kotiutuvat, niin siementävät itse tehokkaasti, ellei kukkavarsia leikkaa pois ajoissa.

Olin tässä muutaman päivän tuolla Venäjän puolella, ja siellä on nyt jonkinlainen puutarha trendi menossa. Kukkaistutuksissa oli todella yleinen tämä helokki. En ole tiennytkään tämän kasvin nimeä ennen, mutta näin minua opastettiin. Ihan nätti kukka noissa istutuksissa.

Minusta tuo näyttää kultahelokilta.

Voipi hyvinkin olla, kun en itse oikein sen paremmin kasvia tunne, muutakuin että helokki oli. Täytyy tunnustaa, etten ole koskaan Suomessa kasviin edes ennen kiinnittänyt huomiota. Kiitos korjauksesta.

Iltahelokin syysväri taitaa olla kukintaakin kauniimpi?

Apua, miten kaunis syysväri lehdillä, minäkin sain tuota (ehkä Kultahelokkia) äidiltäni äskettäin, kukkii kuulemma pitkään mutta leviää kaiketi myös vauhdilla.

Ei meillä ole kyllä ikinä ollut noin upeaa väritystä. Kultahelokki pysyy ainakin miulla hyvin aloillaan, mutta iltahelokin jos antaa siementää niin on lirissä.

Minulla tuo nyt on tuossa pari vuotta levinnyt enkä muista ennen noin kaunista ruskaa. Tänä syksynä meillä on muutenkin ollut hyvä ruska...

Kävin pihalla katsomassa. Iltahelokki ihan vihreänä, mutta vieressä kultahelokki lähes yhtä punaisena kun siun kuvassa

No höh - helokkini on kyllä lahjana saatu, joten ihan varma ei voi lajikkeesta olla...

Iltahelokin kanssa miettisin ainakin kahdesti. Jos pääsee siementämään on taimia satoja joka paikassa.

Koulin tänään iltahelokin pikkutaimet omiin potteihinsa. Onneksi on kaksivuotinen, niin pieniä vielä ovat rassukat. Kertokaapa tietämättömälle kuinka iltahelokki viihtyy savimaassa. Olisi pellonkulma jossa saisi (muiden itsekseen siementämällä leviävien kanssa) rauhassa olla ja levitä, mutta aika raskasta savea se maa kyllä on. Kyllä siihen istutuskuopan kaivaa, mutta sen jälkeen juuret tapaavan kovan saven.

Eiköhän se viihdy missä vaan. Mie olin muka viime vuonna tarkka, ettei pääse siementämään ja pikkutaimia on taas pilvin pimein.

Tosi hieno syysväri on tällä kasvilla :slight_smile: Täytyy lisätä ostoslistaan taas yksi hankittava lisää. Olinkin unohtanut helokit ihan kokonaan

Uusin tuttavuus -helokki-

Kultahelokille en löydä omaa ketjua, joten kysyn tässä: olenko ymmärtänyt oikein, että saan ainokaista kultahelokkiani lisättyä parhaiten siten, että otan latvapistokkaita ensi keväänä?

Tämä ei nyt aivan suoraan vastaa kysymykseesi, mutta kultahelokki leviää erittäin voimakkasti rönsyistä. Ainokaisesi ei ole kovin kauaa ainokainen, vaikka et ottaisi pistokkaitakaan (joiden onnistumisesta en osaa sanoa mitään).