Mikähän olisi helppo huonekasvi amppeliin. Kasvi saisi olla kasvutavaltaan tuuhea ja peittävä. Amppelit tulisivat suureen olohuoneen ikkunaan, johon kaipaan näkösuojaa. Myöskin joku köynnöstävä kasvi voisi olla paikkaan sopiva.Ikkunoiden takana on parveke, joten parvekkeen katto varjostaa hieman. Ikkunat ovat etelän suuntaan. Minulla menestyvät ja viihtyvät huonekasvit ovat hoitovaativuudeltaan luokkaan anopinhampaat ja palmuvehka kuuluvat .
Minulla eteläikkunassa amppelissa viihtyy upeasti pikkuposliinikukka ja parissa vuodessa se näkyy peittävän jo lähes koko ikkunan. Paljon vettä kyllä tarvitsee. Ainakin vihreä rönsylilja ja miksei raidallinenkin, kasvattavat paljon poikasia (näkösuojaksi) ja ovat helppoja. Viihtyisiköhän nahkamuori, tosin levittäytyy hitaahkosti. Saisitkohan bougainvillean - ihmeköynnöksen - menestymään ikkunalaudalla kieputettuna säleikköön?
Amppeliin sopivia ovat myös erilaiset juorut, liisankukka, soihtuköynnös ja lehtikaktukset. Juorut ovat todella helppoja, menestyvät melkein millaisessa paikassa tahansa. Juoru vain ränsistyy nopeasti, se pitää uusia usein. Lehtikaktus on myös helppohoitoinen, se pärjää samanlaisella hoidolla kuin anopinhammas ja palmuvehka. Kesäksi sen voi viedä ulos. Lehtikaktuksesta saa kasvatettua suuren kasvin, mutta siihen menee aikaa.
Törsäilin ja kannoin kotiin peikonlehden, jukkapalmun, aralian, pari pientä soihtuköynnöstä, poistopöydästä nappasin flamingonkukan ja lisäksi jonkun josta äitini kertoi tulevan helposti iso amppelissa. Laitankin kuvan ja kysäisen, että mikähän tuli ostettua?
Juuri amppelikukat joita lähdin hakemaan olivat mitä sattuu ja siksi lankesin kaikkeen muuhunkin.
Välke, minulla on 8 vuotta vanha kuningaskissus itäikkunalla ja pärjää siellä mainiosti. Eteläikkuna saattaa olla haasteellisempi, mutta jos parvekkeesi katto varjostaa tarpeeksi, pärjännee kissuskin.
Minun lemmikistäni on kuvakin täällä jossain... en nyt muista, missä. Yritän etsiä ja linkittää.
Mikähän kasvi viihtyisi amppelissa pohjoisikkunalla, olen saanut tapettua siinä jo muratin ja kissuksen.. Se ikkuna vaan oikein kaipaisi jotain vihreää. Santpaulioita miulla on siinä pöydällä, mutta nekään eivät niin pimeässä kuki.
Amppeliin pohjoisikkunalle voi minusta laittaa myös käenkaaleja. Varsinkin viininpunalehtinen on nätti valoa vasten. Aaroninpartakin käy hyvin, koska se ei ole parhaimmillaan suorassa paisteessa. Hopeaköynnös sopisi hyvin noiden kasvien värimaailmaan.
Periaatteessa pohjoisikkunalle käy hyvin moni viherkasvi.(Vaikka toki pohjoisikkunoiden valo-olosuhteet voivat olla äärilaidalta toiseen, jos aamun ja illan kesäaurinkokaan ei osu ikkunalle)
Juu, kultaköynnöstä olenkin vähän ajatellut seuraavaksi kokeilla. Haasteellinen paikka, tuohon meidän pohjoisikkunalle kun ei tule koskaan suoraa auringonvaloa.
Myös hopeaköynnös menee kohtuullisen hämärälläkin ikkunalla. Meillä se on pohjoisikkunalla, mihin ei koskaan paista suoraan aurinko ja hyvin pärjää. Samoin pärjää myös vessan ikkunalla, joka on itäänpäin, mutta usein siihen aikaan aamuvarhaisella kun aurinko paistaa siihen ikkunaan, myös vessan säleverhot ovat kiinni. Hyvin kasvaa silti
Mulla hopeaköynnös ei ole ees lähelläkään ikkuna on olohuoneen takaseinustalla jossa ei oo es ikkunaa ja voi erittäin hyvin olkkari on kyllä tosi valoisa ei löydy hämärää paikka mistään.