Herneitä ensi kesäksi

Moi,

voikohan tämän loppukesän herneitä säästää ja laittaa ensi kesänä maahan? En oikein löydä mistään tietoa onnistuuko tällainen. Niin kovasti tahtoisin popsaista tuon kasan nyt suihini :)

Herneiden pitää olla tuleentuneita jotta niitä voi käyttää siemeninä. Eli palot ovat muuttuneet kellertäviksi ja kuivakkaan nahistuneiksi, itse herneet mauttomiksi. Sitten herneet kuivatellaan.

Niin se suunnilleen menee.

Ööh, itse söisin kaikki ja ostaisin uudet siemenet keväällä. Ovat niin hyviä

Meilläkin pääsääntöisesti kaikki syödään. Mutta aina jotkut palot pääsevät ylikypsiksi, siis mauttomiksi. Huomaa tosiaan siitä että palon pinta muuttuu karheammaksi ja kirkas vihreä väri alkaa jo pikku hiljaa ruskettua. Viime vuonna keräsin sellaiset enemmän ja vähemmän ruskettuneet ja laitoin tänä kesänä viherlannoitteeksi. Hyvin tuntuivat itävän.

Oi,

minusta nämä herneet on parhaita :) Käyn toriltakin kinuamassa ne herneet syötäviksi joita eivät itse edes myyntiin hyväksi :D

Herneiden siemeniä onkin helppo kerätä kun eri lajikkeet eivät risteydy keskenään.

Tosiaankin mahdollisimman kauan kasvissa kiinni. ( on siinäkin joku raja kun palot on ihan valkoisia koppuroita niin herkästi koko sisältö valuu maahan ja se lienee kasvin tarkoituskin)

Vähintään viidestä kasvista siemeniä että kasvin koko perimä on mukana.

Jos haluaa painottaa aikaista satoa niin sitten pitäisi säästää ensimmäiset herneenpalot siemeneksi.

Itävyys 3-4vuotta.