Hernepensas, Caragana

Sain viikonloppuna siperianhernepensaan siemeniä. Kuinka kauan kuluu aikaa, että ne itävät? Millaisella kasvupaikalla pensas viihtyy? Kaikki vinkit pensaan kasvatukseen tervetulleita. Kiitoksia jo etukäteen.

Kasvupaikka saa olla hiekkaperäinen ja hyvinkin kuiva sekä aurinkoinen. Itselläni on kasvamassa ruukkuihin siirrettyjä löytösiementaimia ja veikkaisin, että pensasaitaa varten niitä kannattaa ainakin pari vuotta vierihoitaa ruukuissa, joiden multa on hyvin hiekkavoittoista.

Kiitoksia neuvoista. Ensimmäiset taimet itivät tänään.

N. 15cm korkea on tänä keväänä kylvetty tällä hetkellä.

Täällä aloitteleva viherpeukalo kyselee, että mitähän kasveja tässä kuvassa on? Muutin viime kesänä uuteen asuntoon, ja takapiha oli valmiiksi laitettu. Harmi, kun en tiedä että mitä siellä kasvaa. Ja ovatko yksi- vai monivuotisia, että mitähän siellä tänä kesänä kasvaa... Punaiset varmaan ruusuja, mutta millaisia? Entäs tuo puuvartinen kasvi? Apua!

Puu näyttäisi mun silmääni siperianherneen riippamuodolta. Sen oikealla puolella kuvassa lienee joku angervo, vasemmalla iiriksiä, vas. alanurkassa kääpiövuorimänty ja oliskos keltakukkainen jonkin sortin unikkoa. Tässä mun hellä veikkaukseni.

joo eli mulla on kertaalleen alas leikattu hernepensas aita. mutta mihin vuodenaikaan sitä pitäisi leikata jatkossa. ja voiko leikata keskellä kesää. tuo aita kasvaa metrin vuodessa ja ei riitä jos sen leikkaa vain silloin kun lumi lähtee. kuoleeko se jos vaikka juhannuksena katkoo

Tämä viimeisin kysymys on viime kesältä, mutta siihen ei ole tullut vielä vastauksia. Asia on varmaan vieläkin ajankohtainen.

Meillä on siperianhernepensaasta aita, ja leikkasin sen maaliskuun puolivälin paikkeilla. Mutta olen leikellyt sitä kesälläkin. Tota ei saa millään kuolemaan. Pihalla oli 3 vuotta sitten muutettaessa yksi iso pensas, ja koitan sitä yhä tappaa katkomalla siitä nousevia versoja. Yhä edelleen niitä nousee.

Ainoa haitta, mikä kesällä leikkaamisesta on tullut, on härmä. Mutta sitä taitaa tulla puskiin ilman leikkelyäkin.

Riippahernepensas kukoistaa.

Satues, pitääkö tuota riippaa leikata usein? Omani on tämän keväinen ja siinä on niin vähän oksia, ettei ole edes haaroja ollenkaan.

Sand, tuo on ollut tuossa noin nelisen vuotta, keväällä leikkaan kuivuneet pois ja ne oksat , mitkä lähtee kasvamaan oksasta ylöspäin. Joitain oksia on pitänyt lyhentää , kun ovat kasvaneet maahan asti.

Tuo on jotenkin toispuoleinen, muilla on kaunis ja tasainen, kuin sateenvarjopuu

Kiitos Satues :] Minä odottelen, että voisin leikata omastani jonkun ajan kuluttua oksia, jotta voin yrittää itse tehtyjä riippaherneitä. Rungot ovat kasvussa…

Sulkahernepensas eli siperianhernepensaan liuskalehtinen muoto kukkii nyt oikein olan takaa,
Caragana arborescens 'Lorbergii'

Mukava hahtuvapilvi, joka ei enää kukinnan jälkeen erotu taustastaan juuri lainkaan.

Myös perusmuoto kukkii parast''aikaa:

Oijjoi :smiley: Mikähän siinä on, kun olen nyt niin kovasti hernepensasorientoitunut? Näen niitä kaikkialla ja kurkin ja kuikuilen, että ai noin korkea ja ai tuollaisella kasvupaikalla…

:slight_smile: Mulla on kasvamassa nyt myös euroopanhernepensas, Caragana frutex. Vuosi sitten tökkäsin pistokkaan kasvihuoneeseen paprikoitten väliin ja siellähän tuo juurtui ja tänä keväänä lähti hyvin kasvuun.

Olenko minäkin hp-orientoitunut?

Euroopanhernepensaani rupesi oikeastaan vasta viime kesänä kunnon kasvuun, vaikka se on aika monta vuotta vanha tapaus. Kukkaruukussa taas kasvaa se hernepuu, jonka siemenpalon löysin Pirttikylän taimistoreissun jäljiltä vanhan käsilaukun sivutaskusta :smiley:

Kun viime viikonloppuna onneksi kerta kaikkiaan otin siperiat pois muoviruukuista ja sujautin suoraan maahan, oli niissä jokaisessa hyvin pitkä pääjuuri menossa kohti Kiinaa. Se sitten lie yksi syy siihen, että hernepensaat pärjäävät hyvin kuivassa kasvupaikassa.

Aika monta uutta siperianhernepensasta on siementaimina tulossa tuossa isommassa taimilootassa.... tuon pienemmän lootan anti on sitten tataari-/mongolianvaahteraa sikin sokin sekaisin....

Kun riippapuussani hoito-ohje käskee leikata keväällä ennen lehtien puhkeamista, niin kysyn tässä vielä sellaistakin, että onko hernepensaskin joku kevätvuotaja?

Löytyihän se oikea pensas kun jaksoi etsiä :slight_smile: Kävin äsken tuolla pusikossa tontin laidalla kuljeskelemassa ja huomasin, että naapurin puolelta on leviämässä tätä siperianhernepensasta meidän puolelle. Yksi iso on juuri keskellä rajaojaa, pienempiä sillä täällä. Eikä haittaa yhtään… tänne vaan tervetuloa :slight_smile: