mikä vaivaa punaherukkaa? uusissakin oksissa punaisia täpliä ja kuolevat pois. Millä voisi ruiskuttaa?
Punapahkasieni, leikkaa pois kaikki sairaat oksat ja polta tai toimita mahdollisimman kauas pihasta. Loppukesästä nämä punaiset pilkut muuttuvat tummiksi ja alkavat levittää itiöitä uusiin kasveihin. Torjuntaan ei muuta tarvita kuin tämä vioittuneiden versojen poisto, sitä joutuu tekemään vuosittain koska se tarttuu helposti vioittuneisiin tai muuten huonokuntoisiin puuvartisiin kasveihin.
Kiitos veronicalle minunkin puolestani neuvosta. Meillä tuota pilkkua on tähän asti näkynyt vain muutamassa vanhassa punaherukassa, mutta kevätkierroksella huomasin, että sitä näkyy olevan muutamassa versossa myös marja-aroniassa ja huvimajankirsikassa. Sakset esiin siis.
Punaherukan raakileet ovat varisseet tai siis niitä ei ole kuin pari per terttu. Kukinta oli kyllä ihan runsas. Onko tämä joku tauti vai tuholainen vai kenties tyypillistä punaherukalle? Pensaat on istutetu viime kesänä ja silloin niitä vaivasi varistetauti.
Harmillista kun ei näytä tulevan edes syöntimarjoja
Olisivatko kärsineet kuivuudesta ja siksi varisevat , nyt on ollut hyvin kuivaa, ainakin täällä . Vai onko linnut käyneet vierailulla. Meillä linnut syövät raakileetkin.
karhunrinne, minä olen teistä reilun 100 km pohjoiseen ja meillä on tänä vuonna vähän samaa ongelmaa. Minä syytän osaksi kukinnanaikaisia hallaöitä. Mutta punaherukalle on kyllä ihan tyypillistä raakileiden variseminenkin.
Meillä punaherukat alkavat kuivumaan pystyyn, se on toisaalta vähän huolestuttavaa. Mutta siitä minä syytän niiden vanhaa ikää. On vaan sääli katsoa, kun oksaan on ensin tullut lehdet ja kukat ja sitten se on siihen nitkahtanut. (Meillä ei herukoita kuivuus vaivaa.)
Jos hyönteiset eivät ole olleet pölytyslennollaan herukoiden kukkiessa, karisevat raakileet pois. Toinen syy on tietenkin hallavioitus ja kolmantena kuivuus. Epäilen kuitenkin kuivuutta, koska maassa on varmaan vielä kaikkialla kevätkosteus jäljellä.
Tänään löysin kahdesta punaherukkapensaastani tällaisiä punakirjavia lehtiä. Mies käski äkkiä puutarhanetistä kysymään, jotta mistä on kyse, ja pitääkö ryhtyä toimenpiteisiin.
Ja jos pitää, niin millaisiin?
Olisiko kyseessä herukkakirva?
Luontaisia vihollisia esiintyy nyt tavanomaista runsaammin ja torjuntaa ei ehkä tarvita oireiden esiintymisestä huolimatta. Luontaisia kirvan vihollisia ovat kukkakärpänen ja harsosääski,
ja tietenkin leppäkerttu.
Ihan siltähän se näyttää. Kiitos Temskukka tiedosta
hurja - mitähän tapahtui. Kysymykseni kuva, samoin kuin kaikki muutkin kuvani katosivat????
Nou hätä, minä ainakin näen vieläkin sen kuvan
kamalaa - mä olen kohta yhtä sairas kuin herukkani. Kaikki kuvat kaikkialta p-netistä kadonneet. Jotain hanikkaa olen huomaamattani väärässä kohdassa painanut. Ja sitten pitäisi vielä nukkumaan mennä, kun tällainen painajainen on käsissä.
Mulla on noita punalaikkuisia lehtiä kyllä kanssa, mutta uutuutenä vähämarjaisuuden lisäksi on runsaslehtisyys :/ Myös lehitsykkyröitä löytyy jonkun verran, joista tulee murkku tai joku muu ötökkä, kun napsin pois. En yhtään muista, miten luontasesti punaherukan lehdet varteen asettuu, mutta nyt siis on jotenkin silmiinpistävästi runsaita lehtirykelmiä, jotka ei siis ole käppyrässä mitenkään, ihan terveennököisiä, mutta sentin oksanpätkästä saattaa olla ihan vierivieressä lehtihankoja. Mitäs kaikkia muita kivoja tauteja punapahkan ja herukkakirvan lisäksi olis tarjolla? Kuvaa ei nyt tähän hätään ole.Vai oisko riemastunut vaan, puska, kun sai tuoretta multaa runsaasti juuristolleen monen vuoden jälkeen?
Nuo punalaikkuiset herukkakirvan vioittamat lehdet pitää napsia pois niistä pensaista. Muuten ne vaan leviää ne kirvat. Toimii yllättävän hyvin: minä pari viikkoa sitten napsin vioittuneet lehdet 6 pensaasta ja vain yhteen oli tullut yksi vioittunut lehti lisää.
kati, tuossa Temskukan linkissä on muutama muukin herukan tauti lueteltuna. Kuvittelisin, että on vaan onnensa multakukkuloilla, puska.
Ihan pakko kertoa tämä juttu (ja vieläpä oikean otsikon alle.) Tai siis melkein, koska punaherukkani on aivan terve. (Pitäisikö etsiä kuitenkin jokin toinen otsikko, hmmm. En jaksa.)
Tein tänään nopean pihakierroksen ja huomasin, että kas kummaa. Vanhassa punaherukassa on jotain pieniä, vihreitä, pilkullisia toukkia, jotka ovat hyvin järjestelmällisesti syöneet lehtiä niin, että vain lehtiruodit ja marjat on jäljellä! Tosi siistiä ja järjestelmällistä työtä. Toivon, että niistä tulee isona jotain perhosia. Koskaan ennen en ole moisia bongannut ja on hauska seurata saavatko ne koko pensaan kesän aikana syötyä. ( En jaksa olla huolissani marjasadosta, viimevuotisia herukoitakin on vielä pakastimessa mehustusta odottamassa. )
Ettei vaan olisi karviaispistiäinen; siitä kärsii kyllä koko pensas eikä pelkästään tämän kesän marjasato......
Voisikohan olla…mutta ei se oikeastaan haittaisi, koska pensas on aika tyhmässä paikassa tuossa takaseinustalla. Olen jo tuumaillutkin sen poistamista. On vaan niin jumalattoman iso, etten ole alkanut. Luulisi karviaispistiäisen iskevän ensin vieressä oleviin valkoisen ja punaiseen karviaiseen.
Niin siinä kävi, että rissaselta loppui maltti Oli ihan pakko mennä agri-markettiin katsomaan painesumuttimia. Yksi lähti föliin ja pensas on nyt ruiskutettu tolu-laimennoksella. Ehtivät syödä 75 % pensaan lehdistä parissa päivässä. Hiljaista väkeä siellä nyt keikkuu Uusin ruiskutuksen ylihuomenna. Yllättävän paljon (noin suhteessa) oli myös herukkapunkin vaivaamia lehtiä. Riittääköhän niille sama kyyti?