Herukka sairas

Kissa, löydät mustaherukan reikäisiä lehtiä koskevan kysymyksesi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi :slight_smile:

Mikä tauti punaherukassa, kun kypsissä marjoissa on vaaleita, ehkä hiukan hopealle hohtavia laikkuja? En ole huomannut makuvirheitä ja jo monena vuotena oon keittänyt höyrymehuksi.

Onko kellään ollut vastaavaa tautia puna- tai valkoviinimarjapensaassa: lehdissä on ruskeita reikiä, samoin marjoissa. Joissain marjoissa toinen puoli on ikäänkuin kalvakka, ennenkuin muuttuu lopulta "rupiseksi". Sairaatkin marjat ovat kuitenkin terveennäköisiä toiselta puolelta. Pensas on tietääkseni jo melkoisen vanha, eikä sitä ole nähtävästi juuri leikkailtu. Kiitos etukäteen avusta!

oho, löysinkin jo vastauksen puutarha.netistä: ilmeisesti kyse on herukanruosteesta. Olen käyttänyt niitä marjoja, jotka ovat terveitä - vai pitäisikö kokonaan välttää poimimasta tämän pensaan marjoja?

Eipä ole tuollaista koskaan sattunut kohdalle. Meillä on vanhoja punaherukoita, mutta ne leikataan säännöllisesti. Jos lehdet menevät tuollaisiksi joka kesä, pensas kyllä kärsii vähitellen. Toivottavasti on vain tilapäinen vaiva. Kannattaa leikata puskaa jo ensi keväänä. Liian tiheä kasvusto pitää puskan kosteana pitkään sateisena kesänä, mikä taas lisää tautien vaaraa. Ruoste lieneen jokin sienitauti.

Mikähän mahtaa vaivata punaherukkaa, puolet pensaan marjoista on tämän näköisiä.
Onko marjat edelleen syötäviä ?

Jonkin sortin homesienen vioituksesta on kyse. Eivät marjat myrkyllisisä ole, mutta maku ei liene paras mahdollinen.

Kulunut kesä on ollut erinomainen kesä kaikenlaisille sienille, kun vain sadetta on tullut.

Tuo näyttäisi olevan juurikin se sama herukan ruosteen aiheuttama vaiva, kuin minunkin punaviinimarjapensaassa (katso kuva ylempänä). Minun pensaasta löytyi vaikka minkänäköisiä tautisia marjoja. Tarkkailepa vielä pensaasi lehtiä: jos niissä on ruskeita laikkuja, joita ympäröi keltainen reunus, niin kyse on herukan ruosteesta. Tässä vielä lyhyesti kooste herukoiden tyypillisimmistä taudeista: http://puutarha.net/index.asp?s=/artikkelit/67/herukoiden+ja+karviaisten.htm

Kuolevatko mustaherukkani? Lehdet näyttävät kuolleilta ja käpristyneiltä, niiden alapuoli on ihan kuin oranssia putua. Yritin irroittaa sitä ja katsoa, olisiko se jonkun hyönteisen tekemää, mutta en päässyt selvyyteen. Siis kokonaisia pensaita tämän vallassa. Ei ole koskaan ollut aiemmin mitään muuta ongelmaa kuin kirvoja kärkikasvustoissa. :O(

annesurfs, ovatko herukkasi jo kuitenkin tehneet uudet silmunalut?

Ainakin minun mustaherukkani alkavat syysteloille melkein heti, kun marjat on poimittu. (Kävin tarkistamassa:) Ja tekevät “oranssia putua” lehtien alapinnoille. Joko meidän herukat on sisaruksia tai sitten se on ns. tyyppiominaisuus, ei vika :slight_smile:

Täytyypä käydä huomenna tarkistamssa, onko silmuja! En nyt vain muista, että olisivat ennen toimineet näin. Huh, helpotus, jos ei ole jotain vakavaa! (Tarkistin kyllä ensin herukoiden tyypillisimmät sairaudet, enkä löytänyt sieltä tätä.)

Musta- ja valkoherukan juuressa kasvaa sieni, kasvit voivat tosi huonosti. Onko jotain konstia saada sienet pois juuresta vai ovat puskat kuolemaan tuomittuja??

Uusiiko sieni, jos ostan uudet pensaat samaan paikkaan ja vaihdan kasvualustaa reilusti?

Minulla on punaherukassa ollut 1-2 v punaisia täpliä oksissa, lehtiä ja marjoja tullut niukasti, nyt kaivoin koko pensaan pois maasta. Onko tämä punapahkasieni vain herukalle kuuluva tauti? Kuuluuko siihen myös oksien kuivuminen ja oksan kuoren halkeileminen?

Mikähän vaivaa valkoherukkaa? Lehdet eivät näytä varsinaisesti syödyiltä vaan ihan kuin ne eivät olisi vaan jaksaneet kasvaa lehtiruotia enempää. Kukkatertut on kait ihan ok.

Vaivaako mun mustaherukoita joku vakavakin ongelma kun noin puolet marjoista on halki? Itse epäilin aluksi, että kovat sateet olisi kypsät marjat rikkonut, mutta tätä ongelmaa ei ollutkaan kaikissa puskissa. Kukkakärpäset oli kovin kiinnostuneita näistä haljenneista marjoista, mutta lienevät vain haljenneen marjan sisällön perässä, eivät hajota niitä? Tympäsee poimia kun pitää niin valikoiden mennä läpi… Maku on siis kohdillaan.

Mustaherukallani on jokin sairuas: lehdissä keltaiset ja ruskeat täplät. Lehden alapuoli ruskea. Marjat ovat ok. Olen ruiskuttanut Puutarha-aerosolia, mutta en tiedä onko se oikea lääke.

Mitä pitäisi tehdä?

olisikohan kyse männynversoruosteesta, joka haapojen puutteessa käyttää mustaherukkaa väli-isäntänään? jos, niin uskoisin, että ensi kesänä lehdet ovatkin taas jo ruosteettomia.

Kiitos mai-lee, olisi ihana jos ongelma poistuisi noin helposti, googlaanpa sitä vähän jospa löytäisin lisäinfoota.

Kiitos minunkin puolestani. Ollaan ihmetelty samaa asiaa, lehden toinen puoli aivan ruskeaa, mutta ei mitään ötökkää. 

ja meillä, jo toinen kesä ja sitten lehdet kipristyvät, kuivuvat ja tippuvat pois. Aika raaskun näköisiä ja lähes lehdettömiä ovat pensaat, mutta oksissa on uudet silmut