Herukka sairas

Nuo meidän puskat ei varista lehtiä, ainoastaan marjoja. Pitää googlata tuota varistetautia.

Myskimalva, luin tätä ketjua ja varsinaista herukkaketjua harppomalla. Puusilmänä en sitten vissiin vaan löytänyt tietoa, yritän uudemman kerran :slight_smile:

Sitä ihmettelen, kun samoissa oloissa (pölyttäjillä jne.) mustaherukoilla ei ole ongelmia, mutta nuo punaiset ei vaan tykkää olostaan tai kärsivät jostain. Mutta ehkä niillä on erilaiset mieltymykset tai sitten tuolla punaisella on joku rutto, jota en vaan osaa tulkita. Eivät minun silmääni niin hivele kauneudellaan nuo satoa tuottamattomat marjapuskat, että enää kovin monta vuotta viitin katella pienellä tontilla. Pitää vissiin alkaa etsiä marjat muualta ja antaa huutia näille.

Varistetauti vaivaa enemmän puna- kuin mustaherukoita. Ei sais olla pensaat liian tiiviissä, se on sienitauti.

Ennaltaehkäisymielessä pensaita ei pidä lannoittaa liikaa ja leikata pitää kohtuudella, mutta säännöllisesti.

Mun rungollisesta punaherukasta on kuorta irronnut aika isolta alueelta. Oudon näköistä, eikä varmaan hyvä juttu, mutta tietääkö joku vaivalle nimen / syyn?

Hei. Viime kesänä poistin punaherukan, kun sen lehdistö oli punaisenaan kirvoista. Samaa vaivaa oli myös valkoisessa herukassa ja siinä on sitä taas. Onko olemassa herukkalajiketta, punaista tai valkoista, jota tuo kirva välttäisi? Täytyy nähtävästi luopua tuosta valkoisestakin.

Ei kai kirvojen takia tarvitse herukoita hävittää? Ruiskuttamalla niistä pääsee.

Mäntysuoparuiskutus tai kylmävesiruiskutus tai ei ruiskutusta ollenkaan.

Kirvat eivät ole niin kauhean vaarallisia, riippuu tietenkin kasvista ja kirvojen määrästä.

Samaa mieltä edellisten kanssa :slight_smile: itse pääsin herukkakirvoista eroon juuri parilla mäntysuopa-ruiskutuksella, seuraavina kesinä porukkaa oli sitten jo paljon vähemmän ja lopulta ei juuri lainkaan. Herukkakirva on helppo torjuttava ja torjuntaan ei tarvita edes mitään sen kummempia kuin vesi- tai mäntysuoparuiskaus pahimmin saastuneisiin kasvinosiin! Kirvojen kanta myös vaihtelee huimasti vuodesta toiseen joten vaikka viime kesänä olisi ollut paljon, voi olla että tänä kesänä vaivaa ei ole enää juurikaan :slight_smile:

Mullakin on tänä kesänä ekaa kertaa kirvoja herukoissa. Kirvaiset lehdet on muuttuneet ihan punaiseksi. Täytyy kai lähteä mäntysuopaostoksille. Aiempina vuosina olen antanut kevätruiskutuksen mutta nyt se jäi tekemättä.

Ei kirvoista taida päästä lajiketta vaihtamalla. Kirvoja nyt aina on enemmän tai vähemmän. Eiväthän ne pahimmillaankaan pysty muuhun kuin siihen, että tämän vuoden kasvu tuhoutuu. Kirvat on siis vain uusissa vuosikasvuissa.

Hävitin viime vuonna kaikki herukkapensaani (valko-,viher- ja mustaherukat), koska ne tulivat vuosi vuodelta tautisimmiksi.

Ei auttanut tolut, mäntysuovat ym. luonnonmukaiset torjunta-aineet vaan ainoastaan malation-valmisteet (tosi ikäviä käyttää).

Ajattelin pitää pari vuotta vapaata herukkaviljelyistä.

Kun tämän ketjun lukee alusta lähtien, on päätös selvä.

Herukat kannattaa hankkia torilta!

Ei suinkaan, meillä herukat kasvavat itsekseen, ei tarvitse edes itse istuttaa. Mutta selvää on, etteivät nekään joka paikassa viihdy. 

Herukat ja karviaiset on sairaista ei voi olla näin hyvä tuuri. Kunnostanut hoitanut, ostanut uusia ja saanut todella hyvään kuntoon 3 kesän aikana. Nyt on sitten äkämäpunkkia, kirvoja, härmää tai harmaahometta sekä suonenkatotautia. Pensaita on reilu 20 kappaletta. Ei mulla voi aina olla yhtä hyvä tuuri elämässä.

Ei kai auta kuin alkaa kaivamaan pois ja laittaa suuri juhannuskokko???

kuvaMitähän tämä mahtaa olla ja miten siitä pääsee eroon? Vaikutti jo viime kesä, eikä runsaasta leikkauksesta ollut moksiskaan.kuva

Taitaa olla hyvinvoiva kirvapopulaatio.

Kirvojen runsaaseen esiintymiseen on usein syynä se, että kasvi voi jostain syystä huonosti; se ei siksi pysty taistelemaan tuholaisia vastaan. Onko maaperä huonolaatuista, onko tarpeeksi ravinteita/kosteutta? Jotain muuta vikaa olosuhteissa?

Torjunnaksi ruiskuttelu kylmällä vedellä tai mäntysuopa/toluliuoksella.

Täällä ainakin tuntuu että kun on monta asiaa kiusana, kasvi heikkenee ja vauriot tuplaantuvat. Eräänlainen noidankehä.

Noista herukkakirvoista, useamman vuoden olen koittanut hoitaa pensaita mäntynestesaippua pesulla, mutta ei auta. Pensaat on komean kokoisia ja uutta oksaa ja kasvustoa pukkaa hyvin, ovat oikein mukavan näköisiä ja marjaakin tulee, varsinkin valkoisesta, mutta nuo punaiset lehdet, hyi olkoon! Ja yhden runkovartisen punaisen jouduin poistamaan, kun hermostuin noista punaisista lehdistä niin, että leikkelin pensasta liikaa, ja se ei oikein toipunut siitä… Täytyy siirtyä pelkästään mustiin ja vihreisiin.

Mustat ja vihreätkin ovat tänä kesänä palstalla kirvoja täynnä. Tänään löysin niitä perennoistakin (tuuli on katkaissut naapurin herukkapensasrivistöstä oksien latvoja ja tuonut ne palstalleni - enkä älynnyt niitä heti poistaa) 

Onko normikirvoja vai tekevätkö lehdistä punaisia?

Osaiskohan kukaan sanoa mikä tällä punaherukalla on?? Osa marjoista on tuommosia oransseja jotka näyttää röpyläisiltä? Näyttää tautiselta mutta niitä ei oo ollu kovin montaa tuossa pensaassa ja vieressä olevassa pensaassa ei tuommosia ole näkyny.. Oon keränny ne marjat pois ja nakannu liekkeihin mutta ois kiva tietää että kaivanko koko pensaan poiskisskuva