Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Minä olen laittanut "puutarhan syksyä", kasvin juuret ovat jotakuinkin vissiin saman kokoiset kuin lehdistö, eli meillä yksi puska on n. 1-2 neliö, sillä mitalla suunnilleen. Ja sieltä niitä joka syksy tulee!

Kyllä mää ainakin laitan syyslannoitetta.

“voi antaa vuosittain yhdelle pensaalle runsaan kourallisen moniravinteista täyslannoitetta aikaisin keväällä tai typetöntä PK-lannoitetta myöhään syksyllä, jos versonkasvu näyttää heikolta”

Minen ole moneen vuoteen laittanut laittanut muuta kuin pihasta haravoituja lehtiä ja tuhkaa. Mistä niitä marjoja oikein tulee? Ja kuka ne taas noukkis…

Mulla on ollut tapana laittaa ruohosilppua kaksi kertaa kesässä, muuta en laita. Mustaherukoita ja karviaisia on taas tosi paljon.

Se on ihan hyvä se. Tuhkaakin voit antaa, jos on.

Poterotyyppisesti kevätlannoitus kenties noin kolmen vuoden välein, lapion kärjellä kolme koloa pensaan juurelle, sinne ehkä puoli desiä/kolo kevätlannoitetta. Seitsemän vuoden aikana yksi syyslannoitus tyyliin kourallinen juurien suuntaan ja silti reilusti tuppaa marjaa tulemaan.

Se mitä luulimme luonnon tuottamaksi uudeksi mustaherukan taimeksi osoittautuikin... joksikin muuksi. Ilmeisesti viherherukoita syntyy ihan spontaanisti tavallisen mustaherukan siemenistä.

Minäkin laitan kyllä heinäsilppua ja haravointijätettä, sekä tuhkaa. Haravoinnin kanssa olen yksinkertaisesti niin laiska, että tungen sitä “roskaa” joka puskan juureen. Syyslannoitetta heittelen silti.

Joo, viherherukka on mustaherrukan mutaatio.

Eilen...

Jo on Weikolla marjoja!

Meillä aamutuimaan näytti olevan rastailla syömingit viinimarjapuskissa, en ole vielä uskaltanut mennä tarkastamaan tuhoja. Uskottelen itselleni, että ne olivat vain kastematoja syömässä siellä…

Tuleeko herukan siementaimista emonsa kaltaisia?

Veikkaisin että herukankin siementaimista kasvava kasvikasvitulee keskenäänkin erilaisia. Ja muistakin jalostettujen kasvien siementaimista, muttei sen kannata masentaa. Kunhan kasvavat ja tekevät marjoja näkee mitä tuli. Voip olla makkeita ja pystyversoisia pitkäterttuisia tahi suattaapi olla olemattahi.

Jos tarkoitus on saada nopeasti satoa ja samanlaisia kuin alkuperäinen taivuta oksa maahan, peitä mullalla ja kiinnitä tikulla paikoilleen. Kun juurtuu niin voi irroittaa ja siirtää kasvamaan.

Minulla kasvaa molempaa sorttia siemenistä itsestään putkahtaneita ja versoista itsestään juurtuneita ja jos ei miellytä tulos nappaisen pois poikkeen kasvamasta, kivaa kokeilua

musiikkiamusiikkiaCD levyjä muutaman ripustin narusta marjapensaisiin välkkymään, ei ole rastaita näkynyt. Ehkä syövät mustikoita metsässä...

Kiinnostaisiko ketään tuo viherherukan taimi? Ovat marjat happamampia kuin tavallisessa mustassa, ja meillä kaikki suosivat mahdollisimman makeita mustaherukoita. Ei tee mieli tappaa vahvaa tainta, mutta hyvää kasvupaikkaa ei voi tuhlata ei-toivotulle kasville, kun parempiakin on jonossa…

CD-levyt muuten tuntuvat tosiaan toimivan hyvin rastaankarkotuksessa. Meillä tosin niitä (levyjä, ei rastaita) roikkuu kirsikassa ja herukoita suojaa pyörivä kiiltävä vappuhärveli.

Puunainen, laitan kiinnostuneena hölöä tulemaan :slight_smile:

Pakko tökätä kuva tännekin... sunnuntaiaamuna kerättyjä punaisia viinimarjoja.... ovat vain ihan pikkasen päättäneet isotella. (Hyvä kun meilläkin edes jotakin kasvaa isoksi)

Kiitti Valtsu tiedosta; niin epäilinkin. Tuon taivuttamisen tiedän kyllä.
Kun Vertti ei halua asua mökillä, niin ajattelin tehdä niin paljon materiaalia, että jonkun on pakko jäädä henkiin.

Keräsinpä loputkin marjat siitä poistamisuhan alla olleesta mustaherukkapensaasta. Tämän päivän saalis: 2100 g. Siihen kun lisätään aiemmin samasta puskasta poimittu kilo, on yhteistulos siis 3100 g. Ei paha pensaalle, jonka meinasin keväällä kaivaa ylös :slight_smile:

Mustaherkat saivat kasvuinnostuksen kun olen heitellyt kompostia. Mutta nyt kun kerään marjoja, huomasin, että jokaisen lehden alusta on täynnä ikäänkuin pientä “ruostetta”. Samoin lehdet varisee maahan. Mikähän tauti on kyseessä? Onko teillä ollut vastaavaa? Marjatkin on mielestäni hiukan pilkullisia.