Onko kenelläkään kokemusta vanhojen mustaviinimarjapensaiden uudistamisesta alasleikkaamalla ? Ovat nyt rutikuivan hellekesän jäljiltä aika kurjassa kunnossa, lehdet keltaisina ja osa lehdistä jo maahan karisseena, marjoista osa pippureiksi oksiin kuivaneina. Pensaat ovat jotakin vanhaa lamoavaa lajiketta, ja vanhimmissa oksissa alkaa olla vain lehtitupsut latvoissa ja suurin osa oksan pituudesta paljasta rankaa. Pensaita on kyllä koetettu hoitaa parhaan taidon mukaan: lannoitettu keväisin ja syksyisin, kalkittu ja vanhimpia oksia poistettu aina keväisin leikkaamalla. Mutta nyt mietityttää, kannattaisiko noita koettaa alasleikkaamalla virvoitella, vai menevätkö vielä kurjemmiksi (=katoavat kokonaan) ? Ja jos alasleikkaan, niin olisiko parempi leikata nyt syksyllä vai aikaisin keväällä ?
pyryharakka, täällä pentissä on kyllä asiasta keskusteltu, muistan sen mutta ketjua en muista. Tonennäköisesti joko tässä missä nyt ollaan tai sitten täällä: Hedelmät ja marjat - Yleistä asiaa - Marjapensaat: leikkaus, aluskatteet, lannoitus ym". Tuo linkkaamani ketju on lyhyt, vain 9 sivua pitkä joten sen ainakin kurkkaat nopeasti läpi jos et vastausta kysymykseesi nopeammin saa.
Surkeassa kunnossa on mustaviinimarjapuskat meilläkin, eikä se ole hoidosta kiinni, vaan tämän järjettömän kuivuuden ja kuumuuden tulosta. Yleensä marjapensaille ei suositella kerralla alasleikkausta, vaan mieluummin aina oksia vähitellen leikkaamalla vanhimmasta päästä. Se kai on ihan makuasia, että leikkaako noita syksyllä vai keväällä. Itse olen leikkauksen tehnyt aina keväisin, kun silloin näkee pensaan huonoimmat oksat paremmin ja ne saa helpommin leikattuakin ennen lehtien tuloa.
Munkin pikku puskasta lehdet jo tippunu, aaiai. Karviaisissa ja vaaleenpunasessa ja punasessa herukassa on vielä iha vihreet lehdet.
Minä olen alasleikannut muutaman oman mustaherukkapuskani pari vuotta sitten. Hyvin se vihreää pukkaa, marjoja ei toki vielä ole tullut.
Mikähän pilkkutauti on vallannut mustaherukat? Varret ovat valkoisten pilkkujen (jossain vähän laajempiakin alueita) peitossa ja pilkkuja löytyy jonkun verran myös marjoista, varsinkin hieman varjoisammissa/tiiviimmissä kohdissa. Lehdissä en ole havainnut mitään outoa, tosin noissa pilkkutaudin vaivaamissa oksissa lehtiä on vähemmän ja ovat ne muutenkin jotenkin kurjemman näköisiä. Mitään liikettä ei pilkuissa näy ainakaan paljaalla silmällä, joten en luule biiden olevan mitään ötököitä…
Mitenköhän tuosta pääsisi eroon?
Kokonaan pensasta ei kannata leikata alas. Pyryharakalle suosittelen heikoimpien ja vanhimpien versojen poistamista maata myöten. Jokaiseen puskaan jäljelle puolenkymmentä parasta versoa. Näin menetellen saat jonkinlaisen sadon myös ensi kesänä.
Jossain aiemmassa keskustelussa puhuttiin siitä että sitten se on hyvin harvennettu kun joka suunnasta voi syksyllä lehdettömästä pensaasta ampua läpi osumatta oksaan. En kehoita kokeilemaan mutta asia varmaan ymmärretään.
Meilläkin tuli ensimmäinen kauhallinen Pohjan jättiä. Jäätiin miettimään että onko se ollenkaan mustaherukkaa vai jotain sen tyyppistä, marjat on sisältä kuin pensasmustikoita ja makukin on sellainen makea ja aika hapoton. Kasvaa nätisti pystyssä mutta ne marjat oli kuin viinirypäleitä. Kuinkahan tuo kestää isompana kun satoa voi tulla ämpärillinen? Onko kellään vanhempaa pensasta, meillä on kolme vuotta ollut paikallaan ja ekan kerran antoi marjoja.
Tuttava oli ostanut Pohjan jättiä, kun sitä oli kehuttu makeaksi. Nyt hän on kuitenkin sitä mieltä, että marjat ovatkin happamia. Pensaat on istutettu tänä keväänä. Muuttuuko maku vuosien myötä vai johtuuko jostain muusta syystä happamuus ? Pensaita on kasteltu ja ne ovat aurinkoisessa paikassa.Happamuus ei ole vain yhden maistajan mielipide, useampi maistelija on ollut samaa mieltä.
Mulla ei kyllä ole varmaankaan Pohjan jättiä, joku jättikokoinen makea mustaviinimarja kyllä, mutta vanhaa lajiketta. Laitoin siitä pari juurivesaa keväällä toiseen paikkaa, mutta ei niissä ole yhtä hyviä marjoja kuin emossa, kastelelusta huolimatta lehtiä on vähän ja marjat pienempiä. Jos ei olisi mihin verrata, niin voisi kyllä vaan kuvitella, että huono puska. Samaa puskaa on lisätty aiemminkin, marjat eivät niissäkään ole niin loistavat kuin emossa, mutta hyvät kuitenkin. Nämä juurivesat ovat emopuskassa kiinni ollessaan tehneet aivan samanlaisia marjoja, tietenkin, mutta nämä siirretyt ovat nyt joko pusikossa tai hoitamattomassa heinikossa, niitä ei vaan maltettu hävittää kokonaan. Emopuska on hoidettu ja lannoitettu.
Meillä on ihmetelty että eri vuosina marjat on eri maksuisia samoista puskista. Johtuisiko lannoituksesta / kuivuudesta / jostain muusta inhimillisestä?
marjat ja hedelmät ja yrtit ja kasvikset taitavat saada arominsa etupäässä auringosta, sen valosta ja lämmöstä.
Ei toi Pohjan jätti ole kyllä makeaa nähnytkään. Todella hapan, tuoreena syötäväks kamala. Onneks toi vanha puska on vielä elossa minkä siirsin tontin ulkopuolelle… Taidanpa nyt sen siirtää takasin tontille, että olis yks puska mistä vois tuoreita syödä
Mun mielestä parhaan makuinen mustaherukka on ‘Ben Tron’. Isot marjat ja pensas pystykasvuinen. Mulla on neljä toissa syksynä istutettua tainta ja niitä laitan kyllä lisää. Edelliset istutukset vuosien takaa ovat lajiketta ‘Öjebyn’ ja ne makaavat pitkin maata, ellei tue.
kovasti kehuvat sitä muutkin kuin sinä:-) keksin pihaltani kahdelle pensaalle paikat, niin että voin itsekin hankkia uudet mustaviinimarjat jo ensi keväänä. - osaatko vinkata, mistä lähtisin ostamaan tuota. näyttää olevan kovin “koekasvatuksessa” vielä.
Aattelin kokeilla omista pistokkaista vielä tänä kesänä. Kun vaan ehtis ja muistais.
Tässä puskassa on ainakin isoja ja makeita marjoja, tänä vuonna ei ihan suurimpia ollut kovin paljoa, tuossa alareunassa hiukan mallia niistä, mutta paljon isompiakin löytyi. Kukaan ei tiedä mistä puska on tullut, ilmeisesti lintujen tuoma, koska se on entisen kuusiaidan kohdalla. Erikoista on se, että puska on vihreä, vaikka on pienellä kumpareella, eikä sitä ole kasteltu.
Löytyykö täältä jostain tietoa mustaherukkapensaan ruosteesta? Ainakaan hakusanalla en löydä? Äsken kerätessäni mustaherukoita huomasin, että pensaan lehdet on alapuolelta ruosteessa ja marjoissakin on pienen pientä pilkkua. Jostain vanhoista puutarha.net keskusteluista (googlen kautta haettu) luin, että männynruostetauti käyttää herukkapensaita väliisäntänä? Mutta eikös viinimarjapensaissa ole ihan omaakin tautia? Onko teillä ja pitääkö hävittää vai onko ensi vuonna odotettavissa itsestään korjaus asiaan? Marjojan voi lienee syödä kuten ennenkin?
Sama pää kesät talvet Itse olen samaa kysellyt vuosi sitten itse asiassa tasan vuosi sitten 15.8.2009. Ja Weikko vastasi kuvalla syyskuussa, joten kyllä minulla on kyseessä herukanvillaruoste. Näyttää siis toistuvan vuodesta toiseen. Oletteko tuhonneet pensaat?
Herukanvillaruoste
* sienitauti, Cronartium ribicola
* useimmiten vain mustaherukassa, joinakin vuosina paljonkin
* alkukesällä lehtien alapinnoilla oransseja tai keltaisia laikkuja, tuottavat levittäviä kesäitiöitä
* loppukesällä lehtien alapinnalla punaruskeita talvi-itiöryhmiä, jotka saastuttavat joitakin mäntylajeja ja palaavat taas herukkaan
* esiintyminen oikukasta
* ei tarvitse väli-isäntää hyvissä olosuhteissa