Herukka, Viinimarjapensaat, RUNGOLLISET

Vanha pensas, jolla on juuristokin "tottunut" kasvattamaan tuuheaa ja leveää kasvua, voi olla vaikea saada siististi rungolliseksi - lähinnä tuumaan sitä maasta nousevaa kasvustoa - mutta totta kai sitä kokeilla voi. Jotenkin kyllä mieluummin suosittelen sinulle, että teet vaan nyt hyvät hoitoleikkaukset sille vanhalle pensaalle ja joko etsit pihastasi herukan taimen, jota alat kasvattaa rungolliseksi tai ostat jonkin valmiin taimen kaupasta.

(meillä ainakin löytyy muiden pensaiden juurilta ja kukkapenkistä joskus herukan taimia, jotka ovat lintujen kuljettamista siemenistä kasvaneet)

Kiitos Sand vastauksestasi. Onnistuisikohan sitten pensaan siirtäminen? Tai oksista tai niistä uusista taimista uuden pensaan istuttaminen vanhan viereen? Mustaherukan viereen olisi tulossa kasvimaa ja pensas on vähän tiellä sen suhteen, hieman kun saisin sitä siirrettyä niin saisin kasvimaan paremmin mahtumaan. Onko tässä siirtämisessä mitään järkeä? Vai onko helpointa kaivaa vanha puska ylös kokonaan ja ostaa uudet siistit (ja samankokoiset) pensaat tilalle? Punaherukkapensaan ostan joka tapauksessa. Onhan se uusi pensas tuon vanhan rinnalla “vähän” eriparia.

Miehelle mainitsin niistä rungollisista marjapensaista ja sehän tykästyi niihin kovin. Haluaisi nyt siis meille sellaiset puskat. Ovat vaan aika paljon kalliimpia kuin tavalliset pensaat. Ovatko rungolliset herukkapensaat yhtä kestäviä ja satoisia kuin tavalliset?

Mustaherukat, etenkin vanhemmat plaadut, ovat enemmälti lamoavia kuin pystykasvuisia ja sen vuoksi epäilen, että onnistuukohan siitä vanhasta pensaast minkäänlainen rungollinen versio.

Minä varmaan itse ostaisin uudet rungolliset pensaat ja yrittäisin siirtää vanhan. Jos käytössä siirtämistä varten on riittävästi lihasvoimaa, että saa riittävän suuren paakun mukaan.

Kääk, meillä ollaan tänä vuonna pihatöiden osalta totaalisen myöhässä... Viime kesänä istutettuja rungollisia punaherukoita piti leikata, mutta siellä ne vieläkin nököttävät koskemattomina. Vieläkö uskallan nipsaista oksien pituudesta kolmanneksen vai jätänkö rauhaan?

Hei,

näin jossain vilaukselta herukoiden lannoittamisesta ja kalkitsemisesta, mutten sitä enää löytänyt, joten sanokaapa annetaanko herukoille kalkkia istutuksen yhteydessä?

(Saisko samaa kysyä vadelmasta vaikka onkin väärä ketju?)

Punaherukan yksinäinen varsi, jonka latvassa on sallittuja sivuhaaroja on minulla omasta mielestäni aivan yhtä siisti, kuin puutarhamyymälän versio oli tässä taannoin. Oikein lunttasin, että mitähän siinä on erikoista ja toki siihen varteen oli vartettu varmaan jotain rentokasvuisempaa oksaa riippujiksi.

Mutta eihän tuommoisen puun latvan aivan välttämättä tarvitse olla riippuvaoksainen?

Omani haluaisin kovasti siirtää ottavammalle paikalle, mutta juuristo taitaa olla aika olematon.

Annetaan kalkkia. Kalkkipussissa on kerrottu tarvittava määrä.

Jaoin juuri valtavan karviasimustaherukan(tai se jakautui käsitellessä). Se on kasvutavaltaan erittäin sopivan oloinen runkopensaaski. Kaksi paksua, suoraa versoa irtosi kunnon juurilla. Niissä on latvassa joitain oksia. Toivottavasti saan hienot runkopensaat. Kaksi isoa puskaakin jäi istutettavaksi ja muutamia ylimääräisiä oksia hyvillä juurilla.

Mä oon puronnu kärryyltä, ties kuinka kauan sitte. Mikä on KARVIAISMUSTAHERUKKA? Ei kai se vain oo jokin varttamisjuttu?

Onko se viherherukka?

Ei ole viherherukka vaan toisia nimiä ovat herukkakarviainen tia piikitön karvianen. Marja ton tummia, maistuvat osin herukalta osin karviaiselta, ovat tertuissa. siis molempien marjapensaiden ominaisuuksia ko. puskassa on. Se ksvaa aika isoksi, mutta sato jää pieneksi, ainakin mulla.

Linkki ei onnistunut. Kun laitat googleen sanan herukkakarviainen, niin saat enemmän tietoa.

Kiitos, pitääpä kuukkeloida.

Karukka on herukkakarviaisen toinen nimi. On siis mustaherukan ja karviaisen risteytys.

Minulla on työn alla ihan uudesta taimesta rungollinen punaherukka, mutta jostain syystä kovin huonosti sanotaan mihin aikaan vuodesta siitä voi poistella ylimääräisiä versoja. Ilmeisesti vain lepoaikana, eli kun lehdet on pois?

Olen viime kesäsätä lähtie raivannut mökkipihaa joka on ollut hoitamatta vuosia. Kaiken risukon seasta löytyi mustaherukan varsi joka on n. 2 m. Lisään vielä multaa ja jään mielenkiinnolla seuramaan kasvaakose vielä pituuttavai alkaako tehdä oksia :slight_smile: