Hietasinappi: Isohietasinappi ( Villirucola ) , Diplotaxis muralis

Siirrän tänne villirucolaa koskevat viestit rucola-viestiketjusta, koska ovat kaksi eri asiaa.

Mulla on siemenäpusseissa kahdensorttista rucolaa: villi- ja salaatti-.

Villirucola mainitaan monivuotiseksi, salaattirucolaa ei. Onkos kokeneemmilla viljelijöillä kertoa näiden väitteiden paikkansapitävyydestä? Eli säilyykö villirucola maassa hengissä talven yli, entä isompilehtinen malli?

Lueskelin juuri viime vuotista puutarhalehteä, jossa esiteltiin kasvimaa Lahden Mukkulasta. Siinä artikkelissa ainakin mainittiin villirucola monivuotiseksi. Ensimmäisenä vuonna kasvaa vähän kituliaasti, mutta ajan mittaan paranee.

Ostin tänä vuonna ekan kerran rucolan siemeniä (siis isohietasinappi). Kun/jos se nousee maasta ja alkaa tehdä kasvustoa, miten kerätään maasta? Niistä odotellaan sahalaitaisia ja sen jälkeen leikataanko maan rajasta lehti kerrallaan, vai puskissa, eli tekeekö samasta kohdasta uutta kasvustoa, kuten jotkut salaatit, vai onko jokainen lehti oma kasvinsa ja kun leikkaus on suoritettu, voi maan ''kääntää'' ja laittaa uusia siemeniä maahan?

Tuleeko helposti karvaan makuiseksi kasvaessaan liian suureksi, vai millanen tuo on luonteeltaan?

Mie olen ottanut suurimpia lehtiä käyttöön ja aika hyvin on uusia kasvanut tilalle. Ei päässyt vanhenemaan kun oli niin hyvän makuista. Tänä vuonna en ole vielä päässyt nauttimaan.

Mulla ei ainakaan villirucola talvehtinut, mutta eipä hätä nyt suuri ole. Kannattaa leikata nuorena, muuten tulee liian kitkeräksi. Tosin annoin osan kukkia ihan tarkoituksella.

Rucola on kyllä aivan ehdottomuus salaatissa!

Olen nyppinyt nyt sitten lehtiä yksi kerrallaan ja kun ovat niin älyttömän hyviä olen jo napsinut alamittaisina leivän päälle.  Näyttää tekevän uusia sitä mukaa kun pusikkoa harventaa. Onko rucola sellainen, että täytyy keskikesän jälkeen kylvää uusi setti, että loppukesäksikin löytyy herkkua leivälle? (kuten lehtisalaatti??)

Varmaan pitäisi. Muistan aiemmilta vuosilta että meni jossain vaiheessa vähän huonoksi kasvusto. Herkkua on:)

Kuulin eilen, että viime kesänä naapurille annettu villirucola onkin selvinnyt hengissä talvesta ja kasvaa jo kohisten. En jättänyt itselleni yhtään tainta, kun pihassa ei ollut sopivaa paikkaa, jossa olisi ollut edes pieni mahdollisuus talvehtia.

Ylläolevat viestit on siirretty rucola (sinappikaali) - viestiketjusta. Niiden alkuperäinen kirjoituspäiväys ei ole se joka näkyy viesteissä sillä siirrettäessä muuttuu päiväykseksi siirtopäivän päivämäärä.

Kassikäpp, juuri siirsin nämä viestit tähän omaan paikkaansa, mutta sinun viestisi joka on yleisluonteinen, teki tästä ketjusta juuri ajantasaisen. Kiitos siitä sinulle :slight_smile:

Riippu vähän talvesta. Meillä kolmosella on kyllä villirucola talvehtinut ja jonain talvena kaikki taas kupsahtaa.

Mää ostin keväällä Villi Rucolaa latinankieliseltä nimeltään Diplotaxis erucoides. Tää mainittiin yksivuotiseksi ja hidaskasvuiseksi. Niin hidaskasvuiseksi, että en kylvänyt sitä vaan säästin ensi kevääseen.

Olin ajatellut kylvää sen niinkin aikaisin kuin maaliskuun loppupuolella.

Mikä tää ihan oikeasti on?

Onpa hiljaista. nukuttaa

Hyvän makuinen salaatti muiden salaattien sekaan. Hieman voimakkaamman makuinen kun tavalliset lajikkeet. Kasvarissa siihen ei örkit niin helposti iske.

Villirucolani iti neljässä päivässä kylppärissä lattialämmityksen päällä. Uskomatonta, koska samasta pussista viime keväänä (3 eri otteeseen) kylvämäni siemenet eivät itäneet lainkaan! Kaikin puolin siis mukava yllätys, nyt vaan täytyy yrittää saada ne pysymään myös hengissä kesään saakka :slight_smile:

Viime talvesta näköjään selvisi hengissä täällä III-IVsen rajalla.Meinasin  kevättöitä tehdessäni silpaista penkistä, mutta kun oli kovin vihreä rangan sisus leikatessani, päätin antaa kokeeksi jäädä. Ja nyt siis rehottaa.

Mulla oli pari vuotta anopilta saatua, mutta sitten joku talvi se heitti veivinsä. Vois kyllä taas yrittää.

Villirucola kuuluu meillä jokakesäisiin yrtteihin. Kylvään joka kevät enkä edes yritä talvettaa. Maku on erittäin hyvä, ja kuuluu salaattiin. Kylvöstä syksyyn saavat olla harson alla, muuten kirpat syövät kaiken.

Mekin tykätään villirucolan mausta kovasti, mutta ne kirpat ne kirpat :confused:

Superhyvää esim uusista potuista tehdyn perunasalaatin joukossa. Kastikkeena öljy-viinietikka-karkea dijonsinappi. Kesää odotellessa.