(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Mansikkamaalleni pesiytyi viime kesänä hillanälvikäs, jonka toukat tuhosivat suuren osan lehdistöstä ja samalla kuivuivat raakileet.
Kyselin muilta mansikkamaan omistajilta onko vastaavaa tapahtunut heillä. Tuntui olevan varsin yleinen vaiva täällä. Kolme viljelijää oli torjunut tuholaisia Karate-torjunta-aineella. Miekin innokkaasti tutkin kasvinsuojeluopasta ja totesin vähän pettyneenä, että Karate oli poistettu torjunta-ainelistalta.
Kokeilin sitten laimennettua tolu-ruiskutusta ja välillä rypsiöljyruiskutusta ja taas viikon päästä tolu-ruiskutusta. Mitään tehoa en huomannut moisilla käsittelyillä. Sitten koetin Raidia, se tehosi, mutta on aika työlästä parin aarin kokoisessa maassani. Niinpä jätin maan hillanälvikkään armoille. Sain kuitenkin satoa sen verran, että päätin keväällä jatkaa torjuntatyötä.
Olen rapsutellut vanhat lehdet pois ja kattanut rivivälit uudelleen paksulla sahamuhakerroksella. Kuoriaisia näkyy jo. Olen koettanut litistelyä, mutta toivotonta...niitä kuoriaisia on liian paljon.
Onko kellään kokemuksia onnistuneesta torjunnasta? - mielellään mahdollisimman luonnonmukaisesta.
Laitoin tälle osastolle tämän kysymyksen, kun tuo nälvikäs tulee meille tuosta viereiseltä hillajänkältä.
Trollius, kyllä se käsin litistely on tosiaan toivotonta puuhaa, kun nälvikkäitä on paljon. Olen hiukan kertonut omista kokemuksistani tuolla mansikan tuholaiset-palstalla. Kokeilin silloin kaikenlaista tuhkasta ja ruisjauhoista lähtien, mutta kyllä ainoa tehokas konsti minun tietääkseni litistelyn lisäksi on torjunta-ainekäsittely. Siihen kyllä käy Karaten lisäksi myös Malasiini, Malationi, Malan-ruiskute, tai millä kauppanimellä se nyt sitten onkin myynnissä. Myös Decis nimistä ainetta, jossa on eri tehoaine on saatavilla torjuntaan.
Ennen kukintaahan torjunta kuitenkin olisi tehtävä...
Kiitos vinkistä. Kävin katselemassa aluetta tänään. Siellä oli miljoona kuoriaista ja kaikki alkaneet mansikanlehdet käpertyneet. Pakko turvautua myrkkyihin, vaikka en pidä niistä.
Entä millainen nälvikäs se on, joka viottaa karviaismarjoja. Kaksikymmentä vuotta pensaamme on tuottanut kaunita marjoja, mutta nyt ne on kaikki pureskeltu rupisiksi.
Onko hillakuoriainen ja hillanälvikäs yks ja sama vihulainen? Kooklaamalla näytti aika samalta.
Meillä hillakuoriainen on ollut mansikoiden riesana useamman vuoden ja en millään haluasi rueta myrkkyjen kanssa värkkäämään. Muutama pelastunut mansikka löytyy kesässä. Ei paljon naurata.
Ei sitä peijakasta kuulema tahdo saada tappamallakaan häviämään, talvehtii kuulema maan sisällä ja myrkyt ei tehoa, tiedän monta isoa viljelmää, jotka ovat joutuneet kokonaan lopettamaan noiden takia.
Kysymys ja pähkäily; olen ajatellut perustaa kokonaan uuden mansikkamaan uuteen paikkaan (mahdolliseen uuteen potangerin:) uusilla taimilla ja nyt mietin uskallanko laittaa hiillakuoriaisen vaivaamaan "tulevaan entiseen" siis nykyiseen mansikkamaahan perunaa ja vadelmaa kasvamaan? Viihtyyköhän muissakin kasveissa? Jääkö maahan vai häviääkö mansikan mukana pois? Tietysti siirtyy uuteen mansikkapaikkaan riesaksi
Onko kokemuksia? Eli teenkö turhaa työtä vadelmien suhteen?
En ole asiantuntija, mutta ei ainakaan meillä ole vadelmalle mitään tehnyt vaikka olikin mansikassa. Mansikkamaa on aivan vadelman vieressä, vanha penkki osin vadelma kasvuston alla.
Sitäkään en tiedä onko sama eläin, mutta harmaan ruskea aikuinen on ja toukka musta, joka söi lehtiä oli meillä.
Sain ne aika hyvin häviämään malasiini myrkyllä!