Hilppa, Limnanthes douglasii

Hilppa on helposti leviävä ja  itsekylväytyvä, soveltuu hienosti reunuskasviksi tai kivikkopuutarhaan. Kukat ovat kirkkaan värisiä ja houkuttelevat  perhosia.

Perustin tähän oman paikan hilpalle ja siirrän muualta tähän alkuun joitakin sitä koskevia viestejä.

Auttakaahan nyt vähän. Mies osti (ihana mies!) mulle pussillisen hilpan siemeniä.

Ohjeena on kylvää suoraan avomaalle toukokuussa ja että kasvi siementää mielellään. Ei mitään onko monivuotinen, ei korkeutta, ei paikkaa mihin kannattaa laittaa, yms. yms. Onko kellään tästä kokemusta?

Ok, kuukkeli tiesi kertoa lisää. =D

Hauska erikoinen kesäkukka. Runsaasti ja pitkään kukkiva. Sopii reunakasviksi tai kivikkoon. Nopeakasvuinen, lamoava kasvutapa. Leviää itse kylväytymällä. Keltavalkoinen. Kukkimisajankohta: heinäkuu - elokuu. Kylvetään kasvupaikalle. Korkeus: 15 cm.

Nopeakasvuinen… hmmmm… jos tätä jo kuitenkin laittaisi. EI VIELÄ! Pari siementä johonkin testiruukkuun… EI VIELÄ! Ihan yks vaan… EI VIELÄ!!! Kauheeta, kun joutuu tappelemaan itsensä kanssa joka siemenpussin kanssa. =D

Hilpat voi kylvää suoraan maahan, itävät kyllä huonommassakin paikassa, mutta kituuttavat tiiviissä savessa. Saattavat kuitenkin siinäkin siementää. Viime keväänä siirtelin pieniä avuttomia taimia hiekkaisempaan paikkaan ja heti kasvoivat komeammiksi, toivottavasti ovat taas siementäneet. En kyllä huomannut, että olisivat erityisen lamoavia olleet, sellaisia pieniä mättäitä niistä tulee, somia, mutta aika huomaamattomia, jos ovat väärässä seurassa. Monta vaan samaan paikkaan, joidenkin toisten pienten viereen, niin hyvä tulee. Nämä kananmunan väriset ovat minusta hauskimpia, vaikka toisaalta ne yksiväriset keltaiset ovat näyttävämpiä.
.

Kiitos Kreeta-Eulaalia. Aivan loistavaa tietoa - juuri sitä mitä kaipasin. =DD

Oih, näitä siemeniä tuli juuri haettua Plantagenista. Ihanaa että täältä löytyy keskustelua aivan kaikista kukkasista, ihan pyörryttää onnesta…

Mulla on takapihalla puolimetrinen kelottunut kanto jonka ympärille kasasin kiviä ja multaa. Tai no, pelkkää soraahan se nyt enää on, mutta jokatapaukessa ajattelin kaivaa siihen pari kuoppaa ja täyttää ne taimimullalla ja laittaa tätä Hilppaa siihen kasvamaan kunhan ilmat lämpenee.

Ja sitten vaan toivon että kukkaset nousee.

Kaveriksi sitten portulakkaa :slight_smile:

Laventeli siinä kasvaakin jo.

Ja hopeahärkkiä…