Hirvenkellolla ei näköjään vielä ollutkaan palstaa, joten avaan sen. Ovat jo ehtineet kukkaan nämäkin.
Minä ostin hirvenkellon siemeniä joiltakin kevätpuutarhamessuilta Maatiaisen osastolta, kun se on kuulemma uhanalainen laji. Viime vuonna kukki ja tänä vuonna myös. Aika jäykkähän se on, mutta hauska törö kuivassa penkissä.
Niin, jäykkähän se on, eli ei varmasti tarvitse tukea. ;)
Onko hirvenkellossa olemassa kahta eri versiota; toinen se luonnossa kasvava ja toinen "puutarhamalli"?
Olen joskus siirtänyt entiseen pihaani luonnosta hirvenkellon, ja se kasvoi vuodesta toiseen samankokoisena kuin ojanpientareellakin. Eilen kyläillessäni huomasin siinä vanhassa pihapiirissä hirvenkelloja jotka olivat todella kookkaita - muuten aivan samanlaisia kuin ne ojanpenkkakukat. Kasvoivat varmaankin kukkapenkissä, vaikka niin paljon kaikkea muutakin siinä ympärillä kasvoi etten ihan varma voi olla.
Kyllä minä luulisin, että ne ovat samaa kantaa. Useista luonnonlajeista on kerätty siemeniä ja alettu niitä sitten puutarhoissa kasvattamaan ja hyvässä mullassa ne sitten kasvavat isommiksikin.
Raakki, kuinka korkeita sinun hirvenkellosi ovat? Nämä vanhan pihan kasvit joita eilen näin olivat korkeita kuin liljat, ja kukat ainakin tuplakokoiset verrattuna niihin ojanvarsisisariin. Mietin tässä vaan että siirränko luonnosta pihaani hyvään hevoskompostimultaan pari kappaletta kasvamaan isoiksi ja vahvoiksi, vai pitäisikö yrittää ruinata siemeniä siitä näkemästäni perennasta (sillä sellainenhan se oli).
Tänä kesänä tuolla kalliolla kasvavat ovat vain noin puoli metriä korkeita. Vaikka viime kesä oli hyvin kuiva, niin alempana kasvavat olivat yli metrisiä ja samoista siemenistä lähtöisin kaikki meillä kasvavat.
Olenkohan tässäkin palstalla tyrinyt pahasti, kun olen palstan Perennoihin laittanut? Maatiaisen siemenluettelossa se onkin näköjään laitettu luonnonkasveihin ja kaiken lisäksi se vielä on kaksivuotinen - ei siis monivuotinen.
Kannattaa ilman muuta siemeniä pyytää siitä kukasta ja sehän tekee jauhomaista siementä tosi paljon. Kun kylvää nyt siementen kypsyttyä osan niistä ja säästää osan ensi kesänä kylvettäväksi, niin saa jokavuotisen kukinnan.
Minulla olisi pitänyt kaiken järjen mukaan olla hirvenkelloilla välivuosi, mutta kukkaa puskee sittenkin. Olisikohan niitten suhteen sama juttu kuin tummatulikukalla, että jotkut jostain syystä pysyvät monivuotisina? Minulla kasvoi tummatulikukka monta vuotta presiis samalla paikalla ennenkuin hävisi siitä kohtaa.
Niinhän se on, ettei nuo kasvit aina muista ihmisten tekemiä sääntöjä. ;)
Hei kestääkö hirvenkello yhtä paljon kuivuutta, kuin vaikkapa kissankello? Minulla on pitkään ollut tutulta saatua hirvenkellon siementä, mutta en ole sitä kylvänyt. Jos se on kaksivuotista, se kannattaisi siis ehkä kylvää nyt keskikesällä?
Kyllä se on tosi kuivassa ollut meillä tuolla kalliolla - jää vain pienikasvuisemmaksi. Kylvä nyt ihmeessä ne siemenet, eihän niistä muuten iloa ole. ;)
Ihan hyvin voisi varmaan jo nyt ripotella osan siemenistä, niin ehtivät hyvin itämään ja sitten ensi kesänä toinen satsi samaan aikaan, niin ainakin varmistuu jokavuotinen kukinta.
No hyvä. Teen niillä yritelmän siellä kuumassa ongelmanurkassani, missä karpaattienkello viihtyy hyvin.