Hopeakäpälä, Helichrysum petiolare

(Kesäkukat)

Minkälaisia kokemuksia teillä on hopeakäpälän lisäämisestä siemenistä? Oletteko kokeilleet vai ostatteko valmiina? Tuolla toisessa ketjussa oli niin ihania kuvia hopeakäpälistä muitten kukkien seurassa, että ehdottomasti sitä on saatava ensi kesäksisydän! Siemeniä vaan ei taida joka putiikissa olla tarjolla....

On niitä siemeniä nykyään, ihan marketissa esim lordi N:lla. Sekä tämän palstan kaupassa.

Olisi jo kiire kylvää, uskomattoman hidaskasvuinen.

Joo, sen olin huomannut,että löytyy tämän palstan kaupasta, pitänee sitten tilata... Onko se muuten hankala tapaus kuin vain hidas?

Toissakesänä ei kasvanut kunnolla, talvehti mutta kuoli keväällä. Nyt vasta toinen yritys, eli ei sen parempaa tietoa asiasta

Mielestäni helppo, mutta tosiaan hidaskasvuinen. Aika iso rotjake on tuolla hengissä ja pitäisi siitä kohta varmaan ottaa pistokkaat.

Vielä mielipiteitä; mikä olis kaikkein kauneinta hopeakäpälän kaverinakieli ulkoa? On täällä pentissä jo kuvia jossakin ollutkin, vähän vaan on etsimisessä.

Tämä nyt ei varmasti ole paras mahdollinen. Vanha kuva jossa on valkeaa surfiinia petuniaa ja sinistä verbenaa kaverina. Itse tykkään esim. vahvan punaisen kaverina.

Aivan ihana yhdistelmä, Kurpitsa! Sitä punaista minäkin vähän suunnittelin; mielessä olis ''Arabian Night'' daalia, mutta jotain muutakin pitäisi varmaan olla....

Tämä on myös vanha kuva joka on aikaisin keväällä kuvattu jolloin ei kasvit ole vielä kovin reheviä.
Punaista verbenaa ja valkeaa surfinia petuniaa kaverina.

Löysin tänään kolmannen hopeakäpälän lajikkeen.

Tämmöinen löytyi kaupasta, lajikeesta ei ollut mainintaa.

Tämä on selvästi erilainen kuin tuo Limelight-lajike joka on kuvassa tuo kellertävä lehtinen.

Perinteisen hopeakäpälähän on sitten selvästi harmaa:

Nyt pitäis vaan saada pistokkaasta talvetettua.

MoonRiver,ostin tuota yhden alun keväällä, lapussa luki, Helichrysum ''Licorice Splash''.

Onko kenelläkään kukkinut tuo hopeakäpälä ,en ole koskaan nähnyt sen kukkivan.

Katselin silmät soikeina ,kun omastani löysin pari kukkanuppua, toivottavasti ehtii aukeamaan.

Kiitos satues!! Nyt on lajike tuostakin tiedossa.

Minulla on tehnyt samanlaiset nuput Limelight, muttei kai ole aukaissut niitä…en ole tarkistanut vähään aikaan.

Mullakin on se rotevampitekoinen hopeakäpälä tehnyt tuollaisia nuppuja, kukat on vaatimattomat.Jos oikein hyvin viihtyy paikallaan, ja kasvaa isoksi roikaleeksi, niin saattaa tehdä noita kukkia.

Pitkiä roikaleita ovat minun hopeakäpäläni kuistilla. Olisiko varsia pitänyt leikellä, jotta olisi tullut enemmän haaroja ja onko nyt liian myöhäistä panna hopeakäpälät puliksi?

Sain tutulta keväällä typistämättä jääneen hopeakäpälän rotjakkeen, en tiennyt mitä sille tekisin, joten lykkäsin amppelin pensaiden lomaan. Siellä on saanut pärjätä parilla kastelu- ja lannoituskerralla ja on kasvanut hillittömästi pituutta suuntaan jos toiseen. Voi siis kasvatella näinkin, turhan hailu on kuva, on oikeasti ihan kivan näköinen

Minäkin olen ihastuksesta mykkänä heivattuani hopeakäpäläni amppeleista altaan vierustan kasvien joukkoon. Hienoja, pystynpirteitä hopeavanoja siellä! Ja minähän sinne ne jätän siinä toivossa, että sattumalta eläisivät talven yli. (Liekö mahdollista?)

Tartteepas kokeilla :)Ei lankaköynnöskään minusta sellaiselta vaikuta, että selviäisi talven ulkona, mutta on kuulemma selvinnyt parillakin tutulla.

Mulla on ollut talven ulkona joka vuosi, mutta keväällä ovat elottomia, joten ei ainakaan meillä selviä talvea ulkona…ehkä kellarissa,sitä en ole kokeillut, ovat niin isoja ei mahtuis minnekään :wink:

Jumankekka, 4.2. kylvetty ja nyt jo ekat itäny ja vaikka vielä pilleröityjä

Minäkin havittelen ensikesäksi tuota hopeakäpälää ja ehkä siitä sen Limelight version. Hyvin aurinkoinen olisi kasvupaikka, kai viihtyy.

Vaan sellainen askarruttaa, että tekeekö kasvi suuren juuriston, kun se kasvaa aika suureksi. Ajattelin lähinnä sitä, jos se valtaa koko multatilan ja riippapelargoneille ei jää kasvutilaa.