Hopeatäpläpeippi, Lamium maculatum

Lehtihangan kohta pitää mennä multaan asti. Sata varmasti tulee noin kolmessa viikossa juuret jokaiseen.

No avotsii, täytyy käydä katsomassa tuliko tarpeeksi syvälle, kiitos Kurppa - ootte niin ystävällisiä kun jaksatte neuvoa.

Satues, peippi on hyvin viihtynyt kuten kuvasta näkyy. Meinaa pienemmät jäädä näköjään jalkoihin.

Mulla on peipit kärsineet viime talvesta. Pari vanhaa valkoista on elossa, niitä oli sentään monenlaisia. 

Pari puskaa täälläkin huonossa hapessa.

Vaaleanpunainen kadonnut. Ajattelin, että suikeroalpi on tukahduttanut sen, mutta jos muillakin on ongelmia…?

Puuhamaan penkin reunasta hävisi vaaleanpunainen ja kirjavalehtinen melkein.

Emo, tarkotatko tätä vaaleanpunaista? Alkuperäisen taimen kohta on pelkkää multaa, mutta uusia tuppaita on siellä täällä.

Anne Greenway voi hyvin.

Revin vanhat kasvustot keväällä tästä violetista pois ja ei näytä ainakaan kukintaan vaikuttaneen. Kesän mittaan kasvaa taas tuhdisti kokoa.

Hopeatäpläpeipit on ihania, niitäkin keräilen.

Aikani tätäkin metsästin ja nyt se sitten tuli eteen. Pieni on taimenrääpäle, mutta peipit tietäen kasvaa kummasti kesän mittaan.

Ja multaräpylä sopivasti kuvassa. 

Peipitkin aloittelevatt kukintaa.

kuvakuva

Vaatimaton kasvi?

kuva

Sain viimeisimmässä taimivaihdossa Elliumilta tämän Aureumin ja olen aivan ONNESSANI kun keksin sille mielestäni upean paikan. Uusin vuosi sitten pionipenkin, jossa aluskasveja ei ole käytännössä ollut kuin keväällä narsissit ja sitten lemmikit.

Vähänkö näyttää siistiltä tämä Aureum tuolla rupsahtaneiden pioninvarsien joukossa. Kuin olis sytyttäny valot. Kiitos Ellium:-)

Nyt sitten vielä toivotaan että reunassa olevat violetit orvokit talvehtivat/lisääntyvät, violetti + lime on pomminvarma yhdistelmä minun silmääni.

kuva

Olisi ajatuksena laittaa valkoista hopeatäpläpeippiä purppurakeijunkukan kanssa pionipenkin etureunaan, onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Häiritseekö pionin kasvua?

Onhan peipeissä yllättävän iso juuristo, ehkä 10-20 cm syvyyteen asti Vaikka ohuita mutta taajaan leviävät. Purppurakeijunkukan peittää helposti, pitää leikata matalammaksi, herkullinen väriyhdistelmä olisi.

Tällä on kauniit lehdet, mutta tuo kukan väri ei sitten sovi yhtään lehtien väriin.

Kävin katajaostoksilla, ja mukaan tarttui myös hopeatäpläpeippi. Tuleeko mulle sen leviämisestä ongelmia, jos istutan sen tavalliseen perennapenkkiin? Peittääkö muut alleen, saanko ikinä sieltä häviämään jos aiheuttaakin ongelmia? Tekisi mieleni istuttaa sinipiikkiputken ja sinopallo-ohdakkeen juurelle, sinne kaivattaisiin jotain maanpeittoa. Sen lähietäisyydellä olisi myös kylmänkukkia, pieniä nukkapähkämön taimia sekä kivikkosuopayrtin pieniä siementaimia (viime talvi tappoi itse emokasvin).

Minä istutin kerran hopeatäpläpeippiä, kevätkaihonkukkaa ja rönsytiarellaa iloisesti sekaisin pensaiden alle. Hopetäpläpeippi ehti levitä koko penkkiin sillä aikaa, kun kaihonkukka ja tiarella vasta miettivät kasvun aloittamista. Päätin siirtää peipin koivun alle leviämään yksikseen. Leviää siis meillä ihan reippaan oloisesti, myös siementämällä jonkun verran, mutta mitään ongelmia ei ollut sen poistamisessa.