Hopeavillakko (hopealehti), Senecio cineraria

Onkos ihan normaalia, että hopeavillakko itää, alkaa kasvaa ja noin 2-3-senttisenä näyttää pysäyttävän kasvunsa kokonaan?

Kyllä se siitä, malttia. Ei miunkaan omissa ole kun pari varsinaista lehteä vielä.

Uusia ihania kasvustoja odotellessa Laitan kuvan viimevuoden kasveista. Näillä on ollut jo monta muuttoa, kesän kukkapenkistä Joulun Amaryllis istutuksiin, nyt taas päässeet omiin purnukoihinsa ja jatkavat kasvuaan.. tiedä sitten, kuin kauan..

Yritin talvettaa kanssa hopeavillakoita, kun jostain luin että kukkivat toisena vuonna… Hyvin porskuttivat kevättalveen, mutta sitten kupsahtivat… Ovat vielä kasvarissa, jos joku niistä virkoisi vielä, mutta huonolta näyttää. Laitapa Vuokkis kuvaa sit jos saat ne kukkimaan :slight_smile:

Näin pieniä tirppoja nämä vielä on. Kyllä menee aikaa, ennen kuin saa nämä isoksi. Eipä taida olla vielä parin viikon päästä minkään näköisiä. Tämä kevät on mennyt jotenkin huonosti, kaikki kasvatukset jotenkin jumittaa, vaikka ihan ajoissa oli laitettu.

Samankokoisia on minullakin hopeavillakot.

Teillähän on isoja mun surkimuksiin verraten.

Minusta Vuokkiksen villakot on juuri sopivan kokoisia ajankohtaan nähden. Eilen puutarhalla katselin 30cm korkeita, ettei niitä ainakaan haudan reunalle laiteta.

Minä en syksyllä korjanut villakoita pois ja kolmanneksessa näkyy nyt uudet alut. Talvehtivat siis ulkona oma aikojaan.

Taisi olla otolliset olosuhteet… No olisihan ne voinnut antaa olla, mutta kun kaivoin ne pois ja parhaat otin sitten jouluistutusten koristeeksi. Onko muuten kukaan kuivannut noita, pysyvätkö käyttökelpoisina?

Tämän yhden hopeavillakon olin unohtanut repiä pois, ja yllättäen se olikin selvinnyt hengissä talven yli.

Tämäkin näky innostaa minua yrittämään talvetusta, laitan nyt tämän kuvan, ei niitä sitten ehdi laitteleen kun se olis ajankohtaista.

Ei näköjään tuo ulkona talvehtiminen olekkaan ihan tavatonta, sitä olisin tänne tullu taivastelemaan kun omppupuun juurella olikin elämää. Viime vuonna siinä oli ahkeraliisoja ja villakkoa, nyt näky kaks hopeista työntävän uutta lehteä. Ollu sopivasti lehtiä päällä ja tarpeeksi lunta.
Niistä taitaa tulla komeempia puskia tänä vuonna? Ainakin luulis jos tota edellistä kuvaa kattoo…

Näitä on pakko kasvattaa kennollinen joka kevät. Tykkään työntää niitä kesäkukkaistutuksiin.