Horminia, Horminum pyrenaicum

Tälläisen pikkuisen ostin Virosta. Huono kuva, sorry.

Tämähän se yksi minunkin tähän asti nimetön on. Jotenkin epäilin tuota alkuun joksikin salviaksi kun tämmöistä nimeä koskaan ole kuullutkaan ja taimen olen joskus saanut.

Jee, nyt mäkin löysin kasvin siemenpussille, missä luki “Hormia”. Kuukkeli kun auttoi ainoastaan talorakennustekniikka-asioissa. Mietin ensin, että onko siinä horsmia, mutta että ei sentään. :slight_smile:

Horminia aloittaa kukintaansa

Sinulta saadun alun istutin viime viikolla lopultakin. Onko se tosiaan noin sininen. 

Onhan se  ja tekee hyvin siemenöisiäkin. Täytyykin keräillä niitä talven siemenkirjeisiin. 

Valko-sinikukkainen horminia, nimikin on jossain vihkossa.

Värit valahtaneet helmoihin? =) Hieno!

Horminia kukkii jälleen. Tätä kasvia olen myös tuputtanut penttiläisille vaihtarina, toivottavasti ovat lähteneet hyvään kasvuun?

Kasvaa, mutta ei kuki vielä.

Voi valtava! Ihana kasvi! Internetsi sanoi, että on kaksivuotinen, kylväytyykö miten helposti itse? Ilmeisesti kuitenkin varsin kestävä meikäläisissäkin oloissa.

RitvaL oli omansa ostanut Virosta, mistä muut ovat hankkineet?

Mie olen ostanut yhden virosta loput siemenketjukirjeestä saaduista siemenistä.

Sain tuon kasvin toiselta perennaharrastajalta täältä paikkakunnalta. Särkältä oli aikoinaan tilannut, kuten monet muutkin kasvinsa.

Tuosta kaksvuotisesta en osaa kyllä sanoa miten on. Omasta mielestäni nuo ruusukkeet nousee joka vuosi samasta kohtaa ja myös kukkivat joka vuosi. Ruusukkeet leviää vielä kohtuudella eli ei mikään riesakaan ole.

Siemenkirjeisiin keräilen taas siemeniä, mutta en ole itse kokeillut siemenkasvatusta. Täytyis ihan testata.

Kiitos! Särkältäpä tietenkin, helle on tainnut pehmittää mun aivot kun en tajunnut sieltä etsiä! Saatan tarvita sieltä paria muutakin tainta… :wink:

Mä en noihin siemenkirjeisiin arvaa osallistua, kun mulla ei taida oikein olla sellaiseen annettavaa. Ja tietenkin sekin, että mun siemenkasvatukset onnistuu vain suorakylvönä, jos onnistuu. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa. :wink:

Hoytsu, horminian mätäs on noin 15 cm korkea, kukat siitä vielä viitisen senttiä ylöspäin. Eli oiva reunuskasvi :).

Tilasin kuusi vuotta sitten Särkältä Horminian. Se on joka kevät lähtenyt aikaisin kasvuun ja aloittanut kukinnan kesäkuun alussa. Liilansinisiä kukkia avautuu vieläkin.Kukkavarret olen leikannut vasta keväisin, mutta siementaimia on ilmaantunut vain pari koko aikana. Nyt taidan ottaa muutaman jakotaimen kasvamaan.

Mä en tullut Särkältä tilanneeksi kun olin menossa Tommolaan ja heillä oli listoilla. Vaan olinpa myöhässä, kaikki Horminiat oli myyty. Täytyy ensi keväänä sitten olla ajoissa liikkellä.

Viime vuonna RitvaL:ltä saadut horminiat alkoivat kukkia vasta viikko sitten, ovat kai liian kuivassa paikassa (kivikossa) ja innostuivat vasta, kun sateet tulivat. Toinen on sinivioletti ja toinen vaalean purppura. Jälkimmäinen väri yllätti, mutten pistä pahakseni :slight_smile:

Kyttäilisitkö siemeniä tuosta purppurasta?