Voi jos saisi omatkin mustilanhortensiat samanlaisiksi kuin edellisellä kirjoittajalla! Olen siis istuttanut kolme mustilanhortensiaa (jotka myytiin mulle syyshortensiana, murr…) kesällä 06 ja ne ovat aika lailla kituliaita. On niissä muutama kukkakin, mutta eivät ole kasvaneet juuri ollenkaan, vaan ovat n. puolimetrisiä. Ovat puolivarjoisessa paikassa, jossa viihtyvät samaan aikaan istutetut norjanangervot, keijuangervot ja nauhukset, mutta ei siis nää mustilanhortensiat. Pitäisköhän niille antaa niitä kahvinpuruja? Kuinkahan usein niitä sais kipata juurille? Siis tietty sitte kevään/kesän tullen.
Tällainen mulla. Korkeutta pari metriä. Kasvaa puolivarjossa, muhevassa maassa.
Millähän sitä maata vois "muhevoittaa", jotta omistanikin tulisi tuollaisia? Kuinka vanha hortensia tuo on?
Tuohon kohtaan kerättiin 25 vuotta sitten kaikki rakennusjätteet, vauvan vaipat, haravoitiin risut ja männynkävyt ja päälle rutosti männynkuoriketta. Ajan kanssa siihen muhevoitui metrin syvyinen multakerros. Ja myyrät tykkää. Hortensia on muistaakseni 5-vuotias.
Voi Aviron, juuri tuollainen minulla on suunnitelmissa saada tontin reunamalle Kotiuduin juuri oman taimeni kanssa ja istahdin päiväkahville ennen istuttamista hakemaan viimeisimmät ohjeet. Pitääköhän mennä dyykkaamaan roskiksesta tyttöjen vaipat, että unelmani kävisi toteen...
Meillä mustialanhortensia saa kavereikseen vaaleanpunaisia angervoja, jonkin havun ja köynnöksen, kenties pensasruusun. Unelmissani seassa kasvaa vapaasti lupiineja, lännenhopeapensaskin on etsinnässä... Toivottavasti vanha syreeni tykästyy uusiin kavereihin Täytyy vielä funtsia mustialanhortensian istutuspaikkaa... jos ei kasvakaan Avironin ihanuuden mittoihin!
Mikähän tarkoitus tällä on,kun syksyllä kääntää kukat alaspäin?
Eksyin myös tänne ei olleenkaan hullumpi (vaikka jäi minulla vielä hyllylle) taitaa olla enemmän suosittuna yksittäiskasvina tai mikä teillä on kavereina ?
Miulla on perennapenkissä taustakasvina.
Mustilanhortensia aloittelee kukintaa
Ompas komea tapaus !
Mielettömän hieno!
Mustilanhortensia kukkii taas
Paljon on oksia rapsahdellut poikki, vaan jotain on vielä jäljellä
Tänä keväänä istutettu mustilanhortensia on vielä näin pieni, mutta kukkii kivasti.
Voi kun kasvaisi yhtä isoksi kuin Avironilla. :w00t:
Kesähortensia
Olen sangen usein puutarhaliikkeissä hippuillut Hortensiapensaita. Monesti olen melkeistä vaille ostanut, mutta tuo talvenkestävyys arveluttaa miten lyhyeksi iloksi se jäisi. Onko Oulunläänissä vielä Hortensian kasvattelijoita?
Olis hauska kuulla kuinka pohjoisessa Hortensioita kasvattelee Puutarhanetin porukat ja millaisia lajikkeita olette kasvatelleet?
Onko syyshortensian istutusalueen todella oltava ihan hapan ja kuinka usein te maan happamuusoloja kohentelette?
Bobbie,meillä ostettiin kaks Mustialan hortensiaa aidanteeseen.Toinen kuoli ekana talavena ja toinen oli henkitoreissaan.Mussukka pelasti sen purkkiin.Net oli pohojos puolella,eli huono paikka.
Nyt näyttää tältä,kolomas vuosi menossa.Mietitään missä pärijäis meijjän pihassa,tosin paikat alakaa olemaan vähissä.
Pitääpä katsoa tuolla paikallisella mitä lajikkeita siellä on myynnissä… ainakin itseä kiusatakseen jollei muuten. Olen ajatellut, että se on joko tuo Mustila -tai Kuutamo, molemmissa on nähdäkseni omat hyvät puolensa.
Leena Lumi’lla on blogissaan ihan mielettömiä Hortensioita. Lumi valitteli blogissaan, että Kuutamohortensian oksat roikkuivat kovin ikävästi maata myöten. Oletteko huomanneet Kuutamolla itse samaa?
Tyttären kuutamaohortensia kasvoi ainakin hyvin leveänä ja matalana.
Pari talvea sitten ollut kipakka pakkastalvi tappoi sen vanhan pensaan yllättäen kokonaan.
Tytär asuu minun entisessä talossa, eli täällä lounais-rannikolla.
Istutin sen hortensian joskus 1999 tai sinne päin ja kuoli nyt siis joku 4 vuotta sitten silloin kun oli se kurja talvi.
Kasvupaikalla oli mehevä hietamaa, ja puolivarjoinen kasvupaikka.
Ilman tukia olisi varmaan mennyt maata myöden.
Tuo minun nykyinen kuutamo ei vaikuta ihan niin leveältä ja lamoavalta.
En myyristä tiiä, mutta puput ainkin syö.