Olisiko kellään kuvaa mustilanhortensiasta sellaisena kuin se "ihan oikeasti" on? Netistä löytyy kyllä kauniita yksityiskohtaisia kuvia kukkasista sekä tietysti upeista, vanhoista kukoistavista pensaista. Mutta tuskinpa se taimi minun hoidossani ihan heti sellaiseksi äityy kuin taimistojen mainoskuvissa
Eli kaipaisin kuvaa suht nuoresta taimesta, erityisesti sellainen kiinnostaa jossa näkyisi pensaan kasvutapa alkuvuosina.
Noiden kuvassa näkyvien perennapenkkien taakse pensasta olisin sijoittamassa (eli tuon hassun ei-minnekään-vievän laattapolun päähän. Laatat on jo poistettu ja tilalle kasvaa kukoistava nurmi, niin kuin koko pihalle... ihan kohta )
Kolmas vuosi on meneillään mustialanhortenssialla meillä. Kasvua on ehkä 20cm. Joka kevät ensin pähkäilen onko se elossa vai ei. Sitten teen muovista sille hupun ja aloitan kastelun. Kukkinut se on joka kesä kuitenkin.
Kuvaa ei nyt tähän hätään ole. Se on kyllä ihana pensas kunhan sen saisi ensin isoksi . Paikka vain taitaa olla väärä ja olen miettinyt sen siirtämistä.
Mielenkiintoista olis kuulla miten muiden pensaat on kasvanu. Minulla on lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa, mutta joku siinä mättää. Onko vyöhyke väärä vai mikä on.....
Me istutimme viime kesänä aidanteen Mustilanhortensiata, siis sellainen toistakytmetriä pitkä pätkä. Taimet pieniä ja talvella vielä pupu verotti niitä lisää, siis aika onnettomia vielä! Meillä puolivarjoisalla pohjoisenpuoleisella sivustalla. Saa nähdä tuleeko niistä koskaan sellaisia mitä kuvitelmissani näen. Multa on hieman savensekaista ja sitä kyllä riittää taimien alla, mutta muista kasvupaikkavaatimuksista en sitten ole varma ovatko kohdallaan...muutenhan sen pitäisi olla hyvä pensas! Harmi vain ,että pupujen herkkua...jos se joka talvi verottaa yhtä paljon, niin eihän ne ikänään kasva isoiksi
Pihamittarin juttu oli kuin meidän hortsusta. Saman ikäinen, saman kokoinen ja joka kevät minäkin tutkin, liekö elossakaan enää. Paikkakin on samanlainen, mutta kun ei kasva niin ei kasva! Pysyköön pienenä minun puolestani, mutta aidanteeksi en kyllä suosittelisi, ellei ole sataa vuotta aikaa odotella..
Mustilanhortensiani toisena kesänään 2006.
Kaunis se on tuo Mustilanhortensia kyllä. Olen laittanut lapinnauhuksen hortsun eteen ja ne värit sopivat aivan loistavasti yhteen. Nyt vain ongelma on siinä, että nauhus ei tykkää olla niin lämpimissä ja aurinkoisissa oloissa kuin hortsu, jotan siirsin sen pois. Osaisiko joku sanoa mikä kasvi olisi samoissa väreissä ja kestäisi aurinkoa kunnolla ? kun se aina niin paistaa
No just eilen konttasin mustialan ympärillä ja helpotus oli suuri kun se vaan tänäkin keväänä pinnistelee elämään takaisin. Siinä vierellä on joku vanha hortensia jota on siirretty ja siirretty ja kuollakkin meinasi välillä, ja siinä on isot silmut jo.
Hirveän hidas se mustiala. Pitäisikö tyrkätä sillekkin hevonpeetä. Jos kituu nälissään, raukka.
Nykyisesti meidän pihassa kasvaa, vanhempieni aikoinaan istuttuma mustilanhortensia. Se on jotain metrin korkea... HARVA!... Varmaankin 4 oksaa koko puskassa... Onko mitään vinkkejä millä tämän saisi virkoamaan?!
Toukokuun alussa luulin että mustialanhortensia on kanttuvei mutta nyt se kukkii ja nuppujakin on paljon. Sekä uutta kasvua
Mihin aikaan mustilanhortensian pitäisi alkaa vihertämään?
Kyllä nyt ainakin täällä vihertää, jonkin aikaa jo on lehtiä ollut.
Kuinka korkeaksi mustilanhortensia oikeasti kasvaa? Yhdessä puutarhamyymälässä myyjä hymähti minulle, ettei nämä kyllä yli metristä mene vaikka olisi mikä. Mutta eikös mustilanhortensia voi kasvaa pari-kolmemetriseksi? Minulla on nyt toukokuussa istutettuja neljä kappaletta ja toiveena olisi kasvattaa niistä tuuhea, korkea ja leveä aidanne. Nyt ovat sellaisia 60 senttiä korkeita, kasvaneet kuukaudessa yli 10 senttiä.
Sen kokoiseksi ainakin kasvikortistossa sanotaan kasvavan, minulla on kasvanut hitaasti, kai voiman puute?!
Minkälaisessa paikassa teillä mustilat kasvavat? Kestääkö kosteaa ja hapanta maapohjaa? Minulla on kolme vuotta sitten istutetut mustilat (2kpl) ja molemmat kituvat parikymmentäsenttiä korkeina. Samana kesänä istutin toiseen paikkaan joka ei ole niin kostea kaksi kuutamohortensiaa ja ne ovat jotai puolitoistametrisiä! Sama lannoitus ja ei kalkitusta.
Meidän mustila on puolivarjoisessa paikassa savimaassa. Viime kesänä kitkutteli noin puolitoistametriseksi ja viime talvena paleltui metrin verran eli piti leikata puoleen metriin. Paikka ei näytä olevan sille ollenkaan hyvä, varmaankin liian kova ja kostea maa.
mietin, että kannattaisi varmaan siirtää nuo mustilat jo pois vaikka johonkin kuutamohortensian kanssa samanlaiselle kasvupaikalle. Jos ei sitten siinäkään kasva niin sitten saavat olla. Taitaa olla vähän siinä rajoilla, että menestyvätkö ollenkaan täällä?
Kyllä Mustilanhortensian pitäisi oikein hyvin V-vyöhykkeellä mennä.
Niinkö? Minulla on sitten varmaan liian märässä paikassa. Pitääpä ruveta tuota kuopan kaivajaa puhumaan ympäri, niin ehtivät juurtua ennen talvea…
Tässä näytille vähän nuorta mustilanhortensiaa.
Hyvin kasvaa meillä savimaassa, hiukan rodomultaa tosin istuttaessa laitoin, puolivarjossa. Istutin tänä keväänä ja nyt ovat jo jotakin 60-70-senttisiä ja kukkivat hienosti. Kukat ovat kylläkin luonnossa aika vihreitä, kuvissa näyttävät aina ihan valkoisilta. Liekö muilla sama vai meilläkö vain joku oikku?
Toiveena on saada näistä niin rehevä aidanne, että tuon takana olevan ruman lauta-aidan saa repiä alas ja korvata jollakin muulla läpinäkyvämmällä. Ei taida kuitenkaan hyvinkään kasvavana vielä ihan ens kesän asia olla sitä aitaa fixata...
Mustilanhortensiaa aidanteessa. Neljä vuotta sitten istutettu tavalliseen puutarhamultaan, voi olla että osa oli rodomultaa. Korkeus nyt 120 cm. Lannoitettu hyvin maltillisesti. Kate on kuusenkuoriketta ja sen alla on sanomalehteä. En ole sen kummemmin leikannut, poistanut vain kuivat oksat keväällä.
Kauempaa:
Ja kukka läheltä, tämä vie aina sydämen..