Hortensia: Pallohortensia, Hydrangea arborescens

Meille viinesyksynä hankittu syyshortenssi vasta aloittelee kukkimistaan

Onko tämä mielestänne pallohortensia? Lapussa lukee hydrangea arborescens grandiflora, pallohortensia. Tässä on kuitenkin erilaiset kukat kuin teidän pallohortensioissa.

Mua alkaa epäilyttää, että oon ostanut väärän pensaan pallohortensiana.

Satues, leikkaatko hortensiaasi? Ja jos leikkaat, niin kuinka paljon ja kuinka usein. Mun hortensiassani on vain yksi kukka!

Iiris-kukka, niin tarkoitat juuri pallohortensiaa. Sen VOI leikata joka kevät matalaksi ja silti se kukkii samana kesänä.

Itse en tosin leikkaa kaikki oksia joka vuosi. Heikot , katkeilleet ja muutenkin huonot oksat leikkaan joka kevät, yleensä siihen ei jää kuin jokunen vanha oksa törröttämään. Meillä lumi putoaa katolta juuri tuon hortensian päälle, silloin siitä katkeilee oksia.

Katselin tuota Ermelin kukkaa, omani ei kyllä ole tuollainen, näyttäis enemmänkin joltain mustilan-tai kuutamohortensialta. Mutta pallohortensioitakin on erilaisia, voi hyvinkin olla.

Omani on jotain vanhaa kantaa, ollut tuossa ainakin 30 v

Kiitos, juuri pallohortensiaa tarkoitin. Oliskohan omani korkeintaan neljä vuotta vanha, ja ensimmäisen kerran siinä on vain yksi kukka. Olen sen leikannut joka kevät. Enpä taida sitten ensi keväänä ainakaan niin paljon ja kaikkia oksia.

Tässä minun pallohortensioitani,kaikki ei edes mahtuneet samaan kuvaan.Leikaan niitä joka kevät siten,että jätän pari-kolme silmua jokaiseen oksaan ja siis sen ylimmän silmun yläpuolelta oksa poikki.

Nyt minä muutun vihreeksi. niin Mulla on yksi pieni pallohortensia, ostin vuosi sitten keväällä honkkarista. Leikkasin sen syksyllä alas ja keväällä lähti kyllä hyvin kasvuun, mutta yhtään kukkaa ei ole ilmaantunut. Pitääkö se siis leikellä keväällä ja varovaisemmin, taisin olla vähän ronski. apea

leikata voitte oikein reilusti pallohortensiaa… kukkii joka tapauksessa!! Huono kasvu on seurausta hortensioilla aina heikoista kasvuolosuhteista! Siis kertauksena paksulti hyvää peruslannoitettua ja kalkitsematonta havu-rodomultaa, hyvä kevät lannoitus ja tasainen kosteus kasvualustassa. Ei koskaan kuivassa/ kuivahkossa hiekka/savimaassa… Silloin onnistuu varmasti tämän pensaan kanssa!

…tuo ermelin hortensia voi kyllä olla hyvinkin pallohortensian alkumuotoa… jota joskus myydään pallohortensioiden seassa… sehan on sama pensas sellaisilla kukkasilla, jotka luonto on sille alunperin tarkoitanut… ei siis pelkästään niita isoja STERIILEJÄ ja näyttäviä kukkasia!

Ylempänä ihmettelin omaa pallohortensiaa, kun on erilainen kukinto kuin toisilla. Eilen kerroin puutarhamyymälässä siitä, mistä pensaan ostin. Kertoi minulle, että todennäköisesti on tullut pensaan kantakasvi, josta taimia jalostetaan. Vien lapun pensaan rungosta ja kuvan siitä, niin saan hyvitystä hinnan edestä. Ihan kiva.

Muoks: Just noin niinkuin Bluedreams edellä kirjoitti!

Hmmm… tekiskös tuo mun pensas sitten siemeniä?

Miten pallohortensiaa voi lisätä? Onnistuuko pistokkaasta hyvin, entä jakamalla? Ei viitsisi äidin komeata puskaa ihan palasiksi pistää...silmän isku

Kurjenmiekka, Endles Summer-hortsua sain lisättyä taivukkaasta, onnistui hyvin. Tein pienen pitkittäisviillon maahan taipuvaan oksaan, hautasin sitä multaan osittain ja laitoin kiven painoksi. Kesässä juurtui, mutta katkaistuani yhteyden “emoon”, annoin sen vahvistua ja kasvattaa juuristoaan vielä toisen kesän, sitten vasta tonkaisin sen erilleen. Kaipa pallohortensiaa voisi samallalailla lisätä jos vaan jaksaa odottaa.

Syyshortensia lähti keväällä leikatuista oksapistokkaista kasvamaan, miksei siis myös pallohortensia.

Huokaillen katselin tämän ketjun kuvia, on tuo pallohortensia jotenkin vaan niin ihana. Olen syksyllä istuttanut omaankin pihaani sellaisen, mutta on näköjään viime yönä joutunut jänisten hyökkäyksen kohteeksi. Mahtaako toipua? Eipä ainakaan tarvitse murehtia kevätleikkauksesta!

Hassuelli, tottakai toipuu,koska sen voi keväällä leikata alas, nyt sinun ei tarvi,koska jänöjussi teki sen puolestasi ;))

Jospa täälläpäin onkin kevätleikkaustietoisia jäniksiä, kun mihinkään muuhun ei ole koskettu. (Menee vikkelästi koputtamaan puuta!)

Pallohortensian oksia voi lykkiä köyhään multaan juurtumaan. N.30cm oksanpätkä työnnetään multaan miel.vinoon (?), paikka saisi olla varjo, puolivarjo, ettei pistokkaat kuivu. Meillä onnistui 100% pistokaslisäys.

Hei, kuuluuko pallohortensia leikata näin keväällä? Viime kevään rusakko teki sen talven aikana, nyt en tiiä vielä, ovat vähän lumen alla.

Olipa hyvä, että kysyit, en olisi taaskaan muistanut parannella omalla pihalla olevan mallia. Voi leikata keväällä, kukat muodostuvat uusiin versoihin.