Hortensia: Pallohortensia, Hydrangea arborescens

Pallohortensia alkaa kohta kukkimaan, se on kiitollinen ja pitkään kukkiva pensas.

Pallohortensian valkoiset isot kukat taipuivat maahan, kun satoi  ja myrskysi.

Pallohortensian kukat ovat taas mahtavan isoja,tässä kuva yhdestä kukkatertusta. Eikö muilla kuki, kun ei yhtään kuvaa ole tullut, tässä saan yksin kirjoitella apea

Kukkii, kukkii, vaan kun en osaa kuvaa laittaa

Mulla ei tuota ole, joten ihanaa Satues, että saa ihailla sun kauniita kuvia niistä!!!

Kukkii, ensimmäistä kesää.  

Tällainen kukkii meillä,on kolmivuotias mutta kukkaa jaksaa pukata.(naurattaa niin kun isäntä tossa ivailee että laitakko nyt sinne nettiin että pikkuruusun pallohortensia,häntä suunnattomasti huvittaa toi mun nimmari)

Pallohortensia on yksi lempikukistani, kukkii niin kauniisti ja pitkään. Eikä tunnu olevan kovin kranttu minkään suhteen, niin monessa paikassa on tämäkin jo ollut.Muutenkin sopii meneillään olevaan valkoiseen kauteen

Kukkii toista kesää. Kukat aivat jättisuuret. Selviää ilmeisesti myös kolmosvyöhykkeellä. Luvataan nimittäin vain I-II. Minkälaisella paikalla teillä pallohortensia on. Tää mun on aivan väliaikaisesti ( väliaikaisesti, hmmm, saa nyt taas nähdä) Ootteko leikanneet joka kevät?

Iiris-kukka,minulla on melko aurinkoisella,aamupäivän vaan on katveessa.Ekana kesänä myyrät tai jänikset söi sen maan tasalle joten viimekesänä ei ollut kuin yksi kukka.Tänä keväänä leikkasin semmosen 5-10cm joka oksan päästä ja nyt näyttää tolta kun edempänä on kuva.Niin ja tuulikin kyllä osuu käydessään tuohon paikkaan aikas hyvin.

Jaahas, onkos hän niin eteläinen kasvi? Onko kellään nelosella pallohortensiaa, kun minulla olisi tarjolla mummolasta puska, mutta kannattaneeko edes siirtää sitä tänne kylmyyteen...?

Inki, kyllä se sinulla menestyy, koska meilläkin , eihän meillä ole väliä kuin jokunen kilometri. Sen voi leikata joka kevät maasta asti, se kasvattaa uudet ja kukkii myös sama kesänä.

Itselläni se kasvaa tosi kuumassa ja aurinkoisessa paikassa, en ole sitä joka kevät leikannut maasta asti, sen näkee pian tuleeko vanhoihin varsiin silmuja, jos ei tule silloin leikkaan.

Inki, ota vastaan vaan. Anopilla on pallohortensiat olleet 4  -vyöhykkeellä vuosikausia ja rehottavat joka kesä ihan valtoimenaan. 

Kuuluu kyllä ehdottomasti minunkin suosikkeihini, ei ihan pienestä hätkähdä eikä pupujen pureskelukaan haittaa puskaa mitenkään. Aion ottaa ainakin kokeeksi tulevaan pihaankin vaikka olenkin sitten viitosen alueella luultavasti...

Pilvitarha, kiva tietää, että ainakin joku on onnistunut näilläkin korkeuksilla Olisi hänelle varmaan ottajia siellä lähempänäkin, niin en viitsisi ehdoin tahdoin tänne tuoda hukkaantumaan...

Hortensia on nyt sitten pussissa - taidan sen leikata tapille ja istuttaa. Annoin itseni ymmärtää, että runsasravinteinen maa ja aurinkoinen paikka saapi olla hänelle ja hapantakin siis että ei kalkkia...

Pallohortensia kukat ovat mahtavia, onneksi vesisade ei pahemmin kaatanut eikä katkonut varsia.

Nyt se on täydessä kukassa. Inki, kuinka hortensiasi meni talven yli, kukkiiko ?

Ai, pitäisikös sen kukkia tähän aikaan? Selvisi hengissä talvesta ja juuresta on tulossa usiampi oksa, yhteen vanhaan varteenkin tuli lehtiä. Täytyypäs käydä kurkistelemassa onko nuppuja! Kyllä on hieno kukkameri sinulla siinä!

Ei näkynyt nupun nuppua…

No kiva , ainakin se on hengissä, kyllä siinä luulisi olevan jo nuppuja, kun täällä III-sellakin kukkii. Kunhan se ensin kasvaa ja vahvistuu..ainakin ensi kesänä kukkii aivan varmasti silmän isku