Pointless on eräs TV sarja, jossa on 5 paria kilpailemassa ja kysyttiin mm. kukkien nimiä.
Minua ihan huvitti kun katsoin sitä ohjelmaa ja siellä erän eläkelläinen sotilas sanoi. “tuolla ylhäällä keskellä on hyasintti” vaikka oikeasti siinä oli Hortensia.
Hortensiat onkin ihania ja niin helppoja.
Yhden jouduin tänä vuonna siirtämään, kun olin laittanut liian hiekkaiseen paikkaan, ei viihtynyt.
Piti oikein käydä pihassa laskemassa ja katsoa muistikirjasta nimet varmistukseksi, että mitä olen oikein hamstrannut.
Eli tämmöiset löytyy
Valkoinen pallohortensia, oli täällä, eli lajike arvoitus, noin 30 vuotta vanha, eli varmaan grandiflora.
Köynnöshortensia 6 kpl
Mustilanhortensia 4 kpl
kuutamohortensia 2 kpl
Kesähortensia 1 kpl
Kesähortensia “Bougie” 1 kpl
Syyshortensiat
Wim´s red
Diamond Rouge
Early sensation.
Confetti (vlasveld 02)
Pink Diamond
Tardiva
Phantom
Näistä syyshortensioista kaikki muuttuvat ainakin osin punertavaksi syksyllä.Diamond rouge ja Wim´s red ehkä eniten.
En edes osaa kertoa mikä on suosikkini, mutta kyllä Early sensation viehättää kukkamuodollaan ja aikaisuudellaan ainakin ihan kärkikastiin…
Ehkä pitäisikin hommata joku koko syksyn valkoisena pysyvä lajike, kun sellaista ei minun porukkaan olekaan eksynyt.
Lisääkin vielä mahtuisi, katsellaan mitä ilmestyy.
Ja ihan vähän tekisi kyllä mieli kokeilla tammihortensiaa ja samettihortensiaakin.
Minkä kokeilija luonteelleen mahtaa. :laugh:
Mulla oli kokeilussa joskus tammihortensia, mutta sain sen heti ekana talvena hengiltä.
En peukuttanut kuolemista vaan vinkkiä.
Eli jos ei mennyt sinulla, niin eipä taida pärjätä täälläkään.
Harmi, no jos sitten samettihortensia.
En silloin suojannut talveksi, olisi tietty voinut auttaa jos olisi sen verran viitsinyt ponnistella. Siinä on hienot lehdet kyllä
Vinkiksi jos puutarhaihmiset sattuu matkustelemaan virossa.
Nurga puukoolissa on ihan julmetun hienot syyshortensiat heidän näytemaalla.
Kävimme kerran siellä aianduspäevillä ja se on aina elokuun loppupuolella, silloin oli kukinnot todella komeassa kunnossa siellä ja valtavat pensaat olikin.
Nyt harmittaa kun koronan takia ei pääse viroon matkustamaan, ainakaan kovin helpolla.
No jos ensi vuonna jo olisi tilanne parempi, niin voisi käväistä uudemman kerran katselemassa.
Minulla olisi vielä toivelistalla ainakin Early Harry ja Skyfall. en kauheesti tykkää ihan valtavan suurista kukinnoista. Vaikka osassa minulla noista aika isoja kukkia onkin. Sellaiset vähän “väljemmät” on enempi mieleen. Pallohortensia Pink Pincushion on aika pienikukkainen palloksi ja viherlassilassa olisi kivaan hintaan.
Olen hurahtanut nyt hortenssioihin ja ostaisin niitä lisää mutta katson miten nää kolme uutta lähtee viihtyyn ettei käy niinko ruusu ja helmiorapihlajan kanssa…pelkkää taistoa et pysyykö hengissä vai meneeks kompostiin.
LITTLE LIME löysi meille ihan ittekseen hyppäs ostoskoriin matkalla kassalle kun en mustia koristekiviä löytänyt.
Joo hortenssiat on tän kesän juttu…syyskukkijoita ötököille ja silmäniloa itselle.
Wim`s red vielä valkoisena.
Kesähortensia “bougie” on hienot kukinnot.
On vielä nuori, niin on pieni, mutta voi tulla jopa 4-5 metriä korkeaksi.
Tuo bougie on käynyt entistäkin hassumman näköiseksi.
Ekaa kertaa kukkii minulla, niin en ole ennen nähnyt kuin kuvissa.
Hän kasvaa tuolla metsän rajamailla, niin on tilaa tulla isoksi.
Enää en voi katsoa itselle uusia hortenssioita …6 erillaista + 2 köynnöstä kertoo et diggaan niitä kuten mangnoliaa joita on vain 3…syreeneitä vain 5 erillaista…
Muutama syyshortensia.
Polestar
Unique
Confetti
Wim´s red
Phantom
Early sensation ja magical candle
Hortensiat on kauniita kuivakukkinakin.
Mustilan hortensiat 2kpl