Meillä oli aiemmassa pihassa syyshortensioita. Niistä tulee ajanoloon isoja ja tuuheita (kun jaksaa leikellä) ja vievät maasta voimat ettei siellä oikein tahdo jaksaa mikään alla viihtyä. Lisäksi kasvatti juuria aika pinnassa, joten ei siitä saanut oikein nurmikkoakaan leikattua. Lopulta laitettiin kuoriketta pintaan.
En ole 100% varma onko tuo nyt syyshortensia, mutta jaloangervojen kanssa tuo näyttää viihtyvät. Jossain minulla on kuva samasta kasvista punatähkien kanssa, mutten nyt löydä. Kuva Kuopion Kaupunginteatterin edestä.
Eikös syyshortenssia ole happaman maan kasveja, joten ei sitten kalkkia juurelle. Ennen, kun minulla vielä piha oli, niin vanhojen syyshortenssioiden juurilla kasvoi melkein mitä vain.
Perustin noiden ylläolevien vanhojen syyshortenssioiden alle perennapenkin kun niiden ympäriltä oli lähes mahdotonta leikata nurmikkoa, aina oli oksat kiinni hiuksissa ja jouduin ajamaan osan nurmikosta kontillani. Tässä näkyy kevätkuvaa perennapenkistä, kaikki viihtyivät hyvin, niin hortenssiat kuin perennatkin.
Kertokaa nyt sitten joku miten ja milloin pitäisi tuota syyshortensiaa leikata, jotta pysyisi hyvännäköisenä ja kukkisi paljon... on mennyt minulta ohi leikkausohjeet...
Ja miten sitä pitäisi lannoittaa?
Pikkupallero, ihan hyvin voit vielä nytkin leikata hortenssiasi, itse leikkasin ne aina keväisin kun ilmat alkoivat lämmetä ja pihakuume iski päälle . Kiitos AnuAlle kehuista, juuri tuo hortenssioiden menetys jäi harmittamaan kun muutin talosta eron yhteydessä. Aivan varmasti kasvatan pihalleni syyshortenssioita kun joskus vielä sellaisen uudestaan saan
Onpa belgillä hienot kuvat hortenssioista. Kuinka kauan kestää kasvaa tuohon kokoon.? Nimittäin mustilanhortenssian kanssa on vähän niin ja näin täällä meillä.
Belgillä on tosi hieno hortensia! Minulla oli myös kaksi suurta hortensiaa, mutta kun ne kasvoivat kiinni kuusiaitaan, leikkasin ihan juuresta poikki. Ajattelin siis hävittää ne. Jäivät siihen, kun en viitsinyt kaivaa ylös ja kas seuraavana vuonna oli kasvattanut uudet entistä ehommat pitkät varret. Siirsin jo toisen ja vielä pitää toinenkin siirtää. En hävitäkään siis sitä, kun niistä näytti tulevan ihan kuin uudet kasvit. Näköjään se kestää hyvin kokonaan leikkauksen, vaikka niissäkin oli jo vahvat paksut varret.
Pitäisiköhän minunkin leikata tuo meidän pari vuotta vanha hortensia kun se kasvaa oksansa vaan ihan maata myöden..
Tuollaisen pensasmaisen siitä haluaisin saada
Voi minua. Innostuin ostamaan kolme syyshortensian pientä tainta, ja mielestäni keksin niille mukavan istutuspaikankin. Mutta. En ymmärtänyt, että ne kasvavat NOIN suuriksi. Apuva. Mihin niiden kanssa joudunkaan, puuh.
Onko teillä kokemusta, miten ne kukkivat varjossa? Myyjän mukaan ne haluaisivat aurinkoisen/puolivarjoisen paikan. Onko metrin istutusväli riittävä? Alunperin suunnittelemani puoli metriä ei takuulla riitä. Vai pitäisiköhän suosiolla istutella ne ihan vain yksittäispensaiksi?
Yksittäispensaina syyshortensiat ovat todella näyttäviä, kun ovat isoja ja täynnä kukkia. Metrin istutusväli ei kyllä riitä, jos pensaista halutaan komeat. Meillä on vuosikymmeniä vanha syyshortensia, joka koki viime syksynä ikävän onnettomuuden, kun sade ja tuuli katkaisi yhden osan pensaasta, mutta onneksi pensas on todella elinvoimainen. Parhaillaan siinä on valtavan suuri kukkaterttuja kovista kokemuksista huolimatta. Varjoisassa paikassa syyshortensia kukkii vähemmän ja kasvaakin varmaan hitaammin kuin auringossa. Olen tuota omaa vanhaa pensasta lannoittanut aika laiskasti, mutta joka kesä kastelen sitä muutaman kerran oikein reilusti.
No juu, eipä tarvinnut minun omaani leikellä. Siirsin sen keväällä "parempaan" paikkaan ja se kuoli..
tai sitten oli kuollut jo talven aikaan
Ai, ettei metrikään riitä *mutisee jotain painokelvotonta ahneesta ja sen lopusta*
Hmm, no menestyisiköhän se edes muutaman vuoden isossa ruukussa? Siis ulkona talvehtien.
Pakko oli tänne meillekin syyshortensia hommata. Istutin sen talon julkisivun oikeaan reunaan rajaamaan näkymää, ja tietysti tarpeeksi kauas räystäästä, ettei katolta putoava lumi tekisi paljoa tuhoja. Hortensialle paistaa aurinko vaihtelevasti puolen päivän jälkeen ihan iltaan asti.
Ihan juurelle aion istuttaa krookuksia ja taponlehteä. Hortensiasta vasemmalle jatkuu istutusalue portaille asti. Hortensiasta seuraava, reilun metrin päässä, on pesäkuusi (Plantagenin jämäpöydältä 3,50€!). Täytteeksi penkkiin tulee sitten aikanaan sinistä ukonhattua ja muita perennoja, jotka eivät talven mittaan kattolumista hätkähdä.
Vähän höpsöltä tuntuu nyt, kun astiataimi ei ole kuin sen n. 60 cm korkea, että niin harvaan joutuu istuttamaan, mutta toivossahan on elettävä, että pensas täyttäisi sen sille varatun tilan .
Itse laittaisin syyhortenssioiden istutusväliksi kaksi metriä vanhan kokemuksen pohjalta, silloin saisivat rauhassa kasvaa suuriksi ja komeiksi, silloinkin osuvat vanhana oksat yhteen. Tietysti se väli näyttää ensimmäisinä vuosina naurettavan pitkältä. Nuo ensimmäisen sivun hortenssiakuvani ovat entisen asuntoni pihalta, nyt täytyisi hankkia uuteen kotiin myös syyshortenssioita, ovat ne vaan niin komeita! Itse tykkään noista rungollisista ja varmaankin lähtisin niitä alusta asti sellaisiksi muokkaamaan. Mikä muuten mahtaa olla noiden vähimmäiskasvuvyöhykesuositus?
No päätin sitten istutella ne ihan suosiolla yksittäin. Yhden siihen, mihin olin alun perin aikonut laittaa kaikki kolme, yhden ruukkuun, ja yksi vielä hakee paikkaansa alapihalta. Nyt olen pitänyt niitä ruukuissa terassilla, ja kyllä ne ovat kauniita noinkin. Taidan jättää istuttamiset suosiolla vähän myöhempään, niin saan täysillä nauttia niiden kukinnasta nyt.
Onko kellään kokemusta syyshortensian pistokaslisäyksestä? Onnistuuko helposti vai onko vaikeaa? Entäs onnistuuko taivukaslisäys?
Taivukaslisäys onnistui meillä, mullattiin taipuisan oksan keskikohta ja annettiin juurtua rauhassa. U-mallisilla rautalangoilla voi painaa sen oksanosan maahan, pysyy varmemmin. Kun kasvi on juurtunut, sen voi irrottaa vaikkapa terävällä lapiolla tai leikata.
Pistokaslisäystä en ole onnistunut tekemään, tosin ei ole tullut kokeiltua kuin kerran-pari . Ehkä se nuorista oksista saattaisi onnistuakin, kenties?
Kiitti, sajoha. Taidampa laittaa pikimmiten pari taivukasta multaan. Ensi kesänä sitten näkee tuloksen. Jos juurtuu, niin kokeilen kasvattaa rungollisen.
Hei
Täällä ihan uutena kirjoittelen. Meillä on pihalla ikkunan alla jokusen vuoden vanha syyshortensia ja leikkasin sen viime keväänä aika lailla alas kun oli kasvanut ihan kamalaksi risukoksi. Siitä ja saamastaan reiluhkosta lannoituksesta (juu, liikaa taisi mennä) johtuen se ilmeisesti innostui ja teki aivan valtavan määrän uusia oksia. Mutta. Nämä uudet oksat taipuu valtavien kukintojen painosta aina alas. Miten sitä pitäisi leikata, jotta saisi siitä vähän vankemman? Sen pari silmua jos jättää joka oksaan? Eikö sitten tee noita uusia (taipuisia) oksia? Ja noita vanhojakin on hankala leikata kun ovat kaikki keskeltä lakoontuneet ympyräksi. Mitä tehdä? Toisaalta en voi kasvattaakaan siitä kunnon puuta kun se ikkuna on ihan kohdalla enkä tohdi noin isoa puskaa siirtää, jottei vallan kuole.
eeki