Minä varmaan jättäisin sen pari silmua oksaan. Silloin vanha kasvusto on jo puutunut, eikä taivu niin helpolla.
Ratera? Rungollisen syyshortensian?? Kuinka sen teet? Koitin ottaa yhden oksan kans juurtumaan, mutta taidampa hakea kaupasta taimen jos pistokaslisäys ei kerran onnistu
Kannattaako lähteä siirtelemään 40 senttistä syyshortensia pensasta tähän aikaan syksystä, kesken kukinnan? Tuo poloinen on ollut tuon kokoinen ja näköinen niin kauan kuin muistan, eli sillä ei ilmeisesti ole ollut koskaan hyvää kasvupaikkaa ja kasvualustaa. Nyt jos sen jälleen kerran kaivaisi ylös (kasvaa perennapenkissä) ja perustaisi sille ihka oman ja hyvän paikan. Kertokaapas teenkö sen nyt vai keväällä, kuinka syvän kuopan kaivan, entäpäs multa? Luin jostain, että happamaan maahan, eli ostaisinko valmista rodo-multaa, jota olen jossain nähnyt?
Siirsin syyshortensiani kesken kukinnan. Onnistui hyvin ja kukkii edelleen. Kunhan saa mahdollisimman ison juuripaakun ja kastelee reilusti. Itselläni juuripaakku hajosi ja istutin hortensiani lähes paljasjuurisena, mutta onnistui silti. Katkaisin pari oksaa myös. On aika tärkeää kun juuriakin katkeaa, että saman verran katkotaan myös oksistoa.
Samaan aikaan kukki muutkin hortensiat joita siirtopaikkaan jäi kaksi. Niiden kukintaan verrattuna siirretyn hortensian kukinnot olivat aika vaatimattomia, mutta pääasia että itse kasvi selvisi siirrosta ja kukkinee upeasti taas ensi vuonna.
Laitoin myös Esbaun havulannosta ja hiukan syyslannosta siirtäessäni. ja PAAAALJON vettä kuoppaan niin että juuret ensin olivat ihan multalöllössä eivätkä päässeet kuivumaan.
Ja oli minulla muuten tuota mainitsemaasi havumultaakin istutuksessa.
Marhonen, samalla tavalla kuin pensaista yleensäkin kasvatetaan pikku puu. Jos kasvaa juuresta monta vartta, niin jätetään kasvamaan mahdollisimman pystysuoraan kasvava varsi rungoksi ja poistetaan muut, kuten myös poistetaan jatkossa juuresta kasvavat uudet varret. Kasvamaan jätetty varsi kannattaa myös sitoa/tukea suoraan keppiin sitä mukaa kun se kasvaa. "Alaoksia" sitten poistetaan sitä mukaa sopivasti kun se kasvaa. Olen myös nähnyt syyshortensian, johon on jätetty kaksi rungoa.
Syyshortensia alkaa jo vähitellen punastella yökylmissä.
Ja joskus kivasti värit täydentävät toisiaan, kirjosalvia ja syyshortensia.
Syyshortensia Hydrangea paniculata ''Pinky Winky'' on Belgialaisen tiedemiehen Johan Van Huylenbrooekin aikaansaama koeputki ''risteymä''. Hän käsitteli ,varsinkin keskieuroopassa suositun vaaleanpunertavan ''Pink Diamond'' lajikkeen kromosomistoon vaikuttavalla kemikaalilla ja tuloksena oli useita erilaisia jälkeläisiä! Näistä selvisi muutama ja viimein jäi jäljelle ''Pinky Winky'' lajike.
Yksi merkittävimmistä uusista ominaisuuksista tällä lajikkeella on, että se kukkii saman vuoden versoilla ja niin se sopii myös alueille, jossa talven kylmät ovat tähän mennessä tuhonneet edellisenä kesänä muodostuneet kukkaaiheet tai versoja ja siten tehneet syyshortensian kukkimattomaksi! Tässä ei kuitenkaan ole ainoa lajikkeen uusista ominaisuuksista, sen vaaleanpunaiset ja valkoiset kukat muodostuvat jatkuvasti pitkin kesää (kuten jalohortensia ''Endless Summer'' sarjalla)'''' näin ollen pensasta voidaan kasvattaa kuten ''perennaa''... Kukinta ajan pitäisi alkaa heinäkuun alkupuolella ja jatkua pakkasiin... Kukkatertut ovat syyshortensioista suurimpia jopa 40cm pitkiä... ja pensas voi kasvaa noin 2,5m korkeaksi jos sitä ei lyhennetä leikkauksella matalaksi vuosittain!
Olisikohan tässä mukava uusi kokeiltava niille alueille missä normaali syyshortensia talvehtivat heikosti?
Kalkitsin syyshortensian kasvualustan istutus vaiheessa. Jälkeenpäin huomasin, että se tykkää kasvaa happamassa maassa. Vaihdanko kasvualustan? Vai annanko olla , mutta en kalkitse enään?
Mielenkiinnosta kysyn... Mitä tapahtui hortensialle..?
Aika myöhässä tulee lisäystä tälle jutulle... Jätä kalkitseminen tulevina vuosina niin kalkin määrä vähenee aikaa myöten. Voit myös sotkea jonkin verran turvetta kasvualustan pintakerrokseen jos haluat. Hortensia tuskin kauheesti on suuttunut kalkista, ehkä vain juronut jonkin verran, vai miltä se näyttää nyt kesän kasvun jälkeen? Jatkossa leikkaa pensasta vuosittain jonkin verran niin saat runsaamman kukinnan.
Minulla on 3 kpl. syyshortensiapensasta, ne ovat n 4 v vanhoja. Keväällä kaikki kasvoi hyvin. Nyt 1 on sairas, en tiedä mikää on vikana . Kuva on oheisena.
Tervehdys Kaikki! Odotan kovasti että joku neuvoisi mitää tehdä? Parasta olisi ehkä kaivata ylös ja katsoa juuret eikö totta ?
Oikeaoppista tietoa en osaa antaa, mutta itse nostaisin ylös ja tutkisin juuret, kun ei tuon suurempi vielä ole. Äkkiseltäni tuli mieleeni että juuristo olisi sellaisessa pussissa ja juuret eivät pääse siitä läpi ja ovat ihan sykkyrällä, mutta oletettavasti tuo kuitenkin on ollut ruukussa kun istutit sen? Nostaisin mahdollisimman suurella juuripaakulla, ettei juuret vahingoittuisi (ovat hentoja ja helposti katkeilevia) ja tutkisin tilanteen, voihan olla että juuristo on kunnossa ja vika muualla.
Pensaasi muuten ovat hyvin lähekkäin toisiaan, samalla kun nostat sen harkitse uutta paikkaakin, syyshortenssiathan kasvat mahtavan kokoisiksi pensaiksi. Pakko hankkia itsenikin syyshortenssia tulevalle pihalleni, kun ne vanhat upeat hortenssiat jäivät entiseen kotiini, niitä jäi ikävä
Tuli sama mieleen, kun katselin kuvaa...mitä belgi sanoi...liian lähellä ovat, itse olen tehnyt saman virheen ja pitää myös korjata. Kasvavat todella isoiksi, mutta pienenä sitä ei hoksaa Tuosta kituliasuudesta en tiedä sanoa, mutta itsekin katsoisin mitä siellä juuressa on ja vaihtaisin uudet mullat kuoppaan.
Parhaat kiitokset neuvoista! Kaivoin kituvan pensaan ylös, juuret ovat erinomaisessa kunnossa. Istutusväli oli 1 m, siirsin sen nyt kauemmaksi muista ja tietysti toivon että se toipuu. Aurinkoista lähestyvää viikonloppua!
Meillä on pihalla viime syksynä istutetut 3 syyshortensiaa. Kahden lehdet ovat nyt aika vaalean vihreät/hiukan kellertävät, yhden kivan keskivihreät. Mikä on mennyt pieleen, ja kumpi väri on "oikea"? Pitäisikö lannoitusta miettiä vai mitä tehdä? Olisiko ideoita?
Mulla on ainakin keskivihreät lehdet. Milaisissa olosuhteissa syyshortensiasi ovat onko liian märässä ? MIllainen on alusta? Saivatko talvella kylmää? Nuo tulevat ensinnä mieleen, ehkä joku toinen osaa sitten kertoa tarkemmin...