viime kesänä luvattu huisku-unikko (valtava juurakko:-)) oli ilmaantunut mökin kuistille sillä aikaa, kun kärräsin jätepuuta vaihtolavalle.
Kibuvitsi, tuleeko tämä lähettämäsi huisku-unikko myöhään pintaan, kun ei vielä näy mitään ? Ei kait se ole kuollut…nyyh
Meillä on ihan pikkuriikkisen punertavaa pinnassa.
lohdutukseksi luin tämän ketjun ja onneksi, kun jutin jutussa sanotaan “Minä luulin huisku-unikon kuolleen talvella, mutta kyllä se keskikesällä vaan ilmestyi.” - ainoat, jotka eivät ole vielä tulleet pintaan ovat nämä (jopa purppuratulilatvatkin löysin eilen jo:-)). en tosin ole osannut etsiä sitä viekosta, niin kuin kibu… kertoo sen tapana olevan: mennä vieraisiin.
lupasin odottaa juhannukseen asti. jos ei silloin näy mitään, saan vielä uuden pienen palan.
Tämä yksilö lähti sitten vaeltamaan heti seuraavana kesänä istuttamisesta . Luulin sen siementäneen, mutta kun ryhdyin kaivelemaan alkuja niin paljastuikin, etteivät ne mitään siementaimia olekaan…
Itselläni ei ole vielä noin huimia mittoja saavuttanut kuin aikaisemmissa kuvissa, mutta johtunee kasvupaikasta.
taas kannatti pelata varmanpäälle: saamastani isosta tammiunikosta annoin pienen jakopalan viime keväänä saman tien naapurilleni “jos taas tapan”. - hänellä oli tänään näkyvissä kolme pientä alkua; yksi kovasti menossa nurmikolle päin. sain lapioida sen itselleni ja kun sitten menin katsomaan omiani, löysin toisen viekosta ihan pienen alun, kun tiesin tarkasti, mitä ja minkä näköistä etsiä:-)
Minä kun olen kuvitellut ettei mai-lee saa kasveja hengiltä millään. Olipa lohduttava tieto, että moinen häverikki saattaa tapahtua sinullekin
Huisku-unikko ei ole levinnyt yhtään, onkohan huonossa paikassa ?!
…ja nyt sekin on kuollut, ei näy missään, olen murheellinen :((
vainaa on huisku-unikko täälläkin, paksu kuiva juurakkko vain jäljellä, ostin uuden
Kibu, sinulta sen sainkin, harmittaa nyt niin vietävästi, pitää myös katsella uutta alkua.
Niille oli varmaan liikaa tuo pakkanen
se pitää ilmeisesti jakaa, ettei juurakko pääse paksuuntumaan…silloin se on arka säille?
Kibulta saatu huisku-unikko mullakin ja on rehevämpi kuin koskaan
heivaas mulle pieni jakopala
Se on uskomattoman sitkeä kun sitä kitkee, joka vuosi tekee uutta reippaasti. En ole ymmärtänyt että se on huisku-unikkoa vaikka tiesin että sitä on tuolla kasvamassa. Olen vain ihmetellyt että on se kuollut jo ennen kuin pääsi kunnolla kasvuun. Aina vaan olen ihmetellyt kuinka jollain rikkiksellä voi olla noin kivat lehdet ja nopea kasvutapa. Tyhmä pää, en ole edes älynnyt ottaa kuvaa ja kysyä mikä rikkis.
Olen niin kade Jutin huiskulle ;((
Samoin
Huisku-unikon kaunis lehti, terkut Kurpalle.
Vuosi vuodelta vain komeampi