Huisku-unikko (Tammiunikko), Macleya

Lisäänpä uuden aiheen, kun tällainen kasvi kiinnostaa kuin huisku-unikko. Tässä kuva tämän kevään siementaimesta, mutta kasvihan kasvaa toista metriä korkeaksi. Lehden muoto on kiinnostava:

Lisää kuvia täältä:

Google Images: Macleya cordata

Ja tälläinen se on isona, kun rehotttaa Kuopion Musiikkikeskuksen edessä.

Villiviinin kanssa se on hieno näky!

Kiitos huisa, todella upea kasvi. Yllättävän harvoin näkee mutta se on ilmeisesti tuo iso koko. Ihan joka pihaan sitä ei ehkä saa mahtumaan. Onkohan se kova leviämään?

Tuo huisku-unikko on kyllä upea,itsekin siihen ihastuin ja ostin, mutta en vain ole saanut sitä kukkimaan. Pitää muuttaa se eri paikkaan, jospa sitten. Lehdet ovat kauniit ja hopeiset

huisa, muistatko/tiedätkö kasvaako tuota huisku-unikkoa myös Valkeisenlammen takarannalla, nimittäin viime syksynä kasvustojen jo ollessa siemenvaiheessa satuin kävelemään liian likeltä ja niitä tarttui hihaan jotenkin... Olivat matalampia, kuin kuvittelisin sen kasvin muuten olevan, mutta viimekesähän oli kuiva. Ensin ajattelin niiden olevan jotain nauhusta, mutta mitenkähän lienee...?

Mullassa ne jokatapauksessa nyt on... tulipahan sitten vaikka tupasvilloja...oho

tuo huiskuunikko näyttäisi todella korkealta kasvilta,hipookohan parin metrin korkeutta? mullakin on muutama siemen mullassa.

ei ole kova leviämään mutta haluaa itse valita kasvupaikkansa rönsyjuurillaan,

on siis niitä kasveja, jonka juurelle ei saa mennä tonkimaan

Kiitos kibuvitsi, eli pitää aika tarkkaan miettiä mihin istuttaa kun korkeus on tuo ja pitää antaa rönsyjuurille kasvurauha. Taidan istuttaa kasvin tontin sisäänajotien viereen - saa toivottaa vieraat siinä tervetulleiksi.  hymy

Malvankukka, enpähän muista oikeasti eläissäni aikaisemmin nähneeni koko rehua kun tuon tuossa, jonka Raakki sitten mitä ystävällisimmin minulle tunnisti. Tuokin kuva on viime kesältä. (Valkeiselle pitää kyllä pyyhältää kameran kanssa tänäkin kesänä, on se sen verta inspiroiva paikka!)

Sain kesällä tämän asiakkaalta ja tykkään kovin hänen kauniista lehdistään.

Hankintalistalla on minullakin tuo! Näin kibulla tässä jokunen viikko sitten ja tuollaiselle löytyy kyllä paikka mun pihaltani.

Mullakin oli tuo, Euffikselta saaduista siemenistä yksi iti ja kasvoi hyvin, mutta ei selvinnyt talvesta. Harmitus.

Minä luulin huisku-unikon kuolleen talvella, mutta kyllä se keskikesällä  vaan ilmestyi. Kukkiikin, mutta on kovin matala.

Hauskan näköinen huiskis! Nuo lehdet on kauniin muotoiset.

Minullakin se oli vielä viime kesänä ,mutta talvella se oli kuolla kupsahtanut apea

tervehtivät he teitä :)

Tämän kauniita lehtiä ei kyllästy ihailemaan. Miulla on preeria-angervon, jättipietaryrtin ja kakalian seurassa.

Minulla huisku-unikko rajaa metsän ja pihamaan pengerryksen reunalla. Ihan omana penkkinään - ja joka vuosi se on suurempi ja suurempi kuin edellisenä.

Meillä huisku-unikko eli tammi-unikko kasvaa seinänvierellä lähemmäs kolme metriä korkeaksi Sen kukinto näyttää jotenkin erilaiselta, kuin teidän muiden kuvissa. Se on harvahko hörsylä. Onkohan niitä eri versioita? Tämä leviää juurillaan. Keväällä aina saa repiä ylimääräisiä pois. Lehdet on ruskehtavan vihreitä.