Humala, Humulus lupulus

Samaa mieltä kuin valtsu, lisäksi ei auta jos vanhan kasvin kaivaisi pois ja laittaisi uuden tilalle-kyllä ne yökköset sen jossain vaiheessa löytää kuitenkin.

Vai onko kasvupaikka kuitenkin liian aurinkoinen ja/tai kuiva?

Toisessa paikassa voisi menestyä paremmin?

paikka ei ole aurinkoinen eikä kuiva. yökköset talvehtii maassa ja siksi koko multa olis kaivettava pois. joka kesä sama homma ja humala ei kestä syksyyn asti. elukat tuhoo ihan kaiken… =(

Jospa antaisit humalallesi keväällä myrkkyruiskutuksen heti kun huomaat niitä lehdillä. Ei se mullan kaivaminen mitään auta, kyllä ne jostain tulee, jos on tullakseen.

Humala on ihan humalassa  Tänä kesänä ei humalassa ole ollut minkäänlaisia ötököitä .

Hei kaikki! Olen helsinkiläinen kaupunkipuutarhuri ja haaveilija.

Haluaisin tiedustella teiltä millaisia humalakasvustoja helsingissä on tavattavissa ja onko niistä valmistettu olutta?

Olen erittäin kiinnostunut tietämään tästä helsinkiläishumalan oluthistoriasta.

Toiseksi olen kiinnostunut vastaanottamaan helsikiläisiä humalakantojen juurakoita. Tarkoituksenani on jalostaa stadilainen humala ja tehdä siitä tietysti olutta!

Laitan tänne kuvan tästä meijän erittäin paahteisen paikan humalasta. Viime kesänä tämä makasi maassa n. 1,5m pitkänä sykkyränä. Laitoin säleikön, niin johan kipusi kohti korkeuksia… Säkkyräsykkyrällä huitelee n. 5,5m korkeudessa. Tykkään.  Turhaa arvoin, että kestääkö paahteessa. 

Kai sää jätät niiit kuivineitavarsia jälelle. Vaik talvel vähä rumii onkii. Kiipee nopeesti taas niitpitkin ylös, säleikön lisäksi…Mä revin eilen maasta ainakin 12 humalaa ylös, grillikatoksen ympäriltä. Yhden Humalan jätin, tilalle istutin 15 Viiniköynnöstä.

Raaka peli David!
Saman tein ainoalle, itse istuttamalleni mökin humalalle, kasvoi komeasti, mutta teki sivuversoja tuhmasti ja tuppasi tuulessa tuestaan irtoamaan. Mie en mökillä aamuhämärissä huussille mennessä tykännyt myrskyn irroittaman verson kietoutumisesta kauan ympärille, en edes käsivarren/kintun ympärille. Kivikkoon on toivotonta kaivaa sille riittävän syvää renusta, mie luovutin. Upea kasvi olisi oikeaan paikkaan.

Oha se hiema, sääli,  repii noi Humalat ylös

ZoomInto: Pictures, Images and PhotosZoomInto: Pictures, Images and Photos

Mahtava! Ei mahu vain paljon kulkemaan tuossa. Ymmärrän yskän. Mutta silti, mulla ei ois ollu sydäntä riipiä pois. :wink: Mää jätän talveksi tuo humalat tuohon, ja sitten keväällä kun ovat kuivuneet, pätkin poikki juuresta. Saa helpommin alas, kun ei ole miljardia lehteä ja käpyä protestoimassa. Mulla on semmonen hieno, jämäkkä säleikkö tuossa (On se siellä alla uskokaa pois!). Siihen ohjailen keväällä kasvamaan miten haluan. Juurella kasvoi zinniaa, Sai ne rimpulat pysymään pystyssä humalan tiukassa halissa. :slight_smile:

Tämä on heinäkuun ekka viikolta, ennen kunnon roihahtamista. Mietin kyllä säleikkövilliviiniä tuohon, mutta se ois hankala maalauksen kannalta. No, tuo humala kasvaa pohjattomassa paljussa, joka on tuettu reunoilta vielä aitosavikuntalla. Tässä näkyy muuten kans tuo mun uus ruusu/perenna penkki. Teresanruusua, ruusumalvaa portaiden molemmin puolin (ei näy vielä tässä), liljoja, ritarinkannusta (nuo pienet tupsut humalan oikealla puolella) ja sammalleimua. Sopivat kyllä kivasti humalan kanssa. Ja luottavaisena olen, ettei se tuosta mihinkään leviä. Jos yrittää, saa kuritusta.

Osaako kukaan sanoa, onko kultahumalalla samanlaista rauhoittavaa vaikutusta kuin tavallisella humalalla? Ja jos on, miten saan sen kuivattua ilman, että kaikki nukahtavat? :smiley:

Moi

Löytyskö joltain humalan hede yksilön taimia/juurenpalaa??? Tai voitteko vihjata mistä puutarhalta niitä löytäisin. Tuntuu siltä ettei kukaan myy näitä poikayksilöitä.

Täällä tervehditään Tuomipihlajaa viimesyksyisen ja tämänkesäisen humalan voimin

kuva

Hyvään kotiin ovat päässeet :slight_smile:

Oma ihana humalan alku. Kasvaa toista vuottaan vasta, kaivoin pari vuotta sitten tämän pienen palan irti emostaan ja toin pihaani.

kuva

Harkitsen humalan istuttamista sisäänkäynnin yhteyteen. Tätä ketjua lukiessani tulee mieleen monta muttaa ja kysymystä:

- Salaojaputket ovat lähellä. Laittaisinko pohjattoman juuriesteen vai vuoraisinko istutuskuopan pohjaa myöten juurimatolla? Kuinka syvän multatilan humala tarvitsee juuristolleen? 

- Vieressä kasvaa timanttituija. Kuristaako humala sen hetkessä, jos en ole jatkuvasti vahtimassa sen menemisiä?

- Paikka on talon itäseinustalla, johon aurinko paistaa aamupäivän. Juuristoalue jää kokonaan rappusten ja talon varjoon. Kasvualusta on multava, joskin syvemmällä on todennäköisesti sepeliä. Onko toivoa, että humala säilyisi härmättömänä ja ötökättömänä tällaisella paikalla?

_humala kyllä kuristaa parin kesän jälkeen sinutkin jos et koko ajan tosiaan vahi se touhua, Olen taistellu humaloitten kans niin kauan kun tässä olen asunu, enkä todellakaan tiedä/keksi millä sen juuriston sais kurissa pysymään, tuntuu että vaikka kattopeltiä on joka puolella sivuilla ja syvälle ja pohjalla juurimatto, se varmasti muutaman vuoden jälkeen jostain luikertaa ja monen metrin päähän. Syvää multatilaa se ei tartte ja about koko päivän auringossa olevat saavat härmän, jonka saa pysymään pois ahkeralla mäntysuopa/sooda liuos-sumuttelulla keväisin, tai mie kaadan ämpäristä suoraan juurille.

Kaunishan se on ja nopee kasvunen mutta mie nyt en vaan meinaa pärjätä sille. Pari vuotta on ihan ok mutta sitt se ei enää pysy miun kans sovinnossa, hirttää kaiken lähistöllä ja tunkee juuriaan ja sitt nostaa nokkaansa jostain monen metrin päästä, eli taas revitään ja kiepitetään kuin männynjuuria ikään.

Humala on lehtokasvi, joten ei tykkää liiasta auringosta, eikä liian kuivasta, maan siis pitää olla multavaa, kosteutta pidättävää. Sopivassa paikassa pysyy terveenä.