Humala, Humulus lupulus

Kävin eilen patsastelemassa pihalla ja humala aloittaa jo kasvua III-vyöhykkeellä

Minkäsnäköinen röntti se on se kukkiva humala (poika)? Minä semmoisen haluaisin pihalleni, onkos kellään tietoa mistä niitä voisi saada?

Olikos pojalla kävyt vai toisinpäin? Multa saa juurakonpätkän vähän keväämmällä, laita osoitetiedot yksitysiviestinä. Mulla on kumpaakin sekä poika että tyttöhumalaa.

Kävyt on tyttöhumalassa! Mutta poikahumalaa minäkin ottaisin tosi mielelläni, jos sitä pikku juurenpätkä liikenisi tännekin... Varmaan löytyisi joku vaihtarikin.

Meillä on siis tyttöhumalaa , pianille hölöä.

Eikös kellään tosiaan ole kuvaa siitä poikahumalasta? Minä en netistä löytänyt, vaikka etsin lupuluksella ja hopsilla ja humalalla... apea  Mitäs muita nimiä sillä on?

Harmi kun minulla ei ole kuvaa mummolan aitan verannan humalista. Toisella puolella oviaukkoa kasvaa tyttöhumala ja toisella puolella poika, kulkuaukko on n. puolitoista metriä. Oviaukon yläpuolella humalat sekoittuvat keskenään, halaavat toisiaan ja roikkuvat alaspäin vapaina. Todella idyllisen näköinen, ihailin niitä jo pikkutyttönä.

Tässä kuva, mutta tässä ei näy kukoistusrimsua. Se on hyvin vaatimattoman näköinen.

Meilläkin on poikahumalaa. Ainakin kukki pienin kukin ja käpyjä ei tullut eli tästä päätellen sitten poika.

Kuinka humalasta uskaltaa katkoa noita juuria? Huomasin viime kesänä että toisen humalan juuret karkaa kukkapenkin puolelle, uskallanko/saanko katkoa ne vain pois sieltä? Eihän humala tästä kärsi? On isoja, paksuja juuria. Jos nämä saa katkoa pois niin täältä löytyy poikaa heti kun lumet sulaa täälläpäin pois.

Ps: mulla pitäisi jossakin olla kuviakin, koitan etsiä.

Ainiin, kysympä vielä, kumpana nuo vanhat kuolleet oksat pitäisi katkoa? Keväällä vai syksyllä?

Syksyllä minä siivosin pois kaikki vanhat lehdet ja leikkasin nätimmäksi talvea varten, mutta ajattelin keväällä katkoa kokonaan pois loput?

No tässä joku kuva, toisella puolella ois vain kolme kertaa isompi humalaseinä,mutta siitä ei ole oikein kunnollista kuvaa.

Kukkapenkkiin karkaavat juuret voit ottaa pois milloin tahansa (heti kun huomaat). Tietysti vastaavat versot maan päällä voivat kärsiä, riippuen siitä millainen osa juuresta poistetaan.

Kuolleet versot voi poistaa syksyllä tai keväällä, kuten muistakin pernnoista. Tässä on erilaisia koulukuntia. Mutta humala ei ota helposti nokkiinsa, pikemminkin sitä on vaikea hävittää :)

Voisin ottaa vastaan pienen palasen poikahumalaa, laitan privaattiviestiä.

Eikä niitä joka vuosi tarvitse poistaa ollenkaan. Uudet käyttävät vanhoja apuna kiipeilyssä, eikä ne sitten enää vihreän alta näy.

Kun jättää kiipeilyvarren, uusi humala kiertyy ympärille muodostaen tuuhean kasvuston. Jos useampi varsi kiertyy, halk. on jopa 0,5 m. On komean näköinen.

Minäkin olen kyllä aina jättänyt vanhan kasvuston paikoilleen, laiskuuttani, ja siksi että kiipeilysäleikkö on niin heikkotekoinen että ei varmaankaan kestäisi kasvuston pois repimistä...

Kun syksyllä perkasin juuriston, leikkelin saksilla versot poikki. Ovat nyt säleikössä irrallaan.

Taidan sitten jättää vanhat paikoilleen, syksyllä siistin ne tasaisiksi ja riipasin lehdet pois ja ihan nätti on hymy

Olen laittanut humalalle kiipeilytuet narusta. Nyt ovat jo varmaan narut lahot, mutta vanhat varret ovat koristeellisesti kieputellet toistensa kanssa ja näyttävät kauniilta.

Keski-Euroopan humalatarhoilla olen nähnyt kiipeilytukina ylhäältä päin ripustettuja kettinkejä, niitä pitkin kasvin on hyvä kiipeillä eikä tuuli heiluttele samalla tavoin kuin keveitä naruja. Ilmeisesti ne myös helpotttavat sadonkorjuuta, silloinhan ne lasketaan alas maahan.

Minulla humala kiipeää ihan sileätä rautalankaa pitkin ylöspäin. Isot naulat on lyöty alhaalta ja ylhäältä seinään kiinni ja niiden väliin on viritetty rautalanka. Hyvin toimii. Joka syksy siistin kuitenkin entiset versot pois.

Humalan juuri on muuten jotain käsittämättömän sitkeätä ainetta. Voimapihdit tai saha voisivat olla käyttökelpoiset työvälineet juurien stilisointiin.

Kysymys: Miten pystytetään 2,5 m korkea humalasalko? Riittääkö, jos pystytyksessä käytetään tolppiin käytettäviä ja maahan upotettavia metallijalkoja? Pysyykö pystyssä kovallakin tuulella? Miten vahvaan tukeen humala yleensä kiertyy? 

Se ei kierry ainakaan halkaisijaltaan 25-senttiseen männynrunkoon. Räystään alla meillä roikkuu metalliketjut. Niin että kyllä niitä näkee Lapissakin, eikä vain tuolla Euroopassa. Hieno kuva tuolla ketjun ensimmäisellä sivulla, kenen lähettämä se nyt olikaan? Rautalangat seinustalla on helppo ratkaisu, mutta onko humala vaikea repiä siitä irti? Tällaista tänä aamuna.