Honkkari ja rautakaupat myyvät semmoista ruuvikierreperustusta, sen hinta pyörii 7 ja 25 euron välissä. Sitäköhän tarkoitit? Siihen voi kuulemma laittaa lipputangonkin. Jos se kestää lipputangon, niin eiköhän se humalankin. Ja sen kolme metriä halkaisijaltaan olevan auringonvarjon vielä pikkutuulellakin. Isosta tuulesta en tiedä, kun ei ole ollut.
Ei kierry mäntyyn, ei. Kaveri mökillänsä totesi saman asian, ei kierry elävään puuhun. Laittoi puusäleikön ympärille ja jo kiipeää. Minulla on rautalankaverkkoa jonka ympärille humala kiertyy, leikkelen siitä toisinaan saksilla pois. Ei se minun mielestä vaikeaa ole.
Nanikka, en tiedä, mikä on ruuvikierreperustus, mutta voin kysyä rautakaupasta. Itse tarkoitin niitä pitkä, teräviä "metallijalkoja", jotka hakataan maahan ja joiden kantaan kiinnitetään tietyn kokoinen, kokoja on useampia, pystypuu.
(Aita)tolppaperustusta varmaankin sitten tarkoitit. Ne on niitä mitkä "lyödään" maahan, niissä on kiila ja sitten semmoinen neliskanttinen kolo, mihin laitetaan joku tolppa pystyyn.
Ruuvikierreperustus on samantyyppinen, mutta siinä ei ole sitä kiilaa vaan ruuvi, ja se laitetaan maahan kiertämällä (helppoa, saa naisihminenkin tarpeeksi syvään). Niissä se kolo, johon se tolppa laitetaan on pyöreä.
Ne pysyy tukevammin maassa tuulellakin,nuo jälkimmäiset. Kun kysyt, niin kysy auringonvarjolle semmoista.
Tuo tyhmä rivitysongelma tuli jostakin esikatseluvaiheesta tai siitä, että meni sinne väliin lisäämään jotakin tekstiä kirjoittaessaan. En muista enää, täytyykin laittaa silmän taakse, että seuraavalla kerralla taas muistaa ottaa ylös, että mistä se tuli.
Sitäkin tässä kummeksun, kun tämä ei aina vaihda riviä automaattisesti, mutta yleensä vaihtaa. Jotakin ihmeellistä tässä on. Vai oonko sittenkin itse töpeksiny?
Minun humalasalkoni ovat ohuehkoja kuorittuja sileitä puun runkoja (sain velipojalta en kysynyt lajiketta). Niitä on 6 kp ja pisin n. 3,5-4 metriä ja jo toisena kesänä mitta ylittyi. Keväällä ohjasin taimia kiertymään rungon ympäri mutta tyhmänä väärään suuntaan. Kun humala sai mennä omia menojaan niin se käänsi oitis myötäpäivään, eli ohjatkaa vain lähelle tukea niin lopun se osaa itse. En katko vanhoja varsia vaan annan olla kiipeilytukina tulevalle uudelle kasvustolle. Lehdet tippuvat itsestään.
Ja ne jalat, unohdin kokonaan . Niistähän mun piti kirjoittaa. Nykyään tehdään kaikki niin viimeisen päälle. Minulla on salot lyöty suoraan maahan ja ne kestävät mitä kestävät ja aika kauan kuitenkin. Koska humala alkaa joka kevät maanrajasta niin ne on helppo uusia kun tarvetta ilmenee eikä maksa paljon.
Mullakin on tavalliset kakskakkoset viistetty toinen pää ja ängetty rautakangen alkuun avittamana maahan. Uusin ne sitten kun eivät enää kestä... Poikittain on rimanpätkiä noin 30 cm välein, vuorotellen pitkittäin ja vuorotellen poikittain.
Meillä humalaa kasvaa nurmikolla (luonnostaan). Olen ihmetellyt mihin sitä siirtäisin kasvamaan. Nyt keksin upottaa hiukan talvella kärsineen ruukun maahan koivun juurelle:
Jospa se innostuisi kasvamaan tuossa . Eikä siihen varmaan muuta tukia tarvita? Se toiv. peittää koivun rumaa (kaivinkone siihen tökkäsi) alarunkoa.
Minä pistin äidiltä saamani humalan kasvamaan parvekkeelle. En raskinut ostaa mitään säileikköjä, joten viritin narut parvekelasien yläruuveihin kiinni... Kuulostaa vähän pelottavalta, en tiedä pysyvätkö...
Olisko jollaki joku helppo ja halpa vinkki humalalle tueksi? Haluaisin saada sen kasvamaan tuuheasti ja peittelemään hiukan parvekkeen nurkkausta vaikka kattoon saakka? Lähtihän se tuota narua pitin ylös kiertymään, mutta hiukka pelkään niiden kestävyyden puolesta.
Humala kiertyy tukeensa, joten pelkät narut tai rautalanka käy vallan mainiosti. Minulla toooosi isot humalapuskat kiipeävät vuosi toisensa jälkeen sileätä rautalankaa kohti taivasta. Talon pitäis olla vain pari metriä korkeampi, niin riittäisi humalan kasvuvoimalle....
Hävitin humalani (tai siis luulin että hävitin) toissa kesänä kun koko istutusalue laitettiin siltä kohdalta kivetykselle. Sitä tuli sitten pensaiden mullan mukana istutusalueelle. Nyt tässä tuli mieleen, että jos laittais köynnöskaareen humalan, niin mitenkähän saisi sen leviämisen estettyä. Siinä kun on iso perennapenkki ihan liki. Juurimatto? Iso ruukku, kuten Eleonooralla? Vai joku muu?
Kyllä se leviää. Mulla oli humalan vieressä vajaan metrin päässä norjanangervoa ja kyllä sitä sieltä juurilta sain repiä. Sieltä pensaan mullan mukana se nytkin mukaan oli tullut.
Mutta kyllä mä vieläkin ihmettelen, millä te saatte humalan kiertymään paksun puun runkoa pitkin! Ei ainakaan näillä main se onnistu. Tai sitte mulla on jotakin timuranttia humalaa.