Ostin pussin kellohunajakukan siemeniä. Pussissa kasvia suositellaan esimerkiksi reunakasviksi matalan, pensastavan kasvutapansa takia.
Itse meinaan kylvää sitä kuitenkin samaan "vanaan" muiden kesäkukkien kanssa ja olisin kiinnostunut teidän kokemuksistanne kyseisestä yksivuotiskasvista. Kylväytyykö se kenties helposti itse ja kestääkö kasvusto tuulta?
Tieteellisen nimen kirjoitin vaan pussin tekstin perusteella.
Huiman kaunis se on kukkiessaan, mutta ainakin paahteisella paikalla kukinta-aika oli tosi lyhyt. Oli siksi vähän pettymys. Jos laittaisin uudelleen, kokeilisin vähän varjoisemmassa paikassa. Tuulesta en osaa sanoa, eikä kylväytynyt ainakaan meillä itsekseen.
Minulla oli kellohunajakukka jokunen vuosi sitten isossa ruukussa puolivarjoisessa paikassa ja kukki todella kauniisti, aika pitkäänkin. Tosin kuihtuneita kukkia sai sitten nyppiä ahkerasti pois, mutta muuten aivan ihastuttava kukka.
Kylvin kellohunajakukan siemenet suoraan ulos 9.5. Nyt ovat itäneet ja sirkkalehteä pukkaa. Aurinkoisessa paikassa reunuskasvina minulla "perhospuutarha"-yritelmässä...
Harmillista, jos se auringossa äkkiä kukkii itsensä loppuun Yritän tähdätä niitä sitten johonkin, mihin edes vähäsen varjoa ilmestyy pensaista ja puista. Mutta onhan noita valtavan paljon muitakin, minkä kukinta ei kestä koko kessää joten nauttikaamme sen aikaa, minkä voimme.
Hollannissa myytiin jokunen vuosi sitten aikaisin keväällä purkissa kukkivaa kellohunajakukkaa. Ostin sieltä siemeniä ja annoin ne naapurille kasvatettavaksi. Oli kaunis kukka, mutta kukinta oli tosiaan lyhyt. Ei siis taida olla sopiva kukka ihan parhaalle paikalle pihassa.
Kokeilin viime kesänä kellohunajakukkien kasvatusta ruukussa parvekkeella. Kukkien sininen väri oli todella kaunis. Kukinta jäi tosin vain päivän, parin mittaiseksi... koska jotkut vihreät toukat popsivat lehdet ja kukat suihinsa ns. "alta aikayksikön". Ensiksi luulin, että kissa oli vain napsinut lehtiä, ja siksi en tajunnut illalla syynätä ruukkua sen tarkemmin. Seuraavana aamuna kellohunajakukistani oli jäljellä vain varret. Samperin vihreät toukat.
Minä kanssa heitin kellohunajakukan siemet maahan joskus toukokuun alussa, mutta vielä ei näy mitään. Saattaa johtua siitä, että kylvin ne krookuksien keskelle peittämään kuihtuvia lehtiä. Eipä siitä sitten ole paljon iloa, jos ne kukkii niin lyhyen aikaa. Paikka on kuitenkin suht aurinkoinen. Pitäisiköhän heittää vielä jotkut myöhään kukkivat siemenet perään?
Hei siemenpussissa sanotaan, että kannattaa kylvää useissa erissä kukinnan pidentämiseksi Miten sitä muka muistaa useissa erissä kylvää? En varmaankaan minä ainakaan.
Olisiko jollain tiedossa Phacelia congestan suomenkielinen nimi?
Kutrihunajakukka, Hunajakukka ‘Blue Curls’.
Kiitos. Onpa erikoinen nimi. Tosin siniset kutrit taitaa olla yleistymään päin.
Tykkään tosi paljon kellohunajakukasta, kahtena vuonna olen sitä kasvattanut. Alkaa kukkimaan todella aikaisin. Vaikka olen toukokuun lopulla kylvänyt ulos, ekat kukat tulevat jo kesäkuussa. Viimme kesänä testasin, että nypin kuihtuneet kukat pois ja kuinkas ollakaan kukki yllättävän pitkään. Ekat kukat aukes kesäkuussa ja viimmeiset tais olla elokuun alussa.
Tässä kuva vuodelta 2009 kun kasvatin sitä amppelissa. Aika tiheässä saa olla. Tuossa pikkuamppelissa oli varmaan 6 taimea.
Ensi kesäksi haaveilin laittavani taas amppeliin, kaveriksi olisi tulossa pensaskrassi.
Kellohunajakukkaa tuli lahjaksi saamastani kesäkukkaseoksesta viime kesänä, en tiennyt mikä se on, mutta jo erikoiset piparireunaiset lehdet kiinnittivät huomioni.Ja ensimmäisenä siitä suorakylvetystä seoksesta aukesivat kellohunajakukan loistavan siniset kukat.
Nyt on siemenpussi odottamassa toukokuuta. Kuvat eivät tee oikeutta tälle kasville, muuten olis varmaan paljon suositumpi ja tunnetumpi.
En olis sitä siemenpussiakaan kuvan perusteella ostanut.
Ajattelin kylvää ruukkuihin kesäkuunpuolellakin loppukesän merkkipäiviin lahjaksi, tutuissani on paljon sinisen ystäviä.
Hunajakukka on yksivuotinen kesäkukka. Kukinta aikaa saa jatkettua kylvämällä vielä Juhannuksen tienoilla lisää siemeniä. Mehiläisiä varten kylvin aikanaan sitä kolmessa erässä keväällä, kahden viikon välein. Näin riitti jatkuvaa kukintaa. Myös perhoset pitävät siitä.
Hunajakukkaa voi helposti kasvattaa suorakylvämällä. Joskus kylväytyy itsestään niin, että kukkia putkahtelee vielä seuraavina vuosina.
On kyllä ihana tuo Karvarin hunajakukkareunus. Joskus kokeilin sitä kylvää, muttei itänyt kovin hyvin. Olin säästänyt siemenpussukan ja kun sieltä löytyi muutama siemen niin nakkasin ne vaan maan pinnalle ja nehän sitten itivätkin. Ensi kesänä täytyy kokeilla uudestaan, on se niin upean sininen.
Kellohunajakukastahan on nyt kyse? Hunajakukka mulla ainakin on ihan erilainen.
siankärsämö,kyseessä on juuri kellohunajakukka.Mullon kyllä aina itänny hyvin.Oon tehenny vaon ja kastellu sen ja sitten siemenet sinne ja multaa päälle.Täpsytelly tiiviiksi ja kohta on jo pinnassa.Son vaan huono ku kukinta ei kestä kauaa,pitäis tehä jossain vaiheessa uusinta kylyvö muttei sitä koskaan muista.Tykkään tuosta ja on mulla joka kesä.