Mitkä huonekasvit menestyvät helposti vielä modernissa koneellisesti-ilmastoidussa, kuivailmaisessa (tässä tapauksessa lattialämmitteisessä) talossa? Siskolla oli aikasemmassa 80-luvun talossa ihan orkideojakin ja sai ne kukkimaan uudelleen ikkunallaan - eli ainakin on onnistunut aikaisemmin huonekasvien kanssa. Nyt kun asuu uudessa 2000-luvulla rakennetussa ilmastoidussa talossa, niin tuppaa kasvit olla kausikukkia...kuivavat ja kärsivät heti. Ainoana kasvina heillä eli viirivehka, joka sekin jouduttiin laittamaan pois kun perheen natiainen yritti sitä järsiä. Ehkä voisivat ostaa uuden kun ukkeli on nyt 1,5v eikä varmaan enää niin kiinnostunut "kasvissyönnistä".
Olen ehdottanut anopinhammasta/kieltä...eikös se kestä aika hyvin kuivia asuinolosuhteita? Millaiset kukkivat kasvit sopisi? Ukon äiti saa ainakin santut viihtymään ilmastoidussa asunnossa.
Itse yritin työssä ollessa helpottaa kukkaikkunan "tukoksia" levittämällä pari kasvia työpaikan ikkunalle, mutta ne alkoi näyttämään siellä aika ränsistyneiltä ja syytin just tuota ilmastointia. Olis pitänyt ostaa sinne sumutuspullo.
Alkuperäinen kirjoittaja: PikkuPioni
Jaoin yli vuosi sitten vanhan tulitikkukaktuksen oksia kolmeen purkkiin. Otin yhden itselle, yhden annoin äidille ja yhden siskolle. Äidillä ja mulla kaktukset ovat voineet paksusti ja niihin on tullut melkein liikaakin uutta kasvustoa...mutta siskon tulkkari nahistui nahistumistaan, kunnes nyt viime viikolla siellä käydessä hokasin että sehän on ihan tuleentunut kuivaksi siinä amppelissa missä roikkui 😆 Sisko kyllä sanoi, että sitä varmaan tuli kasteltua liian vähän. Minäkin aina siellä käydessä kastelin tuota, mutta aina tuntui semmoselle samanlaiselle kuin nahistunut porkkana tms..rypistynyt ja näivettyneen näköinen oli. Siskolla oli ennen kukkia, mutta nyt se ei vaan pysty saamaan noita elämään pöhisevässä ilmastoinnissa. Mullakin kuivi taas melkein silmät rusinaksi kun vietin siellä 2 yötä.
Ehkä heille voisi nyt uskaltaa viedä anopinkielen tai - hampaan, kun perheen pienin täyttää ensi vuoden alussa 3, niin ei enää varmaan käy maistelemassa mitään. Eikös noi anopinkielet ja - hampaat olleet myrkyllisiä? Onko muita ideoita kasveista, jotka kestää kuivattavan ilmastoinnin? Pitänee etsiskellä joitain tuhdimpia kaktuksia kuin tulitikkukaktus 😉
Jukkapalmu ja palmuvehka menestyy ainakin.
8
Amatsoninlilja, palmuvehka, viirivehka, limoviikuna, kliiviat, araliat, perhosorkideat ...Ainoastaan huonekuusi ei meillä menestynyt, mutta se saattoi johtua siitä, kun sen paikka oli takan vaikutuspiirissä. Meillä on noin 30 vuotias talo ja koneellinen ilmastointi laitettiin noin 20 vuotta sitten. En ole huomannut kukkien viihtymisessä mitään eroa - ainoastaan omissa mieltymyksiä, eli nykyisin orkideat valtaavat tilaa muilta. Mutta tuossa mun luettelossa on niitä kasveja, joita tässä istuessa näen ja joita äskettäin olen antanut liian isona pois.