Voiko kasveja siirtää lämpimästä piharakennuksesta sisällä näin pakkasilla? Vein ne joulun alla plussakeleillä pois joulukuusen tieltä. Ulkona on -17 astetta, ja fyysikkomies aikoi kiikuttaa ne sisälle, kun oli sitä mieltä, etteivät ne tuolla 10-15 metrin matkalla palellu. Sisälle pääsyä odottaa vielä kukkiva princettia, kultaköynnös, traakkipuu, tuoksupelargonia, joulukaktus, talvetuksessa oleva liljapuu, pelakuita jne.
Kerran siirsin muutossa pakkasessa sisältä autoon 2-3 metrin matkan verran yhtä viherkasvia (jonkinlainen traakkipuu kai se oli). Aattelin että kun niin nopea ulkonaolo on, ei voi käydä mitään. Muta kyllä voi, ja kävi. Kasvin varresta kuului ulkonaolohetkellä iso räsähdys ja se oli siinä sitten se kasvi.
En siis suosittele suojaamattomasti kovalla pakkasella mitään huonekasveja ulkona käyttämään.
Hei,
En löytänyt tähän aiheeseen sopivaa ketjua enkä pystynyt tekemään uutta, joten kirjoitin tähän.
Muutin uuteen kotiin pahimman tulipalopakkasen keskellä ja huonekasvini (ardisia, fiikus/limoviikuna, palmuvehka, viirivehka) paleltuivat siinä pahoin. Ilmeisesti suojaus oli riittämätön lähestulkoon 30 asteen pakkaseen vaikka kannoimme kasvit viimeisenä autoon ja ensimmäisenä sisään. Voinko tehdä jotain pelastaakseni kasvit? Kannattaisiko esim. leikata kasvit kokonaan alas ja toivoa, että juurista lähtisi vielä versomaan?
Talvi on vissiin tulossa… Onko hyviä ideoita, millainen olisi hyvä, edullinen eikä hirveän kamalan näköinen lamppu/ valaisintsydeemi kasveille sisällä huoneenlämmössä?
Sama täällä niin kuin rayallakin. Halvat loisteputkivalaisimet biltemasta ja siihen päivänvalolamput.
Sitten mulla on kodin kukilta ostettuna kasvivalaismet, jotka miellyttävat silmää, mutta eivät kukkaroa niinkään. Ja sen muistan, että rayalla ainakin kävi huono tuuri tämän lampun kanssa, ettei lamppu kestänyt kauaa. Mulla ovat palaneet jo kaksi talvea ja samoilla lampuilla jatkuu. Hinta oli ainakin silloin karvan verran vajaa 70 euroa, mutta minusta ne ovat hyvät. Ja kasvitkin tykkäävät.
Hei,
Minulla viime talvena sitruunapuu kärsi pahoin talvesta ja ajattelin täksi talveksi hankkia sille avuksi kasvivalon. Onko kenelläkään kokemusta, että riittääkö sitruunalle tuollainen tavallinen marketin kasvivalo avuksi pimeimmän ajan yli? Tavoitteena ei ole kukkiminen tai hurja kasvu vaan lähinnä se, että puussa pysyvät lehdet koko talven. Viime talvena niitä varisi pois todella runsaasti.
Netistä olisi tilattavissa tehokkaampiakin lamppuja: https://www.kotiled.com/tuotteet/led-kasvivalot/led-kasvilamppu-e27-30w50w80w-kasvatuslamppu/
Mistään vain ei tahdo löytyä valaisimia mitkä kestäisivät tuollaisia watti määriä.
Onko kukaan kokeillut viilentää ilmaa kasvien ympäriltä jäällä? Esim jos asettelee kulhoihin jääpaloja kasvien ympärille. Talvellahan jäätä saa ilmakseksi usein ulkoakin. Voisiko se helpottaa pimeästä ja liian kuumasta kärsiviä huonekasveja?
Olen joskus laittanut kylmää vettä laakeaan astiaan ja siihen kukkapurkki alusineen. Alkuillasta ja illalla laitoin sen veden. Mielestäni millin verran oli hyötyä mutta se vopi johtua siitäkin että vesi haihtuessaan kostutti ilmaa pikkuisen. Mielestäni jääpaloja ei kannata laittaa ruukkuun kiini, se voi kylmentää liikaa kasvin juuria. Ehkä laakeaan astiaan jäät ja laskea sen päälle kukkaruukku alusen kanssa.
Minä kekkasin kevätkaktuksille niin, että työnsin pimennysverhot patterin väliin. Viileä pysyy hyvin siellä eikä patteri lämmitä. Muutenkin patteri on lähes viileä makkarissa.
Hyötyvätkö kaikki kasvit talvetuksen aikana lisävalosta? Nekin, jotka talvehtivat viileässä?
Mulla on koottu lähes kaikki vihreät valoisan ikkunan viereen pöydälle…6 ruukkua kymmenestä ja yksi varjoisemmalle… meillä ei ole patterit päällä olohuoneessa ja takka hehkuu perimmäisessä nurkassa ja annan pinkkiä valoa 4 kk ajan 2 tuntia päivässä. Laimeaa merilevä vettä kerran viikkoon kaikille ja hentoa vesisumua päivittäin…
Hengissä ovat toistaiseksi ainakin.