MInä tässä keskellä kiihtyvää kevättä mietin sellaista asiaa kuin talvettaminen. Minulta tuo kunnon talvetuspaikka puuttuu. Ovat vain olleet ikkunan luona imemässä viileyttä ja valoa. Ja useimmiten se patteri on siellä alla...
Tänään sitten ikkunoita pestessäni aloin miettiä että voisiko esim. kaktuksia talvettaa ikkunoiden välissä?! Onko kukaan mahdollisesti koittanut?! Olisiko liian kylmä paikka?
Talvetat siellä ikkunoiden välissä ensi talvena lämpömittarin anturin, niin sillähän tuo selviää! Sellainen malli mihin jää muistiin vuorokauden alin lämpötila. Eipä siellä kyllä taida happikaan riittää eläville, “hengittäville” olioille?? Ja luultavasti vetäisi ainakin ulkoikkunan jäähän, sen verran niistä kasveista kuitenkin tulee kosteutta vaikka olisivat “kuivillaankin”.
Niin minä ajattelinkin...mutta ellei se ilma vaihdu ollenkaan? Ei taida olla hyvä? Tosin jos ikkunoista vetää tupaankin, niin ehkä se pääsee vaihtumaan siellä lasien välissäkin? Jaa-a.
Mielenkiintoista Pitää tosiaan laittaa ensi talvena se mittari sinne lasien väliin ja katsoa mitä se näyttää. Muuten ilmeisesti ei olisi ongelma talvetella kaktuksia siellä? Ellei siis lämpötila laske liiaksi?
Huonekasvien talvetusta tämäkin.
Olen tämän päivää tehnyt huonekasveille huoltoa ja etsiskellyt
sopivampia paikkoja talven viettoon. Suihkussa on käytetty jo lähes
kaikki kasvit , paitsi kattoon asti korkeat traakkipuut kaksi kpl
odottavat kunnes kylppäri on ihan tyhjä, eivät yksinkertaisesti
mahdu vielä.
Kerrostalon lämpöpatterit hehkuvat niin kuumina että olohuoneen
kukkalaudalla olevat ruukut kuivuvat ja kasvit kärsii.
Huoneilmakin on kuivempaa joten olosuhteet kesään verrattuna on
ihan toiset. Joka talvi kuolee osa kasveista. Siksi taaskin
yritän miettiä että mikä kasvi pärjäisi parhaiten missäkin.
Yksi makuuhuoneista ns, työhuone, saa olla viileinpänä koko talven.
Sinne olen vienyt parvekkeelta pasuunat ja pelargonit. Eipä sinne
paljon muuta mahdukaan jos aikoo vielä itse mahtua ompelemaan ym.
Santut vein sitten kaikkein kuuminpaan, eli olkkarin
kukkalaudalle patterin päälle. Hirvittää jo valmiiksi, osaanko kastella
niin etteivät kuiva. Lisävaloa täytyy vielä niille asentaa.
Kliiviat nostin kirjahyllyn päälle suihkun kautta ja pintamullan vaihdon jälkeen. Selviävät hämärässäkin talven.
Marraskuunkaktukset ovat keittiön ikkunalla. Eikä nupun nuppua
näkyvissä, otin ilmeisesti liian aikaisin parvekkeelta sisälle.
Rönsyliljat eivät vielä ole löytäneet paikkaansa, johtuen
siitä kun niille ei ole samanlaisia suojaruukkuja. Haluan että
samanlaisilla kukilla on samanlaiset suojaruukut, tai samalla ikkunalla
kaikilla samanlaiset, tai ainakin saman väriset.
Mutta nyt on suurin työ jo takana, ennen joulua täytyy kuitenkin vielä karsia ja karistella kuivat ja kuolleet lehdet pois. Saa nähdä mitä keväällä on hengissä. Tämän kesän harmittavat menetykset on olleet kiinanruusut ja kohtalon köynnös, ne tosiaan harmittaa.
Rahapuu, oliivipuu, pasuunakukka ja viikunapuu raahattiin eilen kiireellä sisään, kerran jo taisi viime yönä pakkanen niitä vähän puraista.
Rahapuu pärjäsi viime talven oikein hyvin olohuoneessa, mutta oliivipuu tiputti käytännössä kaikki lehtensä ja olin hyvin hämmästynyt kun se keväällä virkosi. Viikuna ja pasuuna olivat viime talven kellarissa (aivan lehdettöminä), jossa on nyt remontin myllerrys.
Ajattelin, että olisi hyvä kerätä tänne vinkkejä siitä, miten sinnitellä talven yli, jos ei ole täydellistä valoisa/viileä tilaa käytössä.
Mistä tietää sopivan kuivuus/kosteus-tilanteen? Kannattaako sumutella? Leikatako oksia syksyllä vai keväällä? Suosituksia hyvistä lisävaloista? Missä menee kriittinen lämpöraja? Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia!!
Itse toivon, että kasvini suostuisivat ''esittämään'' hyvävointisia viherkasveja ainakin vuoden loppuun. Usein olen huomannut, että tammikuu on se hankalin aika. Jos siitä selvitään, ollaan voiton puolella. Uskoa minuun valaa laakeripuu, joka vastoin kaikkia arvauksia voi oikein paksusti keittiön ikkunalaudalla jo kolmatta vuotta. Siinä ilmeisesti sattuu olemaan juuri sille ideaali aamuaurinko+vetoisuus!
Minulla on tällä hetkellä tulitikkukaktus,mansikka- ja banaanikaktus sekä yksi mamillaria,jotka haluaisin laittaa talvilevolle tänä vuonna.Kukkimattomia kaktuksia en taida laittaa (ja kukkivatko edes nuo mansikka ja banaani?luotettavaa tietoa en ole oikein löytänyt.).Minulla on sisätiloissa kaksi valoisaa ikkunaa,mutta molempien alla patterit ja lämpöä molemmissa pakko pitää.Muita ikkunoita ei ole.Tuulikaappiin kajastaa valoa oven lasin läpi.Eli minne laittaisin kaktukset talvehtimaan?olisi mukavaa nähdä,kukkivatko keväällä.
Pelargonin talvetuksesta kysyisin mielipiteitä.Tilasin elokuussa muutaman pelargoninalun Sutarvelta.Ovat hyväkuntoisen näköisiä nyt.Oletteko myös näitä pieniä talvettanut viileämmässä alle 20 asteen lämmössä?
Eteläikkunan edessä talvehtii meillä pelargoniat ja kaktukset ja muut. Lämpöä noin 12-16 astetta. Patteri ikkunan alla. Kaktukset pysyy hyvin hengissä mutta joku pelargonia joskus kuolee niistä pienemmistä.
Sohvakukka kiitos kommentista.Jos kokeilis laittaa osan komeroon lehtikaktusten kans ja osa viileään ikkunalliseen eteiseen johon saa lisävaloa.Keväällähän sitä taas on viisaampi.
En nyt löytäny oikeen paikkaa tälle mutta kysympä kuitenkin että voikos suurta ämpärissä olevaa lankaköynnöstä leikata nyt syksyllä??
Meinasin nakata ne kellariin niinku ennenkin mutta nyt kun ei oo pisaroita viemässä tilaa niin aattelin josko yrittäs talvettaa ihan niinku huonekasvina.
sitten kinkkisempi kysymys: miten talvettaisit 5 m pitkän passifloran ? Se on istutettu keväällä ja kasvattaa eteläikkunalla edelleenkin kovin pitkiä ja täyskokoisia lehtiä tajuamatta että valo vähenee vääjäämättä.
Patterin lämmönlasku ei tule kysymykseenkään, koska ei voi köökissä hiippailla villasukkasillaan koko rospuuttoa sopanteossa.
Haluaisin vähentää roimasti kastelua, mutta kun ilmat ovat olleet aurinkoiset, ei ole voinut vielä aloittaa.
Neuvoja kaipaan, haluaisin tuohon pääsiäisen tienoilla komeat kukat.
Minä varastin äidiltäni lankaköynnöksen alkuja ja sain puolet juurtumaan kissanhiekassa. Enpä ollut ymmärtänyt, eikä äitikään, että lankaköynnös on huonekasvi.
Ei ole talvetuspaikkoja tarpeeksi, joten täytyy keksiä. Tässä violetti passiflora lattialla , varret nousee sähköjohtojen kanssa samaa pölyistä reittiä. Kunnes ne pääsee ikkunankulmaan hyllyn ja pöydän välisestä raosta niinikään sähköjohtojen kanssa. Nyt on alkanut jo versoomaan. Tämä olis voinut olla vieläkin kylmässä kasvarissa, koska sietää pientä pakkasta, mutta toin sen silloin sisälle kun oli se lyhyt pahempi pakkaskausi , enkä sitten viitsininyt takaisnkaan viedä. Eikä se olis välttämättä ollut sille hyväksikään kun jo lämpimämpään oli kerran tuotu.