Mikä voi olla tämä amppelikasvi, huonekasvi? Tästä on n.50 vuotta aikaa...tämä on äitini kuvailemaa, itse en ole koskaan kukkaa nähnyt, tämä kukka oli äidinäidillä eli mammallani:
Lehdet ovat (nukkapintaiset, hieman käpertyvät) tummat lilanvihreät, kukat kuin valkoiset kämmekät pituus n.10 cm eli valkoiset kukat, kukkia oli 20-30 kukkaa koko kukassa, äiti kuvailee vielä, että kukat kuin joulukuusen kynttilät, jotka nousivat pystyyn.
Kukan nimestä tai kuvasta olisin tosi iloinen ja pitänee alkaa etsiä k.o. kukkaa, kaikki vinkit vastaanotetaan :suin!
Vaikuttaa kuin olisi Plectranthus oertendahlii eli marraskuunkynttilä eli kynttiläliisukka.
"Marraskuunkynttilä" mikähän se olisi nykyiseltä nimeltään. Jokin liisukka kai. Latinaksi suku on Plectranthus, jos kuukkeloit kuvia. Saattaisi olla P. oertendahlii eli kynttiläliisukka.
Hidas hämäläinen hävisi Jormalle, mutta olimme kuitenkin yksimielisiä.
Pipu ja Jorma -Kiitos avustanne, äitini katsoi kuvaa kynttiläliisukasta eli marraskuunkynttilästä se on juuri tämä, mun pitää alkaa etsiä sitä hänelle!!!
-terveisin: Kesäheinä
Meinasin ensin lukita tämän ainutkertaisen sivun, mutta tuntui että tuo piirros kertoi enemmän kuin ne kuuluisat sata sanaa, ja sitten vaan muokkasin otsikkoa että sopii muihinkin amppelikysymyksiin.
Mikäköhän tämän roikkuvan viherkasvin nimi olisi? Salama hiukan vääristää väriä liian kirkkaaksi. Ei kukkia, roikkuu noin puolen metrin korkuisena.
Pennimuori. Ja kohta tulee Nuu, joka pyytää sinua laittamaan itsellesi nimimerkin…
Pyydänpä sitä minäkin, se kun helpottaa täällä liikkumista ja kirjoitustesi etsintää. Lisäksi se on meillä muillakin ja kuuluu ns hyviin tapoihin, että samassa pelissä kaikilla on samalaiset pelivälineet:) Tervetuloa vielä iloiseen ja monenkirjavaan joukkoomme!
tuo on musta pennimuori
Mikä huonekasvi mahtaa olla kyseessä? Veikkaan itse jotakin vehkaa, mutta mikä?
Yt., Mai
juoru?
Kylllä tuo on jokin hyvin huonokuntoinen vehka. Köynnösvehka. Ei kuitenkaan herttaköynnösvehka.
Köynnösvehka
Kuukkeloipa philodendron erubescens