Huonekuusi (Norfolkinaraukaria), Araucaria heterophylla

(Huonekasvit - Huonekuusi (Norfolkinaraukaria , Huonearaukaria ) , Araucaria heterophylla )
‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’’

Huonekuuselle kaivattiin ketjua. Tässäpä se ny olis

Koitin etsiä ketjua huonekuusesta, araukaariasta, araucariasta mutta en löytänyt. Onkohan sellaista? Ainakin niitä on aika aljon ollut myynnissä kukkakaupoissa.

Kastehelminen, Vanhan pentin puolella on ollut keskustelua huonekuusesta.

http://puutarha.net/keskustelut/messages/32/3622.html?992805481

Mulla oli tuommonen, jonka ostin jouluksi tekolumella koristeltuna. Sain sen lumen siitä sitten putsattua ja se pysyi vähällä hoidolla hengissä muutaman vuoden ja se jopa kasvoi kokoa ihan komeaksi. Sitten aloin hoitamaan sitä ja se otti ja kuoli. Mun ei saa koskaan alkaa hoitamaan huoneksaveja, kun ne kuolee siihen...

Huonekuusta on ollut nyt täällä Porin suunnalla useammassakin paikassa myynnissä. Joskus 1980-luvulla teininä näin kyseisen kasvin kuvia jossain kirjassa, olivat tietysti jonkun kartanon salissa, ja haaveilin sellaisesta, (salista ja huonekuusesta) mutta eipä ole ennen tätä näkynyt missään myynnissä. Ilmeisesti ne tykkäisivät enemmän sellaisesta vanhan puutalon lämmityksestä, kuin nykyaikaisesta.

Ostin vähän ennen joulua huonekuusen Tokmannilta. On vieläki elossa ja hyvässä hapessa +18-asteisessa makkarissa.

Huonekuusesta saisi kyllä olla täälläkin oma sivu. Se on ollut jo jonkun vuoden ajan joulun aikaan aika suosittu markettikasvinakin ja täällä on monella tutulla hengissä syystä tai toisesta jo muutaman vuoden ikäisiä pikkupuita. Itsekin sain suusta suuhun neuvoja ventovieraalta. Ne näköjään poikkesi vähän noista vahan puolen ohjeista. Esmeks se ei saa talvella päästä niin kuivahtamaan että oksapäät kääntyy alaspäin. Ne ei nouse sieltä enää ylös.tokmannilla moni osti juuri niitä missä oksat roikkui ja itse otin sen jossa ne oli liki vaakasuorassa. Nyt tuo tekee jo “kuusenkärkkiä”. :+1:

Mua harmitti kauvan aikaa ku en ostanu Tokmannilta huonekuusta. Sei ois ollu ees kallis

Ei ollu kuusi kallis ja silläpä aattelinki että hyvä jos joulun yli selviytyy. Mut tuossa se ihan ehtana tönöttää vaik on ollu mun hoidossa. Edullinen joulukuusi jos kestää vielä ens jouluunki. :smiley:

Miten on vaikuttaako huonekuusi kukkiin esim orgideoihin tappavasti? Onhan se kuusi kuitenkin.

Jaa-a. Molemmat on kyllä putkilokasveja mutta onko niillä muuta yhteistä? Mulla ainakin orkideat kukkii ihan vieressä koko ajan eikä ole muuta tapahtunut kuin että orkideoihin on tullut lisää kukkavarsia. Ehkä mahdollinen haittavaikutus tulee myöhemmin. Tässä kuva kärkkäpäästä:kuvaTarttiskohan keitellä yskänsiirappia? broken heart

Mulla on ollut huonekuusi pari vuotta. Viime kesän se oli ulkona isoveljen suojassa ja viihtyi oikein hyvin, mutta nyt se on sitten kaputt. Kaikki oksat alaspäin, surukuusi oikein. Myös varmaan ryhdyin liikaa hoitamaan. :evergreen_tree::evergreen_tree::evergreen_tree:

Jos sille tuli vaan ikävä isoveljeään.

Jos se siis on sopiva satunnaiselle hoitajalle, niin mun pitää sitä varmaan alkaa taas harkitsemaan ;)

Eikun hetki, se on siis havupuu, ja kukkiva amatsoninlilja ja kuusi yhdessä haisevat ainakin aivan kauhealle, miten mahtaa nämä sitten reagoida yhdessä?

Irrottelin muutaman neulasen(?) sieltä alhaalta ja rypistelin sormilla mutta ei nenä huomannut mitään hajua. Mies sanoi sitä sitten muovikuuseksi. Joo, muuten ihan huoleton mutta ei saa päästä ruukku kuivahtamaan muuten sormet kääntyy alas eikä nouse takaisin vaikka kuinka koittaisi houkutella. Sitten se on menoa. Sen neulaset on ihanan pehmeät, melkein sammalmaiset. Meillä on sisällä noin 21 astetta, riippuu minkä mittarin sinne vie.

Nyt mullaki on huonekuusi :)Vähän son reppana, mut jospa mä saisin siitä heenon :slight_smile:

Uskalsin ostaa huonekuusen, koska huomasin työpaikallani, että se viihtyy ja kasvaa vallan mainoisti lämpimässä huoneilmassa ympäri vuoden.

Minäkin ostin viime joulun jälkeen kokeeksi, varmana että kuivuu heti hengiltä. Niin se vain on vieläkin hengissä.

Meillekin muutti huonekuusi hoitoon keväälltä ja innostuipa se tekemään uutta alkuakin :slight_smile: En tiedä vaan raaskinko vuoden päästä palauttaa kun alkuperäisten omistajien pitäisi muuttaa takaisin suomeen. :smiley:

Sain huonekuusen joululahjaksi. Toivottavasti saan pysymään hengissä. Ainakin asuinpaikka on toivotunlainen, viileä valoisa huone vanhassa puutalossa. :) :slight_smile:

Kaksi talvea ollut tällainen meillä.  Hyvin on pysynyt vihreänä mutta on ehkä liian nopeasti kasvanut viileästä huolimatta. Vähän huonon mallinen se on.