Ihana kesäkukka Siemeniäkin tekee hyvin, joten ensi keväänä koitan kasvatella itse.
On tosi kova kukkimaan, eikä välitä vaikka välillä kuivuu…todettu on
Jep, totta
Tykästyin tuohon hirveästi
Joko olette testanneet, miten hyvin itää siemenistä? Onko niin, ettei vaadi kylmäkäsittelyä, kun ei kerran talvehdi kylmässä?
Itse keräsin vähän siemeniä ja otin sisään myös yhden ruukun, jossa kasvit edelleen kukkivat. Saapa nähdä, miten kauan ne jaksavat sisällä…
Entä oletteko onnistuneet pistokkailla?
Toivon, että saan itse idätettyä uudet ensi keväänä, kun ovat mielestäni aika hintavia!
Olen tässä koko syksyn seurannut kaupungin istuttamia huovinkukkia, jotka vieläkin kukoistaa vaikka ollaan käyty jo pakkasillakin.
Tätä tahdon ensi keväänä, ajattelin siemenistä jos niitä jostain saapi.
Tästä kukasta tykkään minäkin kovasti - pysyy hengissä ja vieläpä komeana huonommassakin säässä. Onko kukaan kasvattanut siemenestä? Haluaisin kokeilla, ellei ole toivottoman vaikeaa, sillä on tosiaan aika hintava ostaa.
Meinaan minäki koittaa eka kertaa siemenestä tätä, pari viikkoa meinasin vielä malttaa kylvöä odottaa.
Onko kukaan muu kylvänyt tänä keväänä huovinkukkaa? Kylvin vasta alle viikko sitten, vielä ei mitään elonmerkkejä ole osoittanut, mutta jännityksellä seuraan…
Jep, minä kylvin 25.2 ja ovat vasta kolmen - neljän sentin mittaisia… kovin siis hitaita, tokko ehtivät kukkaan ensi kesäksi
Meni varmaan ainakin viikko, ennen kuin itivät, ellei parikin.
Ensimmäinen niskalenkki pilkistää! Mahtavaa! Kesä näyttää kuinka paljon liian myöhässä tuli kylvettyä ja ensi vuonna voi aikaistaa. Oli aikamoinen työ löytää siemeniä! No nyt on ensi vuodellekin vielä. Tai sitten voi kerätä kukista kesällä lisää…
Taidan kylvää huovinkukkaa lähipäivinä. Viime vuonna onnistuin löytämään siemeniä liian myöhään keväällä… josko nyt olisin ajoissa.
Mää oon kylväny sen viime vuonna 3.3. mutta nyt meinaan kanssa laittaa aikasemmin vaikka itikin nopeesti, kolme päivää meni.
Mä kylvin huovinkukkaa eilen. Viime keväältä oli jäänyt kaappiin kuusi turvebrikettiä, joten päätin käyttää ne huoveihin. Siemeniä kun oli pussissa vain kaksitoista kappaletta. Saa nähdä mitä tulee, päättelin muiden viesteistä, että ovat hitaanpuoleisia kavereita. Näitä varmaan saa huoletta latvoa sitten kun/jos tulevat siihen ikään?
Minä koulin tänään 16 huovinkukkaa, sen verran yhestä pussillisesta tuli. Minusta tämä on melkoinen juoppo, ja sitä piti hellepäivänä kastella parikin kertaa, muttei se kuitenkaan hirveesti kärsinyt kuivahtamisesta… Mutta kaunis se on, niin pikkuriikkiset kukat ja paljon… eikä sitä tarvitse ees nyppiä, mikä on suur helpotus.
Mikähän tuolla huovinkukalla on vaivana kun ei viru eikä veny, jurottaa vaan. Muistelen että viime vuonnakin oli sama juttu, joskus myöhemmin sitten vasta ryöpsähti kunnolla kasvuun. Vai alkaakohan itse vaan tulla kärsimättömäksi, voi olla niinkin… No onhan tässä vielä aikaa.
Kyllä nää on hitaita! Kylvin 9.3. pussillisen (12kpl) siemeniä ja niistä on noussut neljä. Kaikki neljä kököttävät sirkkalehtivaiheessa tyytyväisinä, eivätkä näytä pitävän minkäänmoista kiirettä. On kyllä ikkunoilla niin ahdasta, ettei se kylläkään kauheasti minuu haittaa. Jännä nähdä onko ne edelleen samanlaisia kuukauden päästä
Viime vuonna kylvin 25.2 huovinkukkaa ja eipä siitä ehtinyt tulla juuri mitään, syksyllä oli sen kokoinen, kuin alkukesällä kaupoissa myytävät taimet… eli epäonnistui minulla, enkä jaksanut nähdä vaivaa tänä vuonna. Yritin talvehdittaa kasvattini, mutta sekään ei onnistunut.
Luulen että saattaa olla minullakin ensimmäinen ja viimeinen kerta tämän kanssa. Tuntuu aika vaikealta. Mutta antaa noiden olla, tökkään jonneki kukkalaatikkoon kesäksi ja tulkoon mitä tulee
Huovinkukka on kyllä ihana. Se kestää tuulet ja sateet eikä ole moksiskaan. Minulla tosin amppeli on ihan kiinni seinässä, ettei tuuli pääse heittelemään oviaukkoon ja ihmisten päähän, ja sateelta suojaa hiukan yläpuolella oleva parvekekin. Mutta yhtäkaikki; huovinkukka on yksi varmimpia kesäkukkia. Uusi tuttavuus minulle. Aiemmissa, vuosien takaisissa kommenteissa edellä moni on todennut taimien olevan aika kalliita - vuosien aikana ei mikään ole muuttunut: pidän huovinkukan taimia kalliina minäkin, joten kovin montaa ei raaski ostaa
Ostin pari pientä huovinkukkataimiruukkua kesäpuutarhan loppualesta. Ihan kiva, jos sietää keltaista väriä. Ootteko koittaneet ottaa näistä pistokkaita yrittäneet talvettaa niitä?