viime kesän jälkeen täytynee kylvää taas tätä hyasinttipapua ‘Ruby Glow’… tuli n 3-4 m korkeaksi ja kukkikin varsin runsaasti… joten nyt on siementä aika hyvin ihan omasta takaa
Hyasinttipapu on talvehtinut hyvin jo kaksi talvea. Viime keväänä leikkasin sen matalaksi, mietin että olisko tänä vuonna paree jättää saksimatta. Voisiko joku antaa vinkkiä?
Siis talvehtinut?? Ihanko ulkona vai ruukussa jossain viileässä tilassa?
Sori, siis tietty ruukussa kellarissa kasvivalon alla. Ja hieman liian lämpimässä, koska on jatkanut kasvuaan ja kietoutunut pelakuihin
Bluedreams milloin kylvät ne?
Hyasinttipavut itivät nyt kolmessa-neljässä päivässä. Taitaa tulla vielä melkoista tohinaa niitten kanssa, ja niitä on aika paljon vielä.
Viherpeukalo jos sinulla on ylituotantoa hyasinttipapujen suhteen olen käsi ojossa
Nemesia ahaa ok, katsotaan, en lupaa vielä mitään, voi mennä vielä vikaan niin monta vaihetta ja muuten kaikille, jotka niitä kasvattelette, antakaa syksymmällä niitten punertavien palkojen kasvaa, niistä saa hyviä pavunsiemeniä.
Viherpeukalo katsotaan vaihtaria minulta sitten.
kylvettiin ne vasta huhti-toukokuun vaihteessa… itävät ja kasvavat nopeasti kun on tarpeeksi lämmintä yötä päivää… ulos niitä ei istutettu ennen kuin ‘rautayöt’/viimeiset hallayöt oli ohitettu siinä 14.06. Kevääiset kylmätyöt ovat kova paikka niille nuorille taimille ja eivät niistä kärsiessään kasva juuri mitään… vaatii aika paljon lämpöä ennen kuin kasvu on tasaista!!!
Sama kuin Bluedreams sanoi, ei kantsi laittaa liian aikaisin, kasvavat noppeasti.
Mulla kukki ne jo ikkunalaudalla, enkä meinannut saada niitä enään ulos, kun olivat kietoutuneet toisiinsa kiinni :Ö
Noo, niin se varmaan on että olette ihan oikeessa bluedreams ja satues, mutta kun oon vähän hätäinen ja aloin miettiä oikein isoa papupurkkia niistä hyasinttipapusista. Viime keväänä kylvin näihin aikoihin ja latvoin pariin kolmeen kertaan eikä kasvaneet hullun lailla, ihan sisällä kasvatin ja vein ulos hallavaaran oltua ohi joskus kesäkuun alussa.
Koulin hyasinttipapuni pari päivää sitten isoihin muovisiin amppeliruukkuihin (3 tainta/ruukku). Laitoin niin syvään, kun sain, varren jopa vähän mutkalle. Näyttävät hyvin voivilta. Ruukkuihin laitoin metallirenkaan kiipeilyä varten. Latvomalla yritän lisäksi pitää kurissa.
liian aikainen kasvuunlähtö ei mitenkään tarpeellista hyasinttipavulle… ellei tietysti ole sitä tilaa sitten kasvatella metritolkulla papua! Hyvin se ehti 4m korkeaksi viime kesänä vaikka vasta huhtikuun lopulla alettiin kasvattaa…
Tässä ‘‘mahdottomat’’ hyasinttipapuni silityslautapöydällä. Latvottu reippaasti aina, kun liikaa kasvaa.
Kellään sattuisi hyasinttipavun siemeniä olevan ?
Täytyy katsastaa josko niitä löytyy!
minä tahtoisin kokeilla ko niin kivannäköinen köynnös… onko kovin vaikea kasvatettava?
Ei voi olla kovin vaikea kun minä olen kerran saanut sen onnistumaan. Viime kesänä en laittanut, koska mulla oli kokeilussa aitoelämänlanka, mutta nyt pari päivää sitten kylvin.
…ja vasta nyt luin tätä ketjua ja totesin, että olisihan sitä voinut muutaman viikon vielä odottaa sen kylvön kanssa. Nyt täytyy sitten latvomalla yrittää pitää niitä kurissa. Ajattelin myös koulia ne silleen, että vartta menee pitkälle multaan.
Muutama kuva minun hyasinttipavuista tältä päivältä.
Tässä vastasyntyneet vauvelit, jotka heti mullasta putkahdettuaan kehittävät tuollaisen viisisenttisen varren:
Kuvasta näkyy myös miten valtavan kokoinen on tuo hyasinttipavun siemen, noin 1 cm pituudeltaan. Ekat lehdet tulevat esille siemenestä kuin ammottavasta kidasta.
Tässä näkyy näitä jo muutaman päivän ihmisten ilmoilla ollutta hujoppia, joiden varsia pitää saada jotenkin koulintavaiheessa ujutetuksi mullan alle:
Alan latvoa noita heti kun saavat kasvatetuksi muutaman lehden lisää.