Hei,
pihassamme on vanha korotettu perennapenkki, johon aurinko ei juurikaan paista. Olen lopen kyllästynyt iänikuisiin kuunliljoihin ja vuohenjuuriin ja kieloihin enkä jaksa penkkiä enää hoitaa, joten olisin kysellyt tietäisikö kukaan hyötykasveja, jotka saattaisivat tuollaisella varjoisalla paikalla viihtyä? Kenties joitain marjapensaita? Vinkit muistakin helpoista (= ei kitkemistä vaativista
) varjoisan paikan kasveista otetaan kiitollisena vastaan.
Katri, laiska puutarhuri
Hyötytarhaa vasta kitkeä pitääkin. Mutta jos jatkuva ja turha työ tympii niin kata! Ensin hyvä perkaus ja sitten katetaan jollain jota sattuu olemaan (eloperäistä, ei myrkyllistä) kaikki paljaaksi haluttava alue.
Valovaatimuksista en osaa sanoa, pitääkin kuukkeloida. Tarkoitatko ns. monivuotisia?
Hei,
kiitos vastauksesta - mutta pitää kuitenkin aika aloittelevana (laiskana) puutarhurina kysyä, että mitä sillä eloperäisellä aineksella kattamisella tarkoitat? Jotain peittokasviako? Vai jotain puuhaketta? Olen vähän pihalla 
Hyötykasveilla tarkoitin oikeastaan sellaisia isompia kasveja, kuten esim. marjapensaita tai sensellaisia. Monivuotisia kasveja siis mieluusti. Kasvimaa minulla kyllä on vähän aurinkoisemmalla paikalla.
Apua otetaan yhä mieluusti vastaan! Onko ainut vaihtoehtoni raparperipenkki?
Katri
Olisiko Katrille vinkkejä? Itsekin olen miettinyt pihan peränurkan hyödyntämistä ja paikka on melko varjoinen.
Raparperi ja vihannessuolaheinä kasvavat varjossa, ja väinönputki. Marjapensaat tarvitsevat aurinkoa kukkien kehittymiseen- no, eihän niitä marjojakaan muuten tule.
Onpas täällä unohtunut ketju, mutta ainakin minua kiinnostaisi otsikon mukaiset jutut.
Vanhana tuttuna varjossa menee oikein hyvin mustaviinimarja, tekee kyllä marjoja. Samoin sinimarjakuusama. Tänään löysin sellaista tietoa, että pinaattia voisi laittaa varjoisampaan paikkaan.
Mulla ei ainakaan pinaatti onnistunut puolivarjossa. Saattoihan syy olla jokun muukin kuin valon määrä. Persilja sensijaan on kasvanut yllättävän hyvin.
Osa suunnitellusta potagerista jäisi noin klo.14-15 jälkeen kasvarin varjoon, jonkun verran kasvari taitaa valoa ja lämpöä päästää läpi. Olisiko ideoita mitä persiljan lisäksi voisi laatikkoon tuossa alkaa kokeilemaan? Esim… rungollinen herukka (?). Ja?
Raparperia tulin ehdottamaan mutta onkin mainittu jo tuolla aiemmin. Laitoin omat raparperini kasvamaan kasvulaatikkoon kun kyllästyin kitkemään juolaa ja ohdaketta jota sinne puski. Niiden paikka on aamupäivän varjossa.
Muoks, jos laitat persiljaa sinne niin laitapa samantien juuripersiljaa. Saat siitä persiljaa pitkin kesää ja syksyä, ja viimeiseksi syksyllä nostat vielä maukkaat juurekset. Jos persilja menee varjossa / osittaisessa varjossa niin kyllä varmaan sitten tuo juuripersiljakin…
Kiitos Nuu 
Ehdotuksia lisää, ihan vaan mitä kannattaisi kokeilla tuohon.
Muoks. Mites esim. pensasmustikka?
salaatit kasvaa mehevimmiksi varjossa. Yrteistä lipstikka, mutta se on iso
Meillä pensasmustikka meinasi heittää veivinsä varjopaikassa mutta virkosi ja riehaantui kasvamaan oikein reippasti kun pääsi aurinkoisempaan paikkaan.
pensasmustikan kaveriksi pitäisi myös löytää yhtä happamasta maasta tykkääviä kavereita. hyötykasveissa ei niitä juuri taida olla.
Mä aion kokeilla pensasmustikoiden juurella mesimarjaa tai jalomaarainta.
Mitenkäs ne viinimarjapensaat? Aikasemmin tais joku mainita että oli kasvattanu mustaviinimarjaa varjopaikalla? Meillä kans talon takaosa oikeestaan koko päivän varjossa, olis kiva saada sekin alue johonkin hyötykäyttöön…
Meillä mustaviiniä on vaakalauta-aidan takana, käytännössä varjossa koko ajan. Se kyllä kasvaa ja tekee vään marjaakin, mutta on todella altis härmälle ja kirvaille, mökillä samasta emopensaasta kasvavat yksilöt eivät ole “sairastelleet” lainkaan ja ovat kolme kertaa suuremmat ja rehevämmät…
No höh, täytyy varmaan väsätä sinne talon taakse joku japanilainen kivipuutarha sitten, turha kai sitä on väkisin yrittää hyötykasveja jos puskat kuolee saman tien kuitenkin tai ei tuota satoa… juu japsipuutarha ja raparperipenkki ja marjapensaat valosampaan paikkaan