Hyvä pensasleikkuri?

Tervehdys kaikille!

Ensimmäinen viestini täällä, tästä se alkaa (kun omakotitaloon muutti niin tuli tuo puutarha kylkiäisenä).

Pensasleikkuri olisi hankinnassa. Leikattavaa aitaa on siperianherne (30m) ja kuusiaitaa (25m). Millainen pensasleikkuri olisi tähän tarkoitukseen hyvä, ei liian kallis (max.200€).

Verkkovirtakäyttöisiä olen vähän katsellut mutta on ilmeisen hankalaa tuon johdonkanssa kulkeminen, vaikkakin sähköä kyllä on saatavilla roikalla. Millaisia kokemuksia näistä? Eri merkit ym.

Akkukäyttöisissä ei ilmeisesti ole kauheasti potkua?

Mutta entäpä polttomoottori käyttöiset? Onko laitteet painavia, hintavia, kestäviä?

Entäpä monitoimilaitteet joissa pensasleikkuri?

Jostain olen saanut päähäni että joissain moottorisahoissa olisi vaihdettavissa pensasleikkuri laipan tilalle? En tiedä onko tämä vain harhaa vai olenko oikeasti jossain nähnyt tällaisen :)

Kertokaas kokemuksia, täältä niitä luulisi parhaiten löytyvän. Eri merkit, kestävyydet, ym oleellinen tieto.

Tervetuloa kuitenkin

Minä olen välillä isännän kanssa harkinnut tuota pensasleikkurin ostoa mutta ostamatta on jäänyt. Eli on sitten pensaatkin valloillaan. Joten kuuntelisin minäkin mielelläni käyttäjien kokemuksia.

Mie ostin 10-vuotta sitten Viking-merkkisen pitkäteräisen leikkurin. Kovasti miehet sitä kehuvat, mutta mie en jaksa sitä käyttää, joten leikkaan käsisaksilla. Kannattaa kokeilla tarkkaan miltä paino tuntuu eri asennoissa. Johdon roikkuminen perässä on kyllä hankalaa, mutta menee kuitenkin.

No onpas täälläkin hiljaista? Luulisi useamman omistavan pensasleikkurin, ollaan sentään puutarha-palstalla? No, enpä ole kyllä muualtakaan saanut tietoa juuri kaivettua moisista harvinaisuuksista.

Työkaverin taloyhtiössä kovassa käytössä on kestänyt boschin sähkökäyttöinen pensasleikkuri. Näyttäisi siltä että tuon nyt sitten haen kun ei muista ole tullut tietoa...

Katsoin että tänään tulleessa mainoslehtidessa on Multasormella tarjouksessa Black and Decker, onko hyvä?

Pensasleikkurit eivät ole kasveja niin meidän tuntemus niitä kohtaan on hieman heikohkonaurua

No vakavasti ottaen, meillä on ollut pitkäteräinen Bläkkäri varmaan viisitoista vuotta. Ensimmäiset kymmenen vuotta se oli kovassa käytössä, kun oli orapihlaja-aita tontin ympärillä. Pari kertaa vuodessa se vaati lyhennyksen ja hyvin leikkuri palveli siinä tarkoituksessa.  Nyt uudella tontilla ei ole vielä ollut leikkurille kovinkaan paljon töitä, joten se on voinut viettää melkein sapattivuosia välillä. Kuitenkin tuon voisi sanoa hintansa hankkineen jo nyt. 

Hyvä pensasleikkuri on kallis, miten sen ottaa, kaksitahtinen bensakone, niitä myydään monen merkkisenä, esim. Jonsered, Husqvarna ym, niissä on sama 24 cm3 kone ja pitkä terä ja käsittelyä helpottava oikean käden kahva keskellä terää.

En tiedä mikä olisi hyvä sähkökone koska ammattimaisesti olen leikannut aina bensakoneella.Lähinnä vastaan siksi että monen muunkin mielestä hernepensas ei sovi leikattavaksi aidaksi, se saa silloin härmää lehtiin ja on ikävän näköinen ja vaikeasti torjuttava tauti.

Lekkasin tänään kuusiaitani, istutettu v.-91pikkutaimista, nyt se antaa hyvän näkösuojan alapihan oleskelualueelle. Olisin voinut leikata saksillakin , mutta koska minulla vielä on edellämainittu hyvä bensakone, leikkasin sillä aluksi ja viimeistelin käsisaksilla. Aitasakset ostin Lidlistä,siitä hyvä että kahvojen pituutta voi säätää. En ole koskaan käyttänyt linjalankoja, silmävaraisesti vaan, kattolinjaa joutuu korjaamaan sivusta katsoen

Olen pyrkinyt leikkaamaan vastoin yleistä ohjetta, kahden ämmän välissä, marras-maaliskuu, ei siinä muuten mitään haittaa, mutta jos lunta on paljon ei homma suju. oksia jää lumen peittoon. Sen olen oppinut että kovin aikaisin ei kannata leikata, leikkasin heinäkuussa ja sivuhaarat eivät olleet vielä täysin kovettuneet suoraan. Silloin koneen terä saattoi pyyhkäisitä roikkuvan oksan neulasia osittain ja ei katkaissut. Silloin kellastuneet neulaset rumensivat aidan sivua- Muuten en näe estettä kesäleikkkaukselle.

Koneellisen esityön jälkeen on hyvä katkoa saksilla sivun myötäisiä pitkiä versoja ja viimeistellä tarkasti koneen jäljiltä. Aita ei ole aivan virheetön, jo v. -78 istutettu omenapuu on liian lähellä aitaa, tietä levennettiin -80 luvun lopulla ja puu siten varjostaa aitaa.

Tässä kadunpuoli leikkauksen jälkeen ,

jätin työkalut esille. Jos leikkaa paljon aitoja on bensakone ehdoton ja vielä nämä pitkäteräiset, joissa on oikealle kädelle kahva terässä. Silloin käsiote on leveämpi, pienemmillä koneilla ergonomia ei ole niin hyvä. Rukkasella on hyvä pyyhkäistä aitaa välilä. pienet oksanpätkät putoavat pois aidan päältä.

Siistiä jälkeä. Sanoisin kuitenkin, että kova homma kaikenkaikkiaan. Tuo vekotinkin on aika painava, kun joutuu leikkaan kädet ylöspäin sojottaen. Mutta kätevämpi kuitenkin kuin pelkät sakset.
On se ihmeellistä, että kuusi ei tykkää huonoa, vaikka leikkaa sen tähänkin aikaan. Olen vasta pentin aikana ymmärtänyt, että näinkin voi tehdä aidan siitä kärsimättä. Kuten sanoit, talvella leikkaamisessa on se huono puoli, että varsinkin alaoksat on juntturassa siellä jäisessä lumessa.

Aivan ihana kivipylväs Arporaatorilla, nam, nam. Tekepä mieli muurata samanlainen, ellei kaksi. Onhan meillä muurattu ennenkin kivistä yhtä sun toista mutta ei ole tullut tuollainen mieleen.

Kiitos kommenteista, nuo kaksi kivipylvästä ovat ainoat tekemäni, aikaa siinä meni paljon koska tein muutaman varvin kerrallaan v -91, samalla kuin portaat.

Ei tuo kone niin hankala ole, varsinkin orapihlaja-aitoja leikatessa koneen paino on vasemmassa kädessä ja oikea käsi ei ole niin korkealla jos aita ei ole tasakattoinen.

Tasakattoinen pensasaita on hanurista, aika pian aloittaessani ammattimaisen leikkauksen olin omapäinen ja rupesin leikkaamaan harjakattoon jos asiakas vain salli. Se on nopeampaa, ergonomisesti käsivarsia ja hartioita säästävä, sitä ei lumi paina ja levitä ym..Tosin aina on sellaisia joiden mielestä harjakattoinen pensasaita on ruma, ehkä siksi että se on harvinaisempi. Jos leikkaan harjakattoista orapihlaja-aitaa ja on apuri mukana ottamassa katkaistuja oksia alas, uskoisin vieläkin leikkaavani 200 m tunnissa, aidan korkeuskin voi olla n 1,80 m. Mutta jos se on tasakattoinen pitää olla pukki jolloin työ on paljolti ylös-alashyppelyä.

Onko joukossamme harjakattoon leikkaavia?

Olen leikannut kuusiaidan jo monena vuotena "kesäkeleillä" koska huomasin kuinka kova työ on hakea oksia lumen ja jään sisältä. Kuusiaita ei ole yhtään tykännyt huonoa. Ja naapurin uhallakin olen yrittänyt harjakattoon leikata, koska huomasin sen olevan helpompi ratkaisu käsilleni. Leikkaan saksilla ja 25 metriä on tarpeeksi kova pala minulle. Syksy on ollut senkin takia parempi leikkausaika kun keväällä kuusiaidan sivu on veden ja jään vallassa lumen alettua sulaa.

Hehe, minäkin leikkasin puolet meidän kuusiaidasta (jos sitä sellaiseksi voi kutsua, on todella ränsistynyt ja laiskasti leikattu pieni pätkä...) pari viikkoa sitten. Toinen puoli odottaa... Menin vaan ja leikkasin, kun alkoi sen epäsiisteys ärsyttämään. Sitten mietin että mitähän tuli tehtyä... etsin unelmien puutarha -kirjan ja sielläpä sanottiin, että kuusiata PITÄÄ leikata kesällä! Jos leikkaa kaksi kertaa, niin sitten kesällä ja toinen kerta kevättalvella. Että silleen. Ja olin tyytyväinen itseeni.

Nyt kun saisi vielä sen toisen puolen...

Moro, hommasin tuollaisen käytetyn b&d 41cm terällä olevan leikkurin ja ensimmäinen 5min siperian herneaidan kanssa osoitti että leikkuri jää hyllylle notkumaan. Ei edes suhteellisen ohuita oksia jaksanut leikata. Meni kyllä täysin usko näihin sähkövehkeisiin. Saman moisia kokemuksia kuulin boshin samantehoisesta ~400w leikkurista. Että näin.

Näyttäisi siis siltä että polttomoottorikäyttöinen leikkuri on se oikea.

Kertokaas millä saa kuusiaidasta leikkurin teriin jääneen pihkan pois. Ohjeessa kehotetaan käyttämään vain harjaa ja rättiä, ei liuottimia tai pesuaineita. On aika tehotonta.

Kokeilisin tärpättiä nyt vaikka ekana. Saattais toimia.

Eikös sekin ole liuotin? Mitä pahaa se voi tehdä terille?

Kokeile voita, sillä se lähtee käsistä ja vaatteistakin

Ei kai se metallille mitään… putsataanhan sillä kuitenkin siveltimiä yms… Jos jollakulla olis ihan oikeaa kokemusperäistä tietoa asiasta niin kannattaa ehkä odottaa?? Fairilla nyt tietty voi kokeilla ilman että siitä mitään suurta haittaa pystyy olemaan…