Idätyksen ja taimikasvatuksen apuvälineet

Aiemmin olen idättänyt siemenpotit kylppärin lattialla, siellä oli tosi hyvä lattialämmitys ja siemenet itivät nopeasti ja hyvin.  Täällä uudessa kodissani on liian viileät idätyslämpötilat joten jouduin nyt miettimään että mikä avuksi kun pitäisi saada idätettyä muutenkin hitaasti itäviä chilin siemeniä. Tänään keksin että olen kuullut juttua lämmitysmatosta, sellaisesta lämpöalustasta jonka päällä voi potteja idätellä.

Tilasin sitten samantien Nelsonin  50 x 22 cm lämmitysmaton

Tulleen heti joulun jälkeen, pääsen laittamaan chilin siemenet itämään.

Olen käyttänyt lämpömattoja yli 10v. Ostin ne eläntarvikekaupasta. NIitä käytetään matelijoiden alla.Monet kukat viihtyvät viileässä, mutta juuristo tuhoutuu ilman l’ämpömattoa. Pienet katleijat esim.Huonokuntoisen perhosorkidean saa yleensä toipumaan laittamalla ruukun lämpömaton päälle. Pelakuu pistokkaatkin juurtuvat nopeasti…
 Lämpömatoilla on käytöä ympäri vuoden.

Mullaki käytössä kaks mattoa,toimivat ja nopeuttavat itämistä.
Toisaalta pitää olla kuuhkeisillaan kastelun kans,kuivuvat yllättävän nopiasti juurrutettavat.Pussia pitää laittaa päälle että kosteus pysyy,varottava homehtumista.

Kiitos neuvosta Karvari! Pitää mun olla erityisen tarkkana kun oon tottunut kyllä kunnon lattialämmön kanssa pelaamaan eli sen mukaan kastelemaan, mutta tää on nyt taas ihan alusta saakka opeteltava että toimii. Jos ne siemenet pääsee kuivumaan niin se on sitten siinä se :frowning:

Mummi, hyvä vinkki tuo pelakuun pistokkaiden juurruttaminen sen lämpömaton päällä, ei olis tullut ihan heti mieleen kyllä :slight_smile:

Minä olen pienet chililautat pitänyt patterin päällä, hyvin on toiminut

Mnulla ei ole mitään lämpöalustaa, mutta silti siemenet itää oikein hyvin. Kasvilamppujen alla yleensä ovat.

Jääkaapin päällä idätän lautalla olevat, suoraan multaan kylvetyt pesuhuoneen kaapin päällä vähän enemmän trooppiset ja esim orvokit tms makuuhuoneen kaapin päällä. Jokunen minikasvari 18 paikalla on käytössä. Lisävalona Tregrenin lamppu ja pari 20w lediä.

Tämä Ikean systeemi on kyllä ollut hyvä. Mies viritteli valot siihen ledinauhasta. Useamman kiekan menee valkoista valoa. Eikä oo harsosääskiä! Eikä oo koskaan itänyt chilit näin nopsaan. Pelargonitkin jo pilkistää. Tässä tuli mukana myös isojen siementen idätykseen tarkoitettu ritilä. Eli tuo kivivillakennosto nostetaan pois, ja ritilä tilalle. 

Yleensä aina suositellaan jääkaapin ylle, mutta eihän kaikille voi, koska nykyisien jääkaappien yllä ei ole lämmintä. Ei minunkaan jääkaapin yllä.

Nuu, oletko ollut tyytyväinen tilaamaasi lämpömattoon?
Minun matto on näköjään lauennut, ei lämpiä ja pitää ostaa uusi.

Nuu, kiitos kokemuksista. Kärkkäisiin meni matto tilaukseen.