Kiitos Chilivaari hyväksi todettu tämä kylvölautta
Alustaksi kelpaa mikä tahansa hygieeninen esine, myös muovirasioita ja kuplamuovia käytetään paperin kohottajana vedestä. Olen nähnyt kuvassa sellaisenkin sovelluksen, että vedessä oli rullattu tiskirätti, jonka päällä siemenet. Toivottavasti oli puhdas rätti.
Jos kuoren irtoamisessa on jollakin siemenillä ongelmaa, lautta tosiaan auttaa. Kun taimi saa kasvaa sirkkalehdille kosteassa, "kypärä" irtoaa itsekseen.
Yleensä siirrän chilin siemenet multaan, kun juuri tulee esiin, mutta mikään ei estä odottelemasta sirkkalehtiä. Tässä kokemuksiani isompien taimien siirrosta paperilta multaan: http://chilivaari.blogspot.com/2011/01/saa-repia-varresta_05.html
Käykää hyvät ihmiset ostamassa niitä Vaasan runebergintorttuja. On niin hyvä muovinen kylvösuojus kahdelle jiffy- tms. potille!
Siis uskomatonta tai ei tietenkään uskomatonta, kun on kysymys kasviharrastajista.
Tänään ostin Runebergin torttuja ja valitsin juuri sen vuoksi ne vaasalaiset, kun niissä oli niin hyvä uusiokäyttöinen muovipakkaus. Olisi kyllä ollut muidenkin leipomoiden torttuja tarjolla.
Kumma juttu, kun kaksi aikaisempaa viestiäni iltapäivällä lähtivät tyhjinä, vaikka olin niihin kirjoittanut.
Onko kukaan idättänyt petunioita kylvölautalla?
Isoille sammareille se soveltui erinomaisesti.
Viime keväänä yritin tarhapetunian siemeniä idättää, mutta yhtään ei itänyt. Vika oli kuitenkin luultavasti siemenissä. Juttelin erään toisen asiakkaan kanssa siellä kaupassa mistä olin ostanut ne siemenet, niin hänkin sanoi ettei ko. siemenet hänellä itäneet. Hän oli idättänyt perinteisellä tavalla.
Viime vuotisesta viisastuneena ajattelin alkaa kokeilemaan idätystä perinteisellä tavalla ja aikanaan, ettei jää kokonaan petunioitta.
Kylvin multaan amppelipetuniat 27.1 ja kävin äsken koulimassa ne. Jotta tänävuonna onnisti.
Kukkien myyntipussukoissa ei ole lain mukaan pakko lukea mitään pakkausvuodesta, niinkuin vihanneksilla, eli saattaa saada tosi vanhoja siemeniä jos ei satu kohdalle sellaisen pakkaajan siementä, joka haluaa sen ilmoittaa.
Kyllä nuo siemenet olivat ihan tunnetun pakkaajan ja itävyys oli sep-12.
Neljä vuotta vanhaan kylvölauttaan olen kehittänyt "non-stick" version, jossa alustana on kahvisuodatin. Siihen eivät juuret tartu ja itäneet saa hyvin irti vielä sirkkalehdilläkin.
Tuolla tarkemmin: http://chilivaari.blogspot.com/2012/02/kylla-itaa.html
kiitos uudesta innovaatiosta ja siitä, että kerrot sen täällä “meilläkin”:_)
Tämä on kyllä hyvä ktju uusille idätyskokeiluille:)
Nyt vasta löysin ketjun ja eilen styroksiakin. Kuplamuovia minulla olisi ollut vaikka kuin paljon mutta en tiennyt että sekin toimiipi. Tämä sydeemi on just minulle soppeli siinämielessä että tosiaan ei keräänny pesuhuoneen lattialle perheen potkittavaksi “toivottavasti vielä itää” purkkeja:) Puhuiko joku jostain sienistä?
Mitä kaikkea immeiset olette käyttäneet lauttana.
Nyt lähtee heti laittamaan styroksia kellumaan kaffisuodattimen kera + joitain hankalia pieniä siemeniä …lähtee rapistelemaan pussukoita:)
Itse olen käyttänyt Chilivaarilta opittua lauttaa kuplamuovilla ja kahvisuodattimella. Toimii eikä juuret juurikaan tartu kiinni. Kantapään kautta oppineena suositus on, että suodatinpussi on pykälän pienempi kuin kuplamuovi, muuten voi aalto iskeä siirrettäessa helpommin. Kaikki chilit idätetty lautalla, tänä vuonna kokeilen myös tomaatit idättää samalla metodilla.
Idätän nyt ekaa kertaa tomaatteja idätyslautalla styroksilevyllä ja sellaisen huomion tein, että taimien juuret eivät suinkaan tarttuneet siihen talouspaperiin vaan styroksiin! Kasvoivat siis talouspaperinläpi styroksiin kiinni . Seuraavalla kerralla kokeilen sitä kahvinsuodatinpussia, juuri ei ilmeisesti sen läpi poraudu .
Idätyslauttaa ensimmäistä kertaa kertaa kokeilen ja en voi kuin hämmästellä sen “tehoa”. 23.3. lautalle meni mm. tomaattia, joista osan itäneistä jo eilen noukin pinseteillä omiin potteihinsa. Laitoin n. sentin verran kylvömultaa päälle ja jäin miettimään, hautasinko liian syvään, mutta nyt jo osa nousee taimelle ja on nätisti karistanut hatunkin päästään. Eihän tässä hidas hämäläinen puutarhuri meinaa pysyä vauhdissa mukana… Myös heliotrooppi (jonka perinteinen kylvö minulla epäonnistunut jo kahtena keväänä) on itänyt siis neljässä pvässä!!! Mutta karpaattienkellon mikroskooppisen pienten siemenien heittäminen lautalle ei tainnut olla ihan paras ajatukseni… Milläköhän konstilla ne idut siitä jonnekin siirretään (jos siis itävät)?
Minä olen vähän vastaavaa systeemiä käyttänyt jo vuosien ajan. Eli kostean suodatinpussin välissä siemenet ja pussit kasaan pakasterasiaan. Pussiin saa näppärästi kirjoitettua mitä missäkin on. Eikä siemenet lentele ympäriinsä, jos kissat päättävät purkin pudottaa lattialle.
Tuolla lauttameiningillä voisi idättää hyvin nekin siemenet, jotka kaipaavat valoa itääkseen.
Itse tuon systeemin kehittelin sellaisena keväänä, kun mulla oli koko talo täynnä harsosääskiä ja lähes kaikki siemenet jäivät itämättä. En minä sitä silloin vielä osannut yhdistää sääskiin, mutta sitten purkkeja tonkiessani löysin siemenen, jonka välissä pulisteli pieni läpikuultava toukka. Syövät näppärästi pienet siemenet ja juuren alut, joten tämä idätystapa auttaa niiden tuhoihin.
Minun pitää sen sijaan vielä harjoitella kylvölautan käyttöä. Jokin meni pieleen, kun tein sellaisen talouspaperi-suodatinpussi-yhdistelmän jäätelörasian pohjalle, kaksi tällaista rasiaa. Laitoin vanhoja tomaatinsiemeniä koeidätykseen niihin. Yksikään ei itänyt, sen sijaan lopulta alusta kasvoi hometta. Olikohan siemenet todella niin vanhoja, vai tapahtuiko jokin muu virhe. Niitä oli kuitenkin aika paljon. Muovipussit oli päällä, ja valoisa paikka.
Olisiko jonkulla kuvaa kylvölautastaan? Olisi kiva nähdä.
Ainakin Klorofyllin puolella löytyy kuvia ketjussa Kelluva idätyslautta.
Ja taas mentiin merta edemmäs kalaan. Tuossa puutarha.net etusivullahan näyttää olevan vallan tv-esitys idätyslautasta ja sen käytöstä! Varsin havainnollinen!
Idätä nopeasti ja helposti styrox-lautan avulla
Puutarha.netin ohje
tämän ketjun sivuilla 1 ja 3 on linkit chilivaarin sivuille (kuvallisille:_)) ja sivulle 2 liisukka(?) on laittanut kuvan omasta lautastaan…
edit - itse asiassa ei ole puutarha.netin ohje (päätoimittajalta saatu tieto) hämmästelin täällä keskusteluissakin kohtien 9 ja 14 neuvoja ja kysyin asiasta. materiaali on biolanin lähettämää eikä puutarha.netin väellä ole mahdollisuutta puuttua sisältöön.
tässä se minun hämmästelyni…
ja tässä kaksi pätkää päätoimittajan viestistä->
"Kyseinen teksti on Biolanin artikkeli."
"En kuitenkaan voi mennä tekstiä muuttamaan."