RedWhitePoppy oli laittanut 21.3.2010 toiseen ketjuun Idätyslautta-aiheisen viestin jonka kopioin tänne siemenet-osioon helposti löydettäväksi :
"Siis se on sellainen kelluva idätyslautta, luin siitä klorofyllin puolella, missä moidites kertoi asiasta - hän taasen oli oppinut sen Chilifoorumin Chilivaarilta, niin se tieto kiertää ;-)
Kyseessä on siis vedessä kelluva talouspaperiin kääritty styrox-idätyslautta. Otetaan kannellinen rasia (olen käyttänyt isoja irtokarkkilaatikoita), siihen väljästi mahtuva styrox-levy, talouspaperia ja vettä. Styrox kääritään talouspaperiin (pari-kolme arkkia levyn koosta riippuen), paperi kastellaan (ja ainakin mä olen oikonut siitä kuplat pois), ja laitetaan rasiaan veteen kellumaan. Siemenet lautalle, kansi kiinni ja lämpimään paikkaan. Mulla on patterin päällä, toiset vievät kylppärin lattialämmityksen huomaan tai uunin pankolle.
Kannattaa kurkkia tilannetta pari kertaa päivässä - ilma vaihtuu samalla - niin eivät homeet pääse niin helposti iskemään. Mulla itivät tosiaan vesimeloni, salviat ja jättisipuli neljässä päivässä, rohtosamettikukka kahdessa ja maximilianinauringonkukka kolmessa. Nyt on kahdeksan kippoa kurkittavana. =D Saa nähdä, mitä lauttailijat pitävät maahan muuttamisesta. Vielä näyttäisivät olevan elossa…"
Onko tuo jotenkin parempi systeemi kuin tavallinen? vai miksi tuota istutustyyliä käytetään? Itää paremmin, vai?
kylvöohjeet, linkkejä ohjeisiin-ketjussa on laittamani linkki chilivaarin ohjeisiin (oikein kuvan kanssa:-))
Kopioin tänne tiedoksi mai-leen 21.3. toiseen ketjuun laittaman ja tuossa yllä mainitseman viestin:
"kylvölautta on tämän tyyppinen viritelmä esimerkiksi…"
…kosteissa oloissa varmasti niinkin, mutta ennen kaikkea, ei tarvitse katsella ja odotella, että itääkö mikään joka paikan täyttävissä purkeissa, kun istuttaa vasta sen siemenen, joka varmasti on lähtenyt kasvuun. (muistaakseni nimimerk belgi käytti yksinkertaistettua kylvölauttaa: kosteaan keittiöpaperiin kietaistuja siemeniä purnukassa juuri tuosta syystä. isoilla siemenillä minäkin teen niin, mutta tuo kylvölautta on käypänen vielä aika pienilläkin)
Minä olen kostuttanut talouspaperin ja taitellut väliin siemeniä. Taitos vaan muovipussiin ja suun olen jättänyt rakoselleen. On minusta kivempi esim. latva-artisokan kohdalla kun jokainen kasvi kuitenkin sitten tulee isoon omaan purkkiinsa. Ei tartte turhia purkkeja laittaa jos ei idäkkään. Ja kyllä minusta reilusti parempi oli itävyyskin tällä systeemillä.
Olipa taas uutta tietoa! Tosi jännä systeemi, mutta varmaan vaikeaa oikein pienten siementen kanssa.
aikaisherännäiset, jotka kohta taas kummastelette, minne ne purkit saakaan mahtumaan, ottakaapa tämä systeemi ainakin harkintaan. viime keväänä toimi erinomaisen hyvin…
Jos tuolla lautalla on pieniä siemeniä itänyt, niin kai sen paperin voi pistää ituineen päivineen mullan päälle, vai kuis?
Miksei, kunhan huolehtii ksatelusta. Niinhän se on kuin kylvönauha…
Mä otan kylvölautalta pinseteillä taimen ja laitan multaan. Juuret kunnolla mullan alle ja vihreä osa pinnalle
Idätän lautalla kaikki isompikokoiset siemenet: mustasilmät, Ipomoeat, salkoruusut, tuoksuherneet, kurpitsat, tomaatit, auringonkukat…
Minun lautta on muodostettu jauhelihan muovilaatikosta, superlonista, paperista ja isosta minigrip-pussista. Eli niistä tarpeista joita kotoa sattui löytymään. Hyvin toimii
Liisukka, otatko pinseteillä kiinni siemenestä vai vihreästä lehdestä? Voiko itäneet siirtää multaan jo siinä vaiheessa kun pukkaa vasta juurta?
Minä otan kiinni lehdestä ja siirrän vasta sitten multaan kun sirkkalehti on tullut
alkuperäinen chilivaarin ohje (löytyy tuon viime vuonna laittamani linkin takaa kuvallisina) sanoo-> "Itäneet saa vielä sirkkalehdilläkin irti, mutta helpommin se käy heti idun ilmestyttyä"
itse yritän huomata jo sirkkajuurivaiheessa, koska - totta - helpointa on silloin.
Mulla ei ole ollut yksikään kiinni missään ihan kevyesti on irronnut.
Yhden siirsin kun siinä oli juuren alku ja siemen vielä päässä no se tano pää ei sitten saanut sitä siementä pois päästä:D todennut että ne siemenet irtoo paremmin kun ne on vielä lautan kosteudessa
Tuo Tipilinnun (s. 1) neuvo muovipussista ja kosteasta paperista voisi olla hyvä myös tuoksuherneiden idätykselle. Useilla pusseilla tietty.
Siemenet kierähtävät niin sukkelaan pois lautalta ja sitten se onkin sweet peas-mix.
Myös kissatalouksiin voisi muovipussimalli sopia paremmin, kun meillä katti innostuisi kuitenkin keinuttamaan kylvölauttaa.
Jano, otan kiinni pinseteillä juurenniskasta.
Kappas vain, täällä oli tämmöinen keskustelu menossa.
Kehittelin 2008 tuollaisen laiskalle ja kastelut unohtavalle miehelle sopivan idätysmetodin, joka on varma, nopea ja antaa visuaalista palautetta. Hyvin on toiminut chilin siementen kanssa ja sain minä ahkeraliisatkin siinä taimelle.
Linkki ohjeeseen on muuttunut, se löytyy nyt täältä:
http://chilivaari.blogspot.com/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html
kiitos chilivaari, kun kerroit uuden osoitteen idätyslautallesi (rekisteröitymisen vaivankin näit ihan sen vuoksi ja linkin teon opettelit:-)) ja kiitos laiskan miehen ideasta. se on sopinut todella hyvin myös laiskan vanhan rouvan käyttöön.
tuotekehittelyäkin olen huomannut tapahtuneen: nyt jutellaan myös oasis-lautasta…