Ideoita kulmapenkkiin

Ei uskoisi, että paraatipenkki voi olla se hankalin ja vaikein suunniteltava. Kolmas kesä ja vieläkin kesken. Nyt pitäisi keksiä joku n. 50 cm aurinkoisen paikan kasvi, mielellään vaaleanpunainen tai muuten pastellisävyinen. Sen takana on melkein valkoinen siperiankurjenmiekka ja edessä harmaakurjenpolvi. Joku kurjenpolvi olisi kiva, mutta mikä. Tai mikä muu? Nyt ei tule mitään mieleen, vaikka olen kuinka pähkäillyt.

Joku pioni?

Fellow, mikä loistava syy käydä ostamassa vielä yksi pioni :) Miksei se tullut mieleen?

Sitten perään heti toinen kysymys: mitä pionia suosittelisitte?

‘Festiva Maxima’ on kaunis, valkoinen pienellä punaisella häivähdyksellä. Tai jos vaaleanpunaista tahdot niin sitten se perinteinen ‘Sarah Bernhardilainen’. Onko se tuossa sun kuvassa?

En ole varma, mikä pihassa kasvaa (ja on mun kuvassani), koska ne on ne ainoat, mitä en ole itse istuttanut. Mahdollisesti kuitenkin on ‘Sarah Bernhard’. ‘Festiva Maxima’ mulla jo on. (Tai oikeastaan pitäisi olla. Kaikki Liettuasta tilatut ei itäneet ja osa nousi vasta tänä vuonna ekaa kertaa. Nyt en ole siis ihan varma, mitä mulla on ja mitä ei.)

Tällainen kulmapenkki on tuloillaan. Seuraavaksi sitten kasvit, olisiko ehdotuksia? edustalla kuunliljat ja lisäksi tulee ainakin tulppaania. Tähän paistaa aurinko lähes koko päivän.

mitä värejä haluat?

No, se mitä en halua on punainen ja keltainen… =)

Moonriver, jokos ratkaisit mitä laitat sivulla 1 kuvattuun lämpimään ja suojaisaan nurkkaukseenne?

Se ratkesi tämän kesän aikana. Siinä on kasvanut samat kasvit kuin aikaisemminkin. Itse asiassa kävi niin, että kun meille tulee elokuussa 2 kissaa, ja kissanhäkille etsittiin paikkaa, niin tuo nurkka on ainoa mahdollisuus. Joten joudunkin syyskuussa kaivamaan kaiken tuosta pois, ja häkki tulee nurkkaan. Sitten vain pitäisi etsiä köynnöksiä, joita laitan häkkiä pitkin kasvamaan…

Ja laita penkki mirrinminttua. Meidän kissat syö sitä päivittäin. Makaavat siinä penkissä ja napsivat versoja kuin lampaat.

J.anis, taakse valkoinen pioni esim. festiva maxima ja sen eteen nukkapähkämöä, kukkivaks väripilkus mirrinminttua tai jotain kurjenpolvea.

J.anis, millä vyöhykkeellä pihasi sijaitsee?

Kiitti vinkistä Emo=)

Ihan takimmaiseksi voisi laittaa vaikka muutaman ritarinkannuksen.

J.anis, Sininen salvia olisi kaunis valeaa seinää vasten ja kestää myös paahdetta.

Taitaa olla kakkosella tää pläntti. Pionihan kuullostaa ihanalta, mutta mitäs mieltä olette kärhöistä? Toista kesää ruukussa niitä pitelen ja voisin maahan laittaa syksyllä. Ja mitä vaihtoehtoja niiden rinnalle olisi?

Kärhöt sitä ehjää seinää vasten kuulostaa hyvältä. Kuunliljat sensijaan siirtäisin pois, jos paikka on auringossa käytännössä koko päivän. Eli siis taustalle kärhöjä, niiden eteen pioni, pionin viereen voisi laittaa vaikka siperiankurjenmiekkaa. Eteen sitten jotain matalampaa, joka kukkii pitkään pionin jälkeen (esim. se jalopähkämö) ja ihan eteen vaikka joku maanpeitekasvi, esim. sammalleimu. Äläkä unohda kevätkukkivia sipuleita. Pioni peittää lakastuvat varret hyvin, ja saat penkkisi kauniiksi jo keväästä alkaen.

MoonRiver, katto sitten, että köynnökset on myrkyttömiä: kissoilla on tapana (mirrinmintun lisäksi) nakerrella kaikkea vihreää, mihin ne ylettyy. Ne oksentavat sitten aikanaan rehujen mukana elimistöön kertyneet karvapallot pois.

Laitanpa korvan taakse senkin muistuksen. Tackar Sailasi (ps. jätin sulle kysymyksen Sitä sun tätä -palstalle=)