Ideoita kulmapenkkiin

.

Otin pari kuvaa kulmasta,johon pitäisi ideoida jotain istutusta. Alue on makuuhuoneen ikkunan edessä ja sisääntulo-oven vasemmalla puolella.Eli "edustus"pihaa...

Nyt olen alesta hankkinut nuo keijuangervot,joita mallailin penkkiin ja siinä on myös ruusuangervoja.Takana töröttää pihajasmike,joka jo viime vuonna istahti paikalleenn,mutta tarvittaessa siirtyy. Sitten on polun toisella puolella jo valmis rinneangervorivistö,joka on siis heti talon seinustalla.

Multaa on käytettävissä ja perennantaimia aika paljon erilaisia ja rahaakin uusiin taimiin.Mitä himskattia laittaisin tuohon.Niin ja tuota kulmaa aattelin suurentaa vielä sinne takana näkyvälle lampulle asti.Ja voi tuota kulmaa jatkaa joka suuntaan,mutta ei kivireunan yli.Kivireunusta on nyt vain väliaikaisesti siinä,koska ajattelin muurikivillä korottaa penkkiä. Ideoita pliis.

Ohjelmassa Puutarhan ABC (tai jotenkin sinnepäin) oli hyvä kukkapenkin suunnitteluohje: penkkiin piirretään sivustakatsoen erikorkuisia kolmioita, korkein kohta on se korkein kasvi ja jokaisen kolmion alemmat kulmat täytetään matalammilla, niin että kolmiomuoto kuitenkin katsojan silmissä säilyy. Vierekkäisiksi kasveiksi vielä mahdollisimman erilaisia lehtiä, jotta tulee elävyyttä. Pitäisi ihan itsekin kokeilla paperilla sitä kolmiohommaa, minusta se näytti järkevältä ja tulos oli kaunis. Kokeilehan sinäkin. Ne kolmiot siis eivät suinkaan ala jokainen toisen juuresta, vaan niitä menee osittain päällekkäinkin kulmistaan ja korkeutta tehdään oman maun mukaan sinne minne korkeutta tarvitaan muun ympäristön mukaan.

Kiitos ideoista,tuo kolmiojuttu alkoi kiinnostamaan.Mutta tässä penkissä on se ongelma,että mistäpäin sitä nyt sitten katsoisi.Niinkuin ovelta tullessa ulos,eli juuri tuo kuvanottosuunta,vai sitten pihaan tultaessa eli pihaan tullaan kuvasta katsottuna oikealta alhaalta.

Mä olen kaikissa mun istutusuunnitteluissa joutunut aina kaivamaan ylös jotain ja siirtämään kun en omista visuaalista silmää.Harmittaa ihan kun en näe istututusta silmissäni mitenkään.Osasyy varmaan se,että lajituntemus vielä tosi heikko...

Asettele kasvit epäsäännöllisen säännöllisesti, pulleropalleroiden (esim. kurjenpolvi) viereen sojakankorkeaa (vaikka iiris) ja sitten jotain jännää lehtä jonka väri on tumma tai kirjava, ja sitten yksitäisiä korkeita, maata pitkin mataavia jne. Asettele kasveja aina parittomia määriä ryhmään. Juuri tuo kolmiomalli on siinä hyvä. Angervoista saa pikkuryhminä hyviä niitä pulleropalleroita ensi alkuun. Ja kun ne leviävät ei muuta tarvitakkaan...

Vältä symmetriaa mutta muista rytmi - niin pääsee lähelle onnistumista. Ja mikä on hauskempaa kuin siirtojuoksuttelu kasvien kanssa?

Siis Kesäheinä onko tuo joku ilmasesite,katselin noita sivuja vai löytyykö niitä valmiita suunnitelmia noista maksullisista kirjoista?

Kai se on vaan luotettava rohkeuteensa ja alkaa suunnittelemaan.Mies kaivoi tuon pienen alueen mulle ja täytti mullalla.Siihen meni 14 kottikärryllistä multaa ja siis maa mitä kaivetaan pois on kivisoraa,jonka päällä ohuen ohut multakerros,jossa kulahtanut nurmi,mutta tosi tiiviit juuret.Aika homma kaivaa monttua ja raskausviikkoja on nyt 19,mutta enköhän kesän aikana saa penkkiä rakennettua kolmen tenavani kanssa,

Rinneangervo, ajattele ne kolmiot sitten kartioina, jolloin katseltavuus on kaunis joka suunnalta. Piirrä siis penkki useammalta kantilta, jolloin tod.näk. korkeimmat sijoittuisivat penkkisi keskilinjan tietämille ja madaltuisi vähitellen laitoja kohden joka suuntaan. Hyvä siitä tulee, vaikkei kaikkia hienoja ohjeita jaksaisikaan noudattaa. Kukat on kuitenkin komeita itsessäänkin.

ilmaisesite toki ja saa ihan kun pyytää kukkakuvastoesitteen ilmaisen ja laittaa nimen ja osoitteen niin tulee kotiin, muistaakseni soitin ja pyysin ilmaista kukkakuvastoa heiltä ja annoin yhteystietoni niin heiltä tuli kolmen päivän sisään kotiin tämä.

Kuvassa suurin osa tulevasta istutuspaikasta. Penkki jatkuu viekä hieman matkaa molempiin suuntiin. Paikka on hyvin aurinkoinen, suorastaan paahteinen. Haussa olisi helppohoitoisia kasveja, joita saisi jotenkin mukavasti tuohon sommiteltua. Ennestään tuossa on tuo raasku Alppiruusu, ilmeisesti mm. akileijan alut, tuota toista en tunnista (toinen kuva), ruusu törröttämässä. Kai jokainen edellinen asukas on työntänyt penkkiin, mitä on kiinni saanut silmän isku. Nyt olisi kiva saada joku selkeä, kivannäköinen kokonaisuus.

Tämä kasvi näyttää vieraalta:

Ekana vuonna voisi varmaan istutella ihan vaan yksivuotisia, ja paljon samanlaisia lähekkäin ettei näytä suttuiselta. Sillä saa rutkasti lisäaikaa kunnon suunnitelmaa varten. Tiedä vaikka ensi vuonna koko penkki kasveineen olisi ihan muualla varjommassa ja olet kenties siirtänyt tähän aurinkoiseen paikkaan lorisevan suihkulähteen ja aurinkotuolin. Alppiruusu ainakaan ei viihdy kovin pitkään paahteessa.

Minulla on tälläinen ongelmanurkkaus. Oikeastaan se on meidän pihan paras paikka; suojainen pieni nurkkaus, lämmin ei kuitenkaan paahteinen. Mutta en tiedä mitä siihen laittaisin. Olen säästellyt sitä Kaikista Parhaimmille ja Aroille kasveille. Ensi kesänä pitäisi laittaa kuntoon. Vyöhyke 6. Any ideas?

Minun profiilikuvan/avattaren löytää muuten tästä kuvasta ;-)

Mikä tuo mahtava mätäs on siinä reunassa? Kylläpä näyttää viihtyvän!

Patjarikko, jota saan jakaa jopa kaksi kertaa kesässä. Viihtyy todellakin....

Mikä ihme siinä on että tuo patjarikko ei halua viihtyä meillä, mutta sulla on tuollainen valtava pehko, samoin ystäväni pihassa parin kilometrin päässä. Oon kokeillu tuota monessa eri paikassa ja aina se vähän kasvaa, mutta ei leviä tuolla tavalla valtoimenaan :frowning:

Sain kermaviilipurkissa tuon patjarikon kolme kesää sitten. Ensimmäisen kesän se jurotti, toisena kesänä sen kasvun riemulla ei ollut enää rajaa.

En edes ymmärrä, miten se ei sulla viihdy? =0

Pitää tuoda sulle tuota ensi kesänä ämpärillinen. Kokeile vielä uudestaan=)

Mites olis kruunuvuokko? Gladiolus?

patjarikko viihtyy parhaiten paikassa , jossa on tuore, hikevä kasvulusta… eikä mikään ole parempaa kuin paikka jossa se saa paivan aikana ‘vaeltavaa varjoa’… siis vuoroin valoa ja varjoa… silloin viihtyy jopa erinomaisesti

Patjarikko-otsikkoa ei ainakaan haulla tullut esiin tästä uudesta pentistä.

Mutta onpas ollut minulla sitten aivan sattuma, että tulin istuttaneeksi isomman alan patjarikkoa “siirtyvään varjoon”, missä talon varjo vie ytyä mahdolliselta keskipäivän kovimmalta paahteelta :} Ja sitäpaitsi alueensa kulmaan, joten viestini sopii hyvin tähän kulmakeskusteluun :smiley: (Luulin oikeasti patjarikon olevan paahteen kasvi)

Rikko / Kaikki, Saxifraga voisivatko patjat mahtua tuohon muiden rikkojen kaveriksi?

(Mulla kasvaa patjarikko täydessä auringossa).

Onko sulla, Moonriver, niitä kärhöjä?

Vain muutama; president, jackmanii ja hagley hybrid.