Ideoita varjoisalle paikalle

Löytyykö netsitä tai jostain kirjasta kasveja lajiteltuna niiden auringontarpeen mukaan?

Meillä on pieni rivitalopiha, etupiha on varjossa pääosan päivää, muutama tunti aamupäivällä paistaa. Mitä suosittelisitte: 
- pensasaidaksi (saisi olla nopea- ja tuuheakasvuinen)?
- piharuukkuihin?
- kukkalaatikoihin?

Tämä herkullinen varjoisa paikka odottelee iskentääni

Tuossa talon varjossa on hirmu tylsää leikata nurmikkoa ees sun taas lykkien ja siihen kuuluu minusta jokin polku.

Haluan tontilleni yhden varjopenkin. Laittaisin siihen:

- kuunliljoja

- kotkansiipeä

- keltapeippiä

- seppelrvarpua reunustamaan penkkiä

Joukkoon ujuttaisin muutaman ison kiven maisemaa tekemään. Kelpaisko maa-ainekseksi lantaa ja multaa? Miltä penkki muuten kuullostaa?

Marjakoo!!! Ostin niitä seppelvarpuja jo 8 kpl sieltä siis tänään naurua

Mukaan tarttui myös kaksi jättipoimulehteä. silmän isku Pääseköhän noilla kahdella taimella alkuun? Eikös jättipoimulehti leviä kiitettävästi?

Otin joskus kauan sitten alkuviikosta kuvan pienestä varjon penkin alkupamauksesta. Tuossa on vasta ensimmäiset jaloangervot paikallaan ja nurmipinta poistamatta. Uffe-kissakin käyttää jo tuota keppipolkuanaurua Kaivamisen edistyessä tuolta tynnyriltä tänne päin, tuli maassa vastaan yhä enemmän männyn ja koivun juuria.

Nämäkin pintajuuret poisti isäntä! Tuli pyytämättä apuun, kun ilmeisesti häiritsi se kumea moikina, kun lapiolla noita koetin katkoa. Näitä olen vuosikausia kierrellyt ruohonleikkurilla. Nuo tuossa olivat melkein pari metrin pituisina pinnalla.

Sand! Mitä kukkia ajattelin varjopenkkiisi laittaa? Eihän tuo penkki nyt niin pieneltä näytä. Noissa männyn juurissa on työmaata, että ne saa pois.

SariW, kuulostipa tutulta sinun varjopenkkisuunnitelmasi! Minulla on juuri samanlainen yhdistelmä. Taustalla on korkea aita, jota pitkin kiipeää vielä alppikärhö ja piippuköynnös kovasti yrittää myös kasvaa, on vasta puolen metrin korkuinen.  Lisäksi pihan perältä kyseisen aidan varjosta löytyy vuorenkilpeä, jättiläistataria ja pikkutalviota sekä pari pientä tänä vuonna istutettua pallotuijaa. Ja yhden rönsytiarellan taimenkin juuri istutin, kun piti saada vielä jotain hymy

Minun varjopenkkini alkaa olla suurinpiirtein valmis. Siinä on reunoilla kevätkukkijoina esikoita ja takana pieniä ruukkunarsisseja. Narsissien takana seinää vasten kiipeää kaksi kruunukärhöä. Edessä on kaksi erilaista kuunliljaa ja niiden vierellä toisella puolella särkynyt sydän ja toisella puolella verenpisara. Kevätkaihonkukka on siellä "pohjalla". Vielä pitäisi reunoille saada akileijat ja sitten se olisi siinä.

anu, olipas kiva kuulla penkistäsi. Millä olet rajannut penkin?? Itse ajattelin rajata luonnonkivillä.

Oiskos rönsyansikka hyvä maanpeitekasvi varjopenkkiin? Pidättäisi varmaan myös kosteutta maassa. Vai onkos parempia ideoita?

Sain tehtyä varjopenkkini. Penkistä puuttuu enää maanpeitekasvi (en keksi mikä se voisi olla) ja penkin ympäriltä puuttuu vielä hieman kiviä.

Menestyyköhän nuo jättipoimulehteni varjossa?

Maanpeitekasviksi käy ainakin pikkutalvio ja kevätkaihonkukka. Rönsyansikka käy myös.

tuohon pikkutalvioon kovin ihastuin. Nätit kukat ja kauniit kiiltävät lehdet. Jos ostais sitä nelisen taimea tuohon kohtalaisen isoon penkkiin. Levitköön sitten rauhassa.

Varjon penkkini tekeminen on hankalaa liian lämpimillä keleillä, sillä tarkoitukseni ei ole ostaa siihen uusia kasveja vaan siirtää huonommilta paikoilta siihen.

Etureunassa on koko matkalla nyt jaloangervoja ja kaksi tummakurjenpolvea. Idän pääty on täynnä akilleijaa ja lännen päätyyn pistin ukonhattupuskien alut sekä yhden kärhön. Muutama pieni sinivuokon alku on myös istutettuna sekä yksi terttuselja. Niin ja pieni tupsu rönsyleimua. Vielä tämän illan kastelusessiolla kävin läpi sormivaleangervoitani ja kaksi niistä on niin kuivalla paikalla, etteivät ole kunnolla kasvussa ja ne saatan vielä uskaltaa siirtää tuohon penkkiin. Pari valetta on liian suuria ja yksi on hukassa.

Tummakurjenpolvi ja purppurakeijunkukka ovat muuten tuolla varjon penkissä nättejä. Nauhuksia ja  kuunliljojakin voin vielä siirtää. Alun perin ajattelin myös saniaisia, mutta niitä laittanen joskus lisää lännen seinustalle, missä saniaiset ihan yksikseen kukoistavat hyvin.

Varjon penkkini on noin viikko sitten ollut tässä tällingissä. Sen jälkeen siirsin taas yhden ison sormivaleen seinän puolelle. Pienet heinät tuossa kaaren edessä ovat ne siemenestä kasvattamani keltakurjenmiekatcool

Varjon penkin koko pituutta tässä edellistä kuvaa aikaisemmin otetussa. Kun tuonne taakse olen jo tehnyt ruusupensasalueen ja aloittanut oikealle sivulle aurinkoisen paikan kasvien istuttamisen alkaa kaarrepolku yhä paremmin saada hahmoaan. Vielä haluan isännän innostuvan seinän ja penkin välisen alueen sorastuksesta, sillä olen siitä jo kaiken savimullan kaivanut pois ja hiekka näkyy.

Toiseen suuntaan katsottaessa näette, miten paljon on puuhaa tekemättä pihan tuossa osassa! Paljon käytetty oikopolku on kulman takana ja kaikki kasvillisuus on vielä matalaa.

Onko tuo penkkisi koko päivän ihan varjossa? Mietin itse tuota jaloangervoa omaan TÄYSIN varjoisaan metsänreunapenkkiin..viihtyyköhän jaloangervo ihan koko varjossa,vai pitääkö saada hajavaloa? Tietääkö kukaan?