(Kukkasipulit ja mukulat)
Aloitan kuvalla: kuva ei ole maan mainioin ja on viime vuodelta, mutta myös ainoa joka mulla on kukkivasta kukasta. Vielä. Uusia on pussissa odottamassa toistakymmentä.
(Kukkasipulit ja mukulat)
Aloitan kuvalla: kuva ei ole maan mainioin ja on viime vuodelta, mutta myös ainoa joka mulla on kukkivasta kukasta. Vielä. Uusia on pussissa odottamassa toistakymmentä.
Ja näistä se lähtee. Uskomattoman pieniä sipuleita, mutta upeita kukkia jotka kukkivat kiitollisesti koko kesän. Matala, vain ehkä 7 senttiä korkea, mutta loistava reunuskasvi. On käsittämätöntä kuinka monta "ruohotupasta" tuosta yhdestä sipulista tulee.
En ole koskaan nähnytkään, kivan näköinen,pitääpä katsella jos vaikka näkyis täälläkin myynnissä…vaikka kyllä epäilen ;(
Nanikka, mistä tuota iirikkiä saa
Minä jo Korpikankaalta tilasin. Oli joku nettitarjous. Googlella löysin.
Kiitos jutita!
Tilasin eurobulbilta omani.
Olin jo autuaasti unohtanut tällaisten tilauksen ja ihmettelin kun korpikankaan lähetys oli postilaatikossa. No pitääpä istuttaa muiden tänään tulleiden lisäksi.
Ihanan näköinen pikkukasvi! Pitääkö sipulit nostaa ylös talveksi?
Juu, pussin pääällä suositeltiin ruukkukasvatusta ja talvetusta sisällä lähes kuivana.
Nyt jo osa näistä onnettoman pienistä kukkii
Iirikit (Rhodohypoxis)
on iirikkikasvien (Hypoxidaceae) heimoon kuuluva kasvisuku. Sukuun kuuluu kuusi lajia. Viihtyy suorassa auringossa. Tarvitsee runsaasti vettä kasvukaudella, liikamärkyyttä kannattaa kuitenkin välttää.
Voidaan istuttaa ulos yöhallojen mentyä suoraan maahan esim. kivikkoon tai ruukkuun. Iirikkikasvusto on parhaimillaan runsaina ryhminä, joten mukulat kannattaa istuttaa vähintään 3 mukulan rykelmiin. Lakastuneiden kukkien poistaminen auttaa kukintaa jatkumaan erittäin pitkään. Kukinta touko-syyskuu. Korkeus 10-15 cm.
Ei talvehdi ulkona. Se viettää lepokautta talvella. Lepotilan alkaessa lakastuneet lehdet voi poistaa. Mukulat voi talvettaa viileässä paikassa ruukkuineen. Kasvualusta pidetään talven ajan täysin kuivana.