Käytöstä ei havaintoa (lihamauste?), mutta ulkonäöstä kuitenkin. Tuossa etualalla:
Leviää niin juutinasti tuolla kasvimaalla itse aion korvata sillä toissa talvena tappamani laventelin parvekkeella.
(Kylvin muuten lauantaina, tänään olivat jo itäneet runsain mitoin! Kolmessa päivässä. Pulassa ollen heidän kanssaan...)
Ihana yrttimaa! Iisopista saa kuivattuna (ja tuoreenakin) aivan ihanan makuista yrttiteetä, joka hoitaa samalla hengitysteitä. Hunajalla maustettuna se on todella hyvän makuista!
Huisa, onko tuo upea kuva sun omasta yrttitarhastasi?!? Mahtava!!! Kateudesta vihreänä täällä haukon henkeäni.
Ihan mieletön yrttitarha Huisalla! Upea! Muuteskin oottelen lisäkuvia sieltä Huisan uudelta tontilta...
Iisoppi on ihana, vaikken osaakaan käyttää sitä mihinkään. Vanha koiramme sitä tykkäs syödä välillä suoraan puskasta, ties mihin auttoi..?
Tuo on äiteen yrttimaa...
On se sitten äiteen tai oma, niin upea se on silti.
Hyssopus officinalis hiukan lähempää
Iisoppi on ihana laventelin korvike näillä leveysasteilla. Se on kohtalaisen helppo kasvattaa siemenistä, ja lisäys pistokkaistakin on helppoa. Itselläni sitä kasvaa sekä yrttimaalla, että perennapenkissä. Suosittelen kaikille!
Pitäisikö taimia ruveta jo lannoittelemaan, kun ovat tehneet vasta yhden lehtiparin sirkkalehtien jälkeen? Minikasvarissa olohuoneen ikkunanläheisyydessä asuvat, ikkuna etelään.
Iisopin taimia en ole koskaan lannoittanut - olen ajatellut, että se on muiden yrttien tapaan vähään tyytyvväinen.
Olikos se hei iisoppi, mitä käytetään jopa pensasaitana jossain päin vai muistanko sinikukkaisen kasvin nimen väärin? Leviääkö se juuriversoilla vai miten? Minulla ei iisopeista ole mitään omakohtaista kokemusta.
Kestääkö sen kukinta miten kauan? Menestyykö se kuivassa hiekkamaassa?
Nimenomaan aika köyhässä maassa kumminkin. Sininen taitaa olla se perinteinen muoto, vaaleanpunainen syrjäytyvä ja kai siitä on albakin. Mulla oli sitä sinistä kasvimaalla ihan hyvät aidanteet, mutta yks talvi sitten ottivat ja kuolivat. (Piti korvata se teurikalla, mutta ans kattoo.)
Kylvin viime keväänä iisoppia kasvimaan laidalle, kukki jo loppukesästä. Kauniit kukat. Päivällä kun tein pikatarkistuskierroksen pihalla niin huomasin että on selvinnyt talven yli kun näyttää jo vihertävän.
Kiitos Rissalle vastauksesta Kun olen ruvennut näkemään silmissäni sinisillä kuivan maan korkeilla kukilla tekemäni "reunuksen" nurmikon ja metsänpohjan välissä, enkä saa oikein olluksi, kun niin tekee nyt semmoista mieleni.
Iisoppi on helppo ja nopea kasvatettava, ostin vaan marketista pussillisen siemeniä ja nakkelin maahan.
Iisopista pitäisi aika helposti saada myös pistokkaita lisättäväksi. Minä annoin kasvaa ihan vapaasti kasvimaalla, se levittyi aika hyvin (ja keräsi pörriäisiä) En ymmärrä, mihin ne yhtäkkiä kaikki kuolivat. Sitähän voi leikkaamallakin muotoilla. Ei kasva kamalan korkeaksi.
Tuo keskellä kuvaa oleva kasvi ei ole iisoppi vaan joku iiso-lajike. Vai onko sinulla iisoppi oikeassa reunassa. Vanha näkee huonosti :D
laitoin sulle, hoyabella, privaa.
minäkin ostin pari päivää sitten iisopin siemeniä mutta en ole vielä kerennyt istuttaa
iisopin kylväminen on mukavaa, se itää ja kasvaa iloisesti. on siemensekoituksia, joissa kukista tulee yleensä sinisiä, mutta myös valkoisia tai vaaleanpunaisia. hankin nyt suuren vaivan kanssa valkokukkaisen iisopin siemeniä.
iisoppi on keskiajalta asti ollut suosittu kasvi. heprean sana ezob tarkoittaa pyhää kasvia ja muistuttaa kreikan sanaa ysop. tästä aiheutui käännösvirhe, jota uskonnontunnilla opeteltiin. sääliksi käy niitä, jotka näkivät paljon vaivaa (2000 vuotta sitten) käännösvirheen takia ja käyttivät väärää kasvia.