Iisoppi, Hyssopus officinalis

Jänisten herkkua ovat, siinä pitee ongelma? Eikä kannata leikata kuivuneita oksia keväällä hanakasti, heräilevät pikkuhiljaa. Aidanteen tekoa täälläkin, pikkutaimia tsiljoona!

Kovaan harjusoraan tehty 3 m iisoppiaidanne, kasvualustaksi vaihdoin multa/hiekkaseoksen ja vuodenvanhoja taimia oli paljon. Flunssatoipilaalta mielestäni kiitettävä suoritus, joten taputankin itse itseäni olalle. Sitten ristin kädet ja toivon, että menestyvät. Kamera on tietenkin kadoksissa.

Havinalla hienon värinen iisoppi ed. sivulla. Mulla vaan tämmöinen perinteinen sininen.

Ja valkoinen, joka vasta aloittelee kukintaa.

Minä pistin torstaina toooooosi vanhoja iisopin siemeniä itämään ja tänään illalla huomasin, että useita siemeniä oli jo alkanut itämään. Oli kyllä melkomoisen nopea, eikä vissiin vanhene siemenetkään mitenkään turhan nopeasti.

Äitienpäiväkukat hyvässä alussa, muutamaan purkkiin olis tarkoitus nuo koulia tupsaina ja viedä äitienpäivälahjaksi yksi

.

Onko joku kuivannut iisoppia teen joukkoon? Kuivataanko siitä kukat vai lehdet?

Lehdet kuivaan kukkia en ole käyttänyt, teen teko on jäänyt kun sitruunamelissatee on ylivertaista. Aika voimakas omalaatuinen maku, varovaisesti kannattaa kokeilla.

Lehtiä olen kuivannut, mutta ei sitä meillä kukaan ole teehensä kaivannut kuin pahassa flunssassa. Pitäisi olla tehokasta kurkkukipuun ja yskään. Teesekoituksissa menee hyvin, mutta muuten olen sitä mieltä, että sopii paremmin vaikkapa pitsamausteeksi :)

Meillä käytetään aina teesekoituksia ja sinne aina välillä menee hippunen iisoppiakin. Vahva maku siinä tosiaan on. Myös ruuanlaitossa sitä voi varovaisesti käyttää. Olen kuivannut kukkineenkin, jos on päässyt jo kukkimaan siinä vaiheessa kun kerään. Ei kai sillä niin väliä.

Mikä ero Iisoilla ja Iisopeilla on? Kai nuita Iisojakin voi silti käyttää vai ovatko enemmänkin pelkkiä koristekasveja?

Iisoppia löytyi siemenkirjeestä ja sitähän on tietty nyt laitettava. Googlasin tiedot ja sehän on monivuotinen puolipensas, hienoa. Perhos- ja mehiläiskasvi, vielä hienompaa.   Kasvatusohjeeksi hyötykasviyhdistys antaa että esikasvatus sisällä maaliskuussa, itää 20 asteessa 5-10 vrk:ssa. Tai syyskylvö.

Siis voisin sen nyt nähtävästi laittaa samantien hankikylvönä. Jos ei kummosia vastaväitteitä tuu niin sinne pääsee astiassaan kasvarin sisälle lumipeiton alle.

Nuu, mulla leviää runsaasti omatoimisesti. Tuoksuvia pikkutaimia putkahtelee monesta paikkaa. Viime vuonna sain työkaverilta pienet valkoisen iisopin taimet. Ans kattoo miten ne on nyt tästä epävakaasta talvesta selviämässä.

Kylvin sisälle esikasvatukseen 25.3. sitä iisoppia ja nyt mulla on jo taimet mukavalla alulla niistä. Mutta jotain muutakin nousi myös siitä kylvöksestä, mikähän se mahtaa olla ? Minusta sen lehti  näyttää koivulta.Mut onko koivulla nuo sirkkalehdet myös.  Mitä mieltä ootte ?

2 tykkäystä